Uppkörning imorgon, Tips !!!!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Beredskap kollar dem på, att de ser att du är berrädd på att allting kan hända, t.ex ha foten på bromsen för att visa beredskap.


berrädd, vad betyder det:va
 

extemp

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Sthlm Söder
Hoj
CBX750 -84
MC-boken av Sporthoj.com

Tänkte lägga ut allt som jag har lyckats hitta ang. uppkörningen för MC här på Sporthoj.com. Det kanske hjälper några andra att ta körkortet.

INNAN NI LÄSER: Text nedan är urklipp från olika trådar här på SH. Jag har gjort det för mig och min handledare, då jag är privatist. Det som står nedan behöver INTE vara rätt, men jag försökte filtrera så gott jag kunde.


SÄKERHETSKONTROLL:
1) Variant I
DEL1: http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
DEL2: http://www.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E&feature=related
KOMMENTÄR: Det är många fler moment på varje del. T. ex. ska du kolla bromshantagets spel, bromspedalens spel, att bromslamporna funkar, att bromsvajrar/slangar är ok, att du har nog med bromsvätska, att det inte finns några sprickor i skivorna, att det inte finns några ojämna kanter på bromsskivorna (känna me handen) att bromsbeläggen ser ok ut, och att de inte ligger mot skivan i normalt läge (snurra på hjulet och hör). Sen har du drivpaketet, med kedjespel, kolla kuggar så att de inte är konstigt slitna, och så kommer jag inte ihåg mer. Sen är det motor, olja, att motorn dör om man fäller sidostödet etc .. kolla i boken, dumt att bli hemskickad på grund av det

2) Variant 2
El
Positon fram/bak, hel, halvljus, bromsljus både fram/bakbroms, Blinkers, tutan. Ska du även kolla "ljustutan", neutrallampan, knappen som man dödar motorn med, elstarten och att motorn stängs av när du lägger i en växel samtidigt som du har stödet nere.

Lager
Sving lager, fram och bakhjulslager och styrlager.

Bromsar
Kolla skivorna och beläggen fram/bak, följa slangarna efter läckage, vätskenivån, hålla tryck på pedalen/handtaget och känna så att det inte sjunker, och bromsljuset.

Drivpaketet
Kolla kedjespelet och dreven.

3) Variant 3
1. Elsystem
Hel, halv, position fram, blinkers fram, tuta. Bakljus, bromljus (frambroms och bakbroms), position bak, blinkers bak. Registreringsskyltbelysning. Intrumentbelysningen. Sidostödsdödade. Dödarknapp.

2. Drivpaket
Kolla kedjan, kedjespelet. Den ska vara lagom spänd och se fin ut. Kolla även dreven bak och även fram om det nu skulle gå.

3. Bromsar
Kolla att de tar. Håll sen in handtaget/bromspedalen och känn att den inte tappar tryck.
Kolla vajrarna/slangarna att de är justa och att inget ligger och skaver. Glöm inte oken och skivorna.

4. Lager
Dra i hjulen i alla stela riktingar och känn att det inte glappar. Känn att baksvingen sitter som den ska.
Kolla så att bakhjulet sitter fast i svingen och inte kan ruckas/vridas i förhållande till den.
Framgaffeln, vrid hjulet i botten åt båda hållen och känn att det inte glappar.
Dra fram och bak och känn att det inte glappar.
Det underlättar om man har centralstöd och kan lyfta upp det hjulet man kollar.


TRAFIK:
1) Kolla mycket över axeln när du ska svänga och högerregeln.

Man får inte heller glömma hastigheten som kan ha blivit en dum ovana.

2) PLACERING: Vänsterkurva, ligg nära mittlinjen. Högerkurva, ligg nära sidlinjen. Eneklriktad, ligg mitt på. Grusväg, kör i det bästa spåret. Motorväg, lite till höger om mitten i den fil du kör i.

3) PLACERING: Höger kontra vänsterkurvor: Du skall alltid försöka göra vägen så rak som möjligt men med mest möjliga sikt.

Motorväg: Se till att visa vad du tänker göra, kör du rakt fram så kör du mitt i det körfält du ligger i så länge det inte är dåligt väglag just där.

