Uppkörning med ABS????

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Får man lov att göra en uppkörning med ABS....
:rolleyes:

Tänker mest på broms provet...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan inte se något problem med det! Det är fortfarande din teknik och blick dom tittar på abs hjälper bara mot framhjulssläpp!

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Ja det får man.. Dom flesta Skolorna har nu cycklar med ABS..

Dom kommer titta på så att du inte låser bromsen så att ABS slår in..
En stabil inbromsning helt enkelt..

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Kan inte se något problem med det! Det är fortfarande din teknik och blick dom tittar på abs hjälper bara mot framhjulssläpp!

Nej jag tror inte heller det ska vara några problem.
Ska nog i så fall köpa en f800s till frugan här hemma så hon kan komma igång med sitt körkort :yoparty

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Nu ska jag inte vara sån......men där jag tog mitt mc kort fick man inte det. Och man fick inte heller ha det på uppkörningen, allt enligt läraren. Fast det kanske har ändrats, va ju ändå 2 år sen.

Jag tog mitt mc kort i Västerås, på Våsterås Bil O Mc Skola.

mc-ist

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
1993 BMW k1100rs
Många trafikskoler kommer att byta hojar i vår och dom flesta nya kommer att vara utrustade med abs.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!

Intressant användning av ordet "bara" eftersom abs gör att det är omöjligt att misslyckas och tekniken med abs är att bromsa max.

Men men...

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ni har båda rätt, man får köra upp med ABS-hoj men vid bromsningen på provet får ABS inte gå igång för det betyder att du bromsat för hårt och inte har haft full kontroll. Lycka till med kortet:yoparty

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Intressant användning av ordet "bara" eftersom abs gör att det är omöjligt att misslyckas och tekniken med abs är att bromsa max.

Men men...

Jo men krama frambromsen allt du kan och skit i att titta upp på övriga trafikanter får vi se hur mkt abs hjälper... Visst är det en bra uppfinning men inget är idiotsäkert sen kan det ju disskuteras hur mycket bromsteknik du lär dig av att alltid åka med det! Skulle inte vilja åka bakpå eller bakom den som bytt från abs till vanliga bromsar!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
När jag körde upp fick man ha ABS på hojen men inte påkopplad på bromsprovet. Annars var det inga problem att ha hojen utrustad med det.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Jag körde upp i oktober och körde upp på en bmw som hade ABS, på 50 o 70 bromsningen så gick allt mjukt o fint men på 90 inbromsningen så fick jag lov att bromsa för kung o fosterland (började bromsa lite sent), ABS`en slog i o ur typ 355ggr innan jag stog still, o inte ett ord från uppkörningsledaren.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jo men krama frambromsen allt du kan och skit i att titta upp på övriga trafikanter får vi se hur mkt abs hjälper... Visst är det en bra uppfinning men inget är idiotsäkert sen kan det ju disskuteras hur mycket bromsteknik du lär dig av att alltid åka med det! Skulle inte vilja åka bakpå eller bakom den som bytt från abs till vanliga bromsar!

Jo men det var det jag menade, hur svårt e det att titta upp o bromsa max?
Nu var det ju bromsprovet som avhandlades och hur mycket andra trafikanter är det där?
Precis som du säger är det noll teknik som man lär sig.

Har framkommit senare i tråden att man ej får ha den inkopplad vilket jag tycker är bra.

sportbike

Guest
Sä här är det:
Du får köra upp med mc med abs.
Nej,den behöver inte vara urkopplad,och det går dessutom bara att göra på vissa hojar.
Och i bromsprovet från 90,gör det ingen skillnad om abs.en jobbar eller inte.
Sluta gissa.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag körde upp i oktober och körde upp på en bmw som hade ABS, på 50 o 70 bromsningen så gick allt mjukt o fint men på 90 inbromsningen så fick jag lov att bromsa för kung o fosterland (började bromsa lite sent), ABS`en slog i o ur typ 355ggr innan jag stog still, o inte ett ord från uppkörningsledaren.

Precis så var det på min uppkörning med (fast jag började lite för tidigt:rolleyes: ).

Ni som påstår att ABSen inte få gå igång under bromsprovet, vilken källa baserar ni det på?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För upplysning så är det ok att "ABSlåsa" framhjulet på uppkörningen på en hoj utan oxå bara du har kontroll,fick själv 3-4 små låsningar i 90bromsningen med tillhörande däckstjut dock stabil och snabb nedbromsning till stillastående utan problem.

Allt han sa var "bra,då ger vi oss ut i trafiken då"

Henrik

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept