Uppkörning i veckan!

Mozil

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Oxelösund
Hoj
2010 Kawasaki ER-6N
Tja!

Har uppkörning på onsdag! Jag är tacksam för sista minuten tips, har tränat en hel del på lågfart men känner mig fortfarande osäker på den, rädd att jag ska kugga på det vilket skulle vara riktigt surt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kör så fort som du behöver för att klara balansen.
Använd bara bakbromsen om du behöver få ner farten lite.
Håll blicken långt bort, inte på konerna.
 

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
triumph daytona 675
Hej. Se till att titta dit du ska åka, alltså blicken högt upp. Det största felet folk gör på lågfarten är att titta på närmsta kona som du snart kommer väja för. Knip igen benen imot tanken och var avslappnad i överkroppen så kommer du att fixa detta utan problem. Good luck
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Kör så fort som du behöver för att klara balansen.
Använd bara bakbromsen om du behöver få ner farten lite.
Håll blicken långt bort, inte på konerna.

Polaren fick underkänt pga användning av bakbromsen vid lågfarten! Skolan säger OK för att använda bromsen, vissa uppkörningshandledare säger blankt nej! WTF lixom?
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Jag fick lära mig att krypa med enbart kopplingen på körskola. Skulle undvika broms in i det sista. Mitt tips knäna mot tanken blicken högt upp titta mot nästa kona innan du har passerat närmaste.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Man får ju inte ligga och dragga med fotbromsen. Den är enbart till för att sänka farten.

Exempel: du märker att du håller på att tappa balansen. Gasa/släpp upp kopplingen så du rätar upp hojen.
Så fort balans har återfåtts, bromsa snabbt ner farten med fotbromsen.

Ytterst tveksam att det blir kugg på det. Mkt bättre än att sätta ner en fot.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Alla sa alltid åt mig att hålla blicken högt, vilket resulterade i skit.
Kör det som funkar för dig, för mig funkar det bäst att pendla med att kolla ner på konerna / mot horisonten, och inte sitta som en pinne med ögonen rakt fram bara för att böckerna säger det. Prova dig fram! :)

Jag hade en i min grupp som satte ner foten 2 gånger i lågfarten, och började wobbla RIKTIGT kraftigt i högfarten, men lågfarten klarade han på första och högfarten fick han göra om, som han sen fick godkänt på.

Mycket beror på vilken uppkörningsman/kvinan du får tyvär... Bara göra det bästa av allt!
Kan säga att 7 av de 8 i min grupp fick med sig körkortet hem! ;)

Det absolut värsta som kan hända är att du helt enkelt får boka en ny uppkörning, och det är tammefan ingen värdslig sak!

Lycka till! :tummenupp
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Du löser det galant, jag klarade uppkörningen förra tisdagen!

Fick dock göra om lågfarten pga att jag tappade motorn en gång. Tänk inte så mkt utan gör som du alltid gör i skolan :) Lycka till Mannen :):hej
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du löser det galant, jag klarade uppkörningen förra tisdagen!

Fick dock göra om lågfarten pga att jag tappade motorn en gång. Tänk inte så mkt utan gör som du alltid gör i skolan :) Lycka till Mannen :):hej

Vad skönt att du fick i motorn i hojen igen så du kunde fortsätta köra! :fyllisar:krama
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad skönt att du fick i motorn i hojen igen så du kunde fortsätta köra! :fyllisar:krama

Ja eller hur, jag tappade motorn även på min uppkörning! Skruvade 1 timm för att få i den igen men sen fick jag inte fortsätta så det blev att boka ny tid. Jag som hade klarat manöverbanan också
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Man får ju inte ligga och dragga med fotbromsen. Den är enbart till för att sänka farten.

Exempel: du märker att du håller på att tappa balansen. Gasa/släpp upp kopplingen så du rätar upp hojen.
Så fort balans har återfåtts, bromsa snabbt ner farten med fotbromsen.

Ytterst tveksam att det blir kugg på det. Mkt bättre än att sätta ner en fot.

Det här är förvisso sant, men så otroligt urbota ogenomtänkt eller girigt gjort från de som satte reglerna.
Mitt sunda förnuft säger mig att om bakbromsen gör så att jag lättare håller balansen vid väldigt låg fart, så skall denna användas för att minska risken för oförutsedda händelser som att ramla omkull/tappa hojen/you name it. HUR man krypkör ska spela mindre roll, än att man KAN krypköra. :huvet
 

Mozil

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Oxelösund
Hoj
2010 Kawasaki ER-6N
Tack som fan för alla tips! Jag hoppas att det går bra så man kanske hinner med några rundor innan man får ställa in hojen för vintern...
 

dyrken

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
BMW M1000R 2023, Honda Monkey 2022, BMW S1000R 2018, Yamaha XJR1300 2011, KTM 990 Super Duke 2007, Kawasaki KLE500 1992
Avbryt aldrig någon övning utan gör den alltid klart oavsett om du satt ner en fot eller så. Om du har möjlighet att värma upp på manöverbanan innan provet så är det bra. Sedan är det ju bra att öva in sig på dels krypkörningen med fyra koner på rad så du alltid går på samma sida om första konan oavsett vilket håll du kommer från så du alltid kör och gör rundsvängen åt samma håll. Det kan även tänkas på i högfarten att vid första slalomkonen alltid gå på samma sida oavsett om man väjt höger eller vänster innan så man alltid gör samma vändning. Lycka till
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Hej

Mycket bra sagt redan. Körde upp förra onsdagen.... Kan bara säga:

- Uppkörningsledaren var kanon. Lugn och sansad. Min krypkörning gick uselt, foten nere, men han tyckte helheten såg OK ut. Det är tydligen rätt få som bommar manöverdelen mot vad man tror. Det svåra är trafiken...
- Ge aldrig upp. Aldrig. Lösa en situation som börjar gå åt skogen är kanon.
- Ta med något att äta och dricka. Man får vänta MYCKET. När man väntar sitter folk och snackar och det var den ena dumma rövarhistorian efter den andra "En kille bev kuggad för han <sätt in valfri dumhet>." Mitt råd, tro inte på hälften.
- Hellre för fort än för långsamt i lågfarten. I högfarten, hellre 49 km/h än 51. Bjud inte på något!
- Väl i trafiken.... kör MC. DVS ligg inte i 50 hela tiden på kurvig 70 väg. Upp till 70, bromsa ner till 40 om det behövs, upp igen. Ställ inte in farthållaren alltså.
- Du lär komma på en 50 väg med utfart och högerregel. Förvänta dig den... och bromsa, titta noga.
- Visa bromsberedskap
- Kör som du lärt dig. Då går det bra. Hitta inte på något nytt!

Och kom ihåg, de förväntar sig inte en perfekt körning. Då hade ingen fått kortet. De vill se att du kan köra och att du inte är en fara i trafiken.

Jag kunde inte sova natten innan. Skitnervös. Tror många är det. Men det går bra skall du se och i efterhand är det en underbar känsla. Håller tummar och tår för dig imorgon!
 

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Ta nån eller några timmar innan uppkörningen och öva på lågfartsdelen precis innan du far till uppkörningen. Funkade kanon för min del, och fick kortet...
...trots vurpa på rullgrus i sista kurvan... :huvet
 

Mozil

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Oxelösund
Hoj
2010 Kawasaki ER-6N
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)

Grattis, kör försiktigt :fyllisar:tummenupp
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)

Gôtt att höra! Grattis :) Kör lagom försiktigt nu!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top