Körde manöverprovet som siste person vilket innebar att jag fick köra trafik först.
Började alltså Hässlögatan, fick åka mot Irsta, mot Gäddeholm, via Älby tillbaka till Stockholmsvägen.
Förbi Irsta, ut på E18 mot Oslo, Skebo, runt i Malmaberg och till MCDonalds i Hälla där de andra väntade. Tog ca 30min.
Fick det glädjande beskedet att jag klarat mig. Släppte säkert 20kg från mina axlar

Väldigt varierande körning: landsväg, små krokvägar, E18, villaområden. Slapp dock "kan du Västerås konstigheter" vilket jag tycker är bra. Det bör ju rimligen vara om jag kan hantera cykeln och är en säker förare (förstår var risker finns) som är det viktiga.
Tänk på högerregeln när svänger av Stockholmvägen in mot köpcentret vid Hälla (när kör åt andra hållet är det skyltat lämna företräde). Många i tråden säger att Västeråsarna inte använder sig av högerregeln (tror det är så överallt). Det kan säkert stämma men just i denna korsning verkar de göra det. En bil vräkte sig iaf fram här.
Några generella tips (som du säkert redan kan)
- Vrid på huvudet och visa att du tittar på riskfyllda saker (cykelbanor, skymda korsningar, parkerad lastbil osv). Överdriv dock inte och bli en vindflöjel vilket ger ett osäkert och fladdrigt intryck.
- Glöm inte dödavinkeln när byter körfält, korsningar, rondeller, påfarter och speciellt när cykelbanor är i närheten.
- Tänd bromsljus alt. sänk farten efter risknivå (skymda korsningar, cykelbanor, parkerad lastbil, villaområden osv). (Nej inte vid varje cykelbana, korsning vid tex god sikt. Visa att du kan högerregeln)
Finns en jävligt skum påfart mot E18 som jag inte tror nämnts tidigare.
Malmabergsgatan söderut. Ta E18 mot Oslo. Där finns skylt 80, lite senare en lämna företrädes skylt strax innan E18. Detta beror troligen på att avfarten från E18 är så kort just här.
Slutligen komihåg att det handlar inte om att bara ta MC-kort. Det handlar om att överleva där ute sen
Mitt råd är att gå på körskola och lär dig ordentligt, men upp till dig. (Jo jag har bilkort sen måååånga år och kört mycket moppe. MC är en annan grej)