Enkelriktad väg: Rakt fram så ligger du mitt i körfältet, vid sväng så placerar du dig på den sida du skall svänga åt... t.ex. vänstersväng (en favorit bland skolor och uppkörningar) så placerar du dig så mycket vänster du kan, detta visar omgivningen vad du skall göra och även den som bedömer dig att du vet att vägen är enkelriktad.

Enskild väg: Finns inga direkta regler annat än att köra som du vet vad du gör.

Grusväg: Sitt ordentligt på hojen och försök styra mycket med fötterna.

4) Du ska kolla i döda vinkeln så fort du ska ändra spår/riktning/fil. Kom ihåg livräddaren, "i spegeln, över axeln(döda vinkeln), blinka". Om du hela tiden kollar din döda vinkel kommer inspektören tro att du hör röster eller nåt. Håll uppsikt frammåt, och kolla i speglarna med jämna mellanrum.

5) Om du menar att man ska ha foten i det läget så gäller det ju för hela färden. Hälen på pinnarna och framdelen av foten på växel och broms.

MANÖVER Lågfartsbana:
1) Om man lutar alltför mycket in – mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.

2) 1. att "trycka" ifrån sig styret (tex trycka ifrån höger handtag när man ska svänga vänster istället för att dra vänstersidan till sig. Annars "drar" man ner hojen inåt i kurvan.
2. att flytta överkroppen inåt när man känner att det är påväg att tippa och således trycker man ut hojen med höften, och
3. att hålla dragläget, börjar man fippla för mkt med kopplingen blir det mer svaj. Börjar man tippa inåt så är det bara att släppa upp kopplingen å få upp lite mer fart.

3) Samt självklart hålla blicken högt och dit man ska. jag märkte själv att jag vred huvudet dit jag skulle i början av svängen, sen fastnade blicken på de jag satt den på och fukkade således upp resten av svängen, gäller att hålla blicken rörlig.

4) Angående farten: Promenadfart. Det viktiga är att man visar att man har balans på hojen och kan ta sig runt konerna med god kontroll.

5) Man ska endast använda kopplingen/dragläge vid manöver, men kan också använda bakbromsen minimalt.

6) Allmänt:
*) Sitt rak i ryggen och försöka vara avslappnad i armarna.
*) Kläm åt tanken med knäna.
*) Håll blicken långt fram. Tittar du på konan du precis skall runda är risken stor att du tippar inåt. Titta istället mot, säg, nästa kona eller liknande.
*) Tryck runt styret vid sväng istället för att dra det åt dig. Om du t ex svänger åt vänster skall du trycka med höger hand istället för att dra styret åt dig med vänter hand. Drar du i styret är risken stor att falla inåt.
*) Jobba endast med kopplingen. Tomgången brukar räcka som gas på många hojar. Behöver din hoj lite grundgas för att "rulla", ge den en svätt. Använd bakbroms om farten blir för hög.

Vändningen runt kona 4 (enkel illustration bifogad):

1. Försök att passera den 3:e konen så nära som möjligt (BLÅ punkt) för att få bra svängutrymme. Håll blicken mot en fiktiv punkt (GRÖN) ganska långt ut åt sidan.

2. När du når GRÖN punkt med framhjulet ge nästan fullt styrutslag åt vänster (tryck styret runt). Håll blicken högt och titta över vänster axel bortanför kona 4. Håll nu jämn krypfart.

3. När du kommit till RÖD punkt, håll blicken på kona 3 nästa hela vägen runt för att få bra balans. Om du tittar i backen eller på kona 4 faller du inåt. Jämn fart = viktigt.

4. Om du tagit dig till kona 3 igen brukar resten vara en piece of cake! 

7) På lågfarten är det att luta hojen så att man kan köra snävare samt med rätt varv på motorn så håller den sig i skinnet.. Lutar du hojen och håller kroppen rak (som ett lod ungefär) så kommer din kropp att kompensera för hojens lutning. 


MANÖVER Högfartsbana:
1) Serpentinen i fart så skall du hålla bra med fart (45-50) för att markant bromsa och sen vända för att gasa upp snabbt till 45-50 igen genom serpentinen och sen bromsa till stillastående.

