MC-boken av Sporthoj.com
Tänkte lägga ut allt som jag har lyckats hitta ang. uppkörningen för MC här på Sporthoj.com. Det kanske hjälper några andra att ta körkortet.
INNAN NI LÄSER: Text nedan är urklipp från olika trådar här på SH. Jag har gjort det för mig och min handledare, då jag är privatist. Det som står nedan behöver INTE vara rätt, men jag försökte filtrera så gott jag kunde.
SÄKERHETSKONTROLL:
1) Variant I
DEL1: http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
DEL2: http://www.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E&feature=related
KOMMENTÄR: Det är många fler moment på varje del. T. ex. ska du kolla bromshantagets spel, bromspedalens spel, att bromslamporna funkar, att bromsvajrar/slangar är ok, att du har nog med bromsvätska, att det inte finns några sprickor i skivorna, att det inte finns några ojämna kanter på bromsskivorna (känna me handen) att bromsbeläggen ser ok ut, och att de inte ligger mot skivan i normalt läge (snurra på hjulet och hör). Sen har du drivpaketet, med kedjespel, kolla kuggar så att de inte är konstigt slitna, och så kommer jag inte ihåg mer. Sen är det motor, olja, att motorn dör om man fäller sidostödet etc .. kolla i boken, dumt att bli hemskickad på grund av det
2) Variant 2
El
Positon fram/bak, hel, halvljus, bromsljus både fram/bakbroms, Blinkers, tutan. Ska du även kolla "ljustutan", neutrallampan, knappen som man dödar motorn med, elstarten och att motorn stängs av när du lägger i en växel samtidigt som du har stödet nere.
Lager
Sving lager, fram och bakhjulslager och styrlager.
Bromsar
Kolla skivorna och beläggen fram/bak, följa slangarna efter läckage, vätskenivån, hålla tryck på pedalen/handtaget och känna så att det inte sjunker, och bromsljuset.
Drivpaketet
Kolla kedjespelet och dreven.
3) Variant 3
1. Elsystem
Hel, halv, position fram, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), position bak, blinkers bak. Registreringsskyltbelysning. Intrumentbelysningen. Sidostödsdödade. Dödarknapp.
2. Drivpaket
Kolla kedjan, kedjespelet. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram om det nu skulle gå.
3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.
4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.
TRAFIK:
1) Kolla mycket över axeln när du ska svänga och högerregeln.
Man får inte heller glömma hastigheten som kan ha blivit en dum ovana.
2) PLACERING: Vänsterkurva, ligg nära mittlinjen. Högerkurva, ligg nära sidlinjen. Eneklriktad, ligg mitt på. Grusväg, kör i det bästa spåret. Motorväg, lite till höger om mitten i den fil du kör i.
3) PLACERING: Höger kontra vänsterkurvor: Du skall alltid försöka göra vägen så rak som möjligt men med mest möjliga sikt.
Motorväg: Se till att visa vad du tänker göra, kör du rakt fram så kör du mitt i det körfält du ligger i så länge det inte är dåligt väglag just där.
Enkelriktad väg: Rakt fram så ligger du mitt i körfältet, vid sväng så placerar du dig på den sida du skall svänga åt... t.ex. vänstersväng (en favorit bland skolor och uppkörningar) så placerar du dig så mycket vänster du kan, detta visar omgivningen vad du skall göra och även den som bedömer dig att du vet att vägen är enkelriktad.
Enskild väg: Finns inga direkta regler annat än att köra som du vet vad du gör.
Grusväg: Sitt ordentligt på hojen och försök styra mycket med fötterna.
4) Du ska kolla i döda vinkeln så fort du ska ändra spår/riktning/fil. Kom ihåg livräddaren, "i spegeln, över axeln(döda vinkeln), blinka". Om du hela tiden kollar din döda vinkel kommer inspektören tro att du hör röster eller nåt. Håll uppsikt frammåt, och kolla i speglarna med jämna mellanrum.
5) Om du menar att man ska ha foten i det läget så gäller det ju för hela färden. Hälen på pinnarna och framdelen av foten på växel och broms.
MANÖVER Lågfartsbana:
1) Om man lutar alltför mycket in – mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.
2) 1. att "trycka" ifrån sig styret (tex trycka ifrån höger handtag när man ska svänga vänster istället för att dra vänstersidan till sig. Annars "drar" man ner hojen inåt i kurvan.
2. att flytta överkroppen inåt när man känner att det är påväg att tippa och således trycker man ut hojen med höften, och
3. att hålla dragläget, börjar man fippla för mkt med kopplingen blir det mer svaj. Börjar man tippa inåt så är det bara att släppa upp kopplingen å få upp lite mer fart.
3) Samt självklart hålla blicken högt och dit man ska. jag märkte själv att jag vred huvudet dit jag skulle i början av svängen, sen fastnade blicken på de jag satt den på och fukkade således upp resten av svängen, gäller att hålla blicken rörlig.
4) Angående farten: Promenadfart. Det viktiga är att man visar att man har balans på hojen och kan ta sig runt konerna med god kontroll.
5) Man ska endast använda kopplingen/dragläge vid manöver, men kan också använda bakbromsen minimalt.
6) Allmänt:
*) Sitt rak i ryggen och försöka vara avslappnad i armarna.
*) Kläm åt tanken med knäna.
*) Håll blicken långt fram. Tittar du på konan du precis skall runda är risken stor att du tippar inåt. Titta istället mot, säg, nästa kona eller liknande.
*) Tryck runt styret vid sväng istället för att dra det åt dig. Om du t ex svänger åt vänster skall du trycka med höger hand istället för att dra styret åt dig med vänter hand. Drar du i styret är risken stor att falla inåt.