2) Man får inte bromsa i själva undanmanövern och jag vänder oxå i 1:an på körskolan för den hojen jag kör med hade det inte gått att vända i 2:an med

3) På skolan körde vi upp till 3an håller 50, gör undanmanöver och fortsätter genom serpentinbanan utan att sänka farten (verkar viktigt att hålla jämn fart, dom lyssnar/kollar på d), när det är 3 konor kvar av slalombanan börja bromsa ner inför vändningen (enbart bakbroms) samtidigt växlar man ner till 1an, håller in kopplingen in i vändningen och släpper ut den när man kommer ut ur vändningen och gasar och växlar upp tillbaka in i serpentinbanan upp till 3an igen så fort som möjligt och sen ett bromstest i 50 efter serpentinbanan.

4) Gasar upp till 50 och glider på trean genom hela banan tills näst sista konen där jag växlar ner till tvåan och motorbromsar samt bromsar vanligt och sen glider runt i vändningen och gasar upp till 50 igen.

5) Släpper på gasen vid eller strax efter 3:e konan i sepentinen, bromsar vid sista konan och växlar från 3:an till 1:an vid dubbelkonerna innan vändningen, växlar till 2:an direkt efter utförd sväng och sen i med 3:an vid första konan på serpentinen igen. Funkar bra så med min gamla Honda 750 1982!

6) Min körlärare rekommenderar att köra på 3:ans växel genom hela banan
och motorbromsa vid ca 3:e-4:e konan för att sen bakhjulsbromsa och växla ned till 2:an ca 2 koner före vändningskonan. Ev växla ned till 1:an just före vändningen(lite beroende på vilken motorcykel man har, går ibland bra att göra vändningen på 2:ans växel.Det får man välja själv)

7) SVAR FRÅN VV: "Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen.”

8) Du bestämmer själv vilken växel du vill ta vändningen med. Men personligen kom jag fram till att det ger bättre flyt på högfartsbanan enligt följande --> att snabb gasa upp till 50 km/h och skicka i 4:an, glida igenom undanmanövern, serpentinen, bromsa in, pang pang ner till 2:ans växel, gasa ur vändningen och upp till 3:an/4:an innan inbromsningen. När jag körde vändningen på 1:an blev vändningen oerhört "ryckig och ostabil". Men det beror nog som sagt mycket på hojen.

9) På högfartsbanan så gasar jag upp hojen snabbt så jag håller 50km/h och bara underhåller gasen så att den ligger fast. Ligger nu på 3:an Sen kör jag slalom tills jag kommer till den 3:e sista konan innan vändningen. Då släpper jag gasen helt och motorbromsar, växlar ner till 2:an Tar upp dragläge och lutar hojen.. Ger gas och gasar mig ut vändningen. När jag passerat första konan lägger jag in 3:an igen. Kör slalom. Och typ 2 m innan inbromsningen från 50km/h till stillastående så släpper jag gasen helt innan jag bromsar kraftigt. Ingen broms i vändningen. Bara motorbroms och gas/dragläge.

10) 1. 50kmph+ in i banan, jag valde 3 växeln.
2. I undanmanövern håller jag så nära konerna som möjligt, blicken på första konan i serpentinpassagen.
3. Serpentinbanan inleds, håll uppe tempot med jämn gas.
4. Passerar 5e konan (blå linje), bromsar (akta låsning på bakbromsen), petar i växel 2 och motorbromsar. Siktar in mig på mitten av den vänstra spärrlinjen.
5. Vänder, flytta blicken "bakåt" så fort som möjligt. Accelererar ut ur vändningen.
6. Petar i trean vid gröna linjen.
7. Åter igen, jämn gas.
8. Ute ur serpentinbanan, planera bromsningen (lägg upp handen och foten på bromsarna, känn på spelet) och håll blicken högt.
9. Bromsa! Håll samma bromstryck tills du står still. Knip fast med knäna i tanken. 


MANÖVER Bromsning:
1) Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!

2) Vår körskolelärare varnade om att inte använda bakbromsen, eftersom besiktningsmannen kolllar på att du nyttjar båda bromsarna (dock bara lite bakbroms precis i början sen är det ju minst 90% frambroms)

Vi fick öva ordningen trycka bakbroms - frambroms – koppling

3) Du skall sätta ett bestämt tryck direkt, inte krama mer o mer efterhand.
 
Last edited:

extemp

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Sthlm Söder
Hoj
CBX750 -84
KUGG:
KÖRNING! Bomade uppkörningar och TIPS:


1: Han använde bakbromsen överdrivet mycket. Det blir lättare och bromsen ska användas extremt lite OM det verkligen behövs. Frambromsen under krypkörning (?).

2: Man ska bromsa lite bak först så motorcykeln "sätter sig". Blir effektivare bromsning och mindre risk för låsning.

3: Sen missar jag på "Placering på väg" - "kändes som om du tappade tempo i kurvorna". Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

4: jag kuggad en uppkörning för nån dag sen. Han sa då att jag inte skulle utnyttja att skära i kurvorna när det är låååånga fiina kurvor. Han klagade även på att jag koncentrerade mig på att titta på gårdar och skit efter landsväg när jag körde förbi istället för långt innan. T.ex. så drog jag av på farten (70 till 55-60) när en cykelbana korsade vägen, han krev då i mitt öra "KÖÖÖR!".

Jag kuggade även första uppkörningen jag gjorde på A1 på samma saker, men tvärtom. då utnyttjade jag inte körfältet i kurvor och var för ouppmärksam på saker omkring mig. det fixade jag ju såklart till andra uppkörningen och blev godkänd då, körde likadant nu (överdrev dock rörelser litegrann för att han skulle se vad jag tittade på) men kuggade

5: Ja det stämmer, om det inte är trafikljus då. Och om de är enkelriktat ska du ligga så långt till höger som möjligt vid högersväng och så långt till vänster som möjligt vid vänstersväng. Annars mitt på filen oavsett höger, vänster eller rakt fram. MEN! Varierande krav hos olika inspektörer!

6: Tvåfilig rondell : Väntersväng = håll i mitten på vänster körfält
Högersväng el rakt fram = Håll i mitten på höger körfält

Enfilig mindre rondell : Vänstersväng = håll till vänster i körfältet
Högersväng = håll till höger i körfältet
Rakt fram = Håll dig i mitten på körfältet

7: Motstyrning: Detta var något jag varken kände till ett tänkt på tidigare. Som gammal mopedist så kändes det mer naturligt att dra i styret istället för att skjuta på det. Inget svårt att lära sig, men bra att få påpekat.

Landsvägskörning:
Jag tänkte först skippa den biten men är glad att jag inte gjorde det.
Iaf vid uppkörning i Tullinge är det i princip bara landsvägskörning man bedöms på. Så att köra med den kurvteknik de tycker att man skall använda är extremt viktigt. Det hade jag förmodligen inte gjort om jag inte fått det påpekat i trafikskola. Har kört en del slingervägar vid privat övningskörning. Nackdelen med det är att 70 efter ett tag känns jävligt långsamt och att kurvtekniken inte behöver användas vid så låga hastigheter. Så hade inte trafikskolan nämnt det så hade jag förmodligen skitit i det och kuggat.


8: Var tydligen ojämn på gasen genom högfarts delen. Glömde ju även reg. bevis hemma, så redan där hade man ju ett ont öga på sig

9: Kugg - jag låg för nära bilarna och var för agresiv och miljötänk sen planer jag inte min körning så bra. förra gången kugga jag på att jag var för feg:O aldrig blir det bra men det är bara och försöka igen

10: Nä det var faktiskt så illa att jag inte använde min fotbroms. Så jag förstår att jag blev kuggad,trots att allt annat gick bra. Blev dock lite putt när jag fick höra av den andra jag körde upp med att han hade lyckats med bedriften att hålla 50 på en 30-vägen, men klarade sig ändå!

11: Trafikdelen, han tyckte att jag borde stannat för ett gäng cyklister som jag ansåg var mitt på allén innan övergångstället, sen vare en kurvig avstickare från en 90 väg, som de va 70 på å efter nån km så kom de lite hus så jag sakta ner till 45-50 men han tyckte tydligen att jag skulle legat i 30......
Och till sist så vare blinkersen som inte alltid la av när jag ville

12: Kugg igen, på dålig placering i korsningar. Jag "täckte" inte upp, låg inte tillräckligt till vänster vid vänstersväng resp till höger vid högersväng.

13: I. Han använde bakbromsen när han kryp körde.
II. Han Bromsade Först med Frambromsen sen bak. Enligt VV gubben skulle man bromsa först bak sen strax efter med fram.

14: Missade en hel del placeringar, glömde blinkersen 3 ggr och nån annan liten miss. Underkänd!

15: Såg även att bromstekniken var dålig nu.. höll inte upp blicken tillräckligt.

16: När jag körde upp för A1 så kuggade jag första gången pga att vv-gubben inte såg att jag kollade i korsningarna.

17: Kuggade första A1-försöket på grund utav en dålig bromsning, och kuggade också första A-försöket ett par år senare eftersom körinspektören tyckte att min körning bara var ett "skådespel" eftersom jag körde så grymt lugnt (vilket jag också gjorde). Han sa åt mig att komma tillbaka när jag kunde visa hur jag egentligen körde.

18: ”Jag bommade vänstersväng på landsväg, ställde väl sig mitt i på en 70/90 väg och blinkade vänster. Är där inga bilar kan man ju göra så. Men med mycket trafik så är det säkrast att köra och vända så du får en högersväng istället. Det är så dom vill att man ska göra.”
”Min körlärare sa att vid mycket trafik blinkar man in till vägrenen strax innan och släpper förbi bakomvarande fordon, för att sedan göra svängen.”
” Nu fick jag höra "stanna ALDRIG" på landsväg (ens efter vägkanten).
Dessutom så lät det som att så fort man har möte, eller nån bakom, nästan oavsett hur långt bort de är så skulle man fortsätta framåt och vända..”

19: Jag har kört för mesigt på Bulten i kurvorna. Jag saktade in vid grustaget för att jag hade åkt där precis innan och visste att det var grusigt så in i h-vete. Nahe tydligen ska man inte köra efter förstånd och vara försiktig.
 
Last edited:

extemp

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Sthlm Söder
Hoj
CBX750 -84
EXTRA TIPS av Quazar (på sporthoj.com):

LÅGFARTSBANAN får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.
*Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
*Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
*Varva lite då och då för balans/drivning (inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort. Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
*Sitt avslappnad, luta dig aldrig framåt i krypkörningen, det blir bara svårare. (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).

HÖGFARTSBANAN
Få in rätt teknik på högfartsbanan innan du ökar hastigheten.
*Luta hojen. Sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen. Dragläge i kurvan för att kunan ge gas som fan på vägen ut.
*Se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet. Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
*Släpp av med ett par konor kvar (INTE efter första eller andra konan), ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an (1:an blir väldigt ryckigt och onödigt svårt), har man lagom med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:an på väg tillbaka mot konorna och bromsningen.
*Tänk ett steg längre på högfartsbanan, inte bara saken som kommer efter konen närmast. 2ans växel genom vändningen, 3an i slalomen.


BROMSPROV
*Bromsa innan konen, det tar en sekund från att man tänker; nu ska jag bromsa, till att man verkligen bromsar. Detta resulterar i kortare bromsstrecka på provet. I 70 km/h är det ca 21m och i 90 km/h ca 27m som är på ett ungefärmått för bromssträckan så ni vet. Grundmått alltså, inget absolutmått för godkänt eller icke godkänt. Läraren avgör hur det gått.
*Kör i 85 när du ska göra 90 bromsen, man ser ingen skillnad på 90 och 85.
*Min lärare pratade om "tripp-trapp-trull"-effekten. Dvs i 90 och du skall genomföra en tvärnit, släpp gasen, titta långt bort, ta ett djupt andetag
(då rätar du automatiskt på ryggen) knip med knäna, sen kommer det han snackade om, (1) bromsa först med bakbromsen lite lagom så hojen "sätter
till sig", (2) sen börjar du bromsa med handbromsen och (3) direkt efteråt
klämmer du in kopplingen, bygg upp ett tryck i frambromsen, släpp av på bakbromsen, knip åt hårdare och hårdare på frambromsen (och eftersom du inte klämmer åt allt vad du kan direkt är det ingen risk för låsning), sen rätt var det är så står du still. Svårare än så är det inte, men försök komma över rädslan, få in vanan kring hela processen då det inte finns tid att tänka "hur var det nu jag skulle göra" när det väl är dags. Öva öva och öva till det sitter!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top