*) Jobba endast med kopplingen. Tomgången brukar räcka som gas på många hojar. Behöver din hoj lite grundgas för att "rulla", ge den en svätt. Använd bakbroms om farten blir för hög.
Vändningen runt kona 4 (enkel illustration bifogad):
1. Försök att passera den 3:e konen så nära som möjligt (BLÅ punkt) för att få bra svängutrymme. Håll blicken mot en fiktiv punkt (GRÖN) ganska långt ut åt sidan.
2. När du når GRÖN punkt med framhjulet ge nästan fullt styrutslag åt vänster (tryck styret runt). Håll blicken högt och titta över vänster axel bortanför kona 4. Håll nu jämn krypfart.
3. När du kommit till RÖD punkt, håll blicken på kona 3 nästa hela vägen runt för att få bra balans. Om du tittar i backen eller på kona 4 faller du inåt. Jämn fart = viktigt.
4. Om du tagit dig till kona 3 igen brukar resten vara en piece of cake!
7) På lågfarten är det att luta hojen så att man kan köra snävare samt med rätt varv på motorn så håller den sig i skinnet.. Lutar du hojen och håller kroppen rak (som ett lod ungefär) så kommer din kropp att kompensera för hojens lutning.
MANÖVER Högfartsbana:
1) Serpentinen i fart så skall du hålla bra med fart (45-50) för att markant bromsa och sen vända för att gasa upp snabbt till 45-50 igen genom serpentinen och sen bromsa till stillastående.
2) Man får inte bromsa i själva undanmanövern och jag vänder oxå i 1:an på körskolan för den hojen jag kör med hade det inte gått att vända i 2:an med
3) På skolan körde vi upp till 3an håller 50, gör undanmanöver och fortsätter genom serpentinbanan utan att sänka farten (verkar viktigt att hålla jämn fart, dom lyssnar/kollar på d), när det är 3 konor kvar av slalombanan börja bromsa ner inför vändningen (enbart bakbroms) samtidigt växlar man ner till 1an, håller in kopplingen in i vändningen och släpper ut den när man kommer ut ur vändningen och gasar och växlar upp tillbaka in i serpentinbanan upp till 3an igen så fort som möjligt och sen ett bromstest i 50 efter serpentinbanan.
4) Gasar upp till 50 och glider på trean genom hela banan tills näst sista konen där jag växlar ner till tvåan och motorbromsar samt bromsar vanligt och sen glider runt i vändningen och gasar upp till 50 igen.
5) Släpper på gasen vid eller strax efter 3:e konan i sepentinen, bromsar vid sista konan och växlar från 3:an till 1:an vid dubbelkonerna innan vändningen, växlar till 2:an direkt efter utförd sväng och sen i med 3:an vid första konan på serpentinen igen. Funkar bra så med min gamla Honda 750 1982!
6) Min körlärare rekommenderar att köra på 3:ans växel genom hela banan
och motorbromsa vid ca 3:e-4:e konan för att sen bakhjulsbromsa och växla ned till 2:an ca 2 koner före vändningskonan. Ev växla ned till 1:an just före vändningen(lite beroende på vilken motorcykel man har, går ibland bra att göra vändningen på 2:ans växel.Det får man välja själv)
7) SVAR FRÅN VV: "Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen.”
8) Du bestämmer själv vilken växel du vill ta vändningen med. Men personligen kom jag fram till att det ger bättre flyt på högfartsbanan enligt följande --> att snabb gasa upp till 50 km/h och skicka i 4:an, glida igenom undanmanövern, serpentinen, bromsa in, pang pang ner till 2:ans växel, gasa ur vändningen och upp till 3:an/4:an innan inbromsningen. När jag körde vändningen på 1:an blev vändningen oerhört "ryckig och ostabil". Men det beror nog som sagt mycket på hojen.
9) På högfartsbanan så gasar jag upp hojen snabbt så jag håller 50km/h och bara underhåller gasen så att den ligger fast. Ligger nu på 3:an Sen kör jag slalom tills jag kommer till den 3:e sista konan innan vändningen. Då släpper jag gasen helt och motorbromsar, växlar ner till 2:an Tar upp dragläge och lutar hojen.. Ger gas och gasar mig ut vändningen. När jag passerat första konan lägger jag in 3:an igen. Kör slalom. Och typ 2 m innan inbromsningen från 50km/h till stillastående så släpper jag gasen helt innan jag bromsar kraftigt. Ingen broms i vändningen. Bara motorbroms och gas/dragläge.
10) 1. 50kmph+ in i banan, jag valde 3 växeln.
2. I undanmanövern håller jag så nära konerna som möjligt, blicken på första konan i serpentinpassagen.
3. Serpentinbanan inleds, håll uppe tempot med jämn gas.
4. Passerar 5e konan (blå linje), bromsar (akta låsning på bakbromsen), petar i växel 2 och motorbromsar. Siktar in mig på mitten av den vänstra spärrlinjen.
5. Vänder, flytta blicken "bakåt" så fort som möjligt. Accelererar ut ur vändningen.
6. Petar i trean vid gröna linjen.
7. Åter igen, jämn gas.
8. Ute ur serpentinbanan, planera bromsningen (lägg upp handen och foten på bromsarna, känn på spelet) och håll blicken högt.
9. Bromsa! Håll samma bromstryck tills du står still. Knip fast med knäna i tanken.
MANÖVER Bromsning:
1) Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!
2) Vår körskolelärare varnade om att inte använda bakbromsen, eftersom besiktningsmannen kolllar på att du nyttjar båda bromsarna (dock bara lite bakbroms precis i början sen är det ju minst 90% frambroms)
Vi fick öva ordningen trycka bakbroms - frambroms – koppling
3) Du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand.