uppkörning med cbr?

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Testa båda krypkörningsbanorna. Bana 2 är liiite lättare att klara med en sporthoj. Du har mera plats att vända på. Säger man till inspektören innan provet så får man byta bana om han har ettan uppställd.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Alldeles korrekt. Har dock testat att krypköra och svänga och min balans är ganska delikat. Tror att jag har ganska mycket gratis tack vare åren på crosshojarna. Dessutom är min hoj väldigt lätt att smygköra med.
Men jag ska köpa loss ett gäng koner så fort det är åkbart ute igen och intensivträna.

Låter perfekt :) Tror att du klarar kortet med lite träning :tummenupp

Tänk också på att inte glömma att öva bromsning från 50, 70 och 90 till 0 :) Öva också när det är fuktigt om du vill, bra att vänja sig att undvika låsning eftersom det kan ju spöregna eller vara blött på marken när man kör upp och inspektörerna brukar i regel inte gilla att man kommer med bakändan i sidled (har jag själv gjort på en uppkörning) :gnissla
 

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Får man köra in på en sån här övningskörningsplan och köra själv där om man övningskör privat?...Tänkte eftersom du pratar om att köra banan med din egen cykel...
Är det tillåtet att bara köra in där (om det e ledigt dvs)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ne relaterar jag till mig själv..
Jag körde upp på min fireblade 900 -97 och de gick aldelens utmärkt, faktum är att jag tränade med min egen hoj och när jag sedan testade med körskolans hoj (som ska vara lättare) så gick de helt åt helvete, vilket resulterade i att jag körde upp med min egen som jag va mer van vid.
att träna på en hoj och köra upp med en annan är ur min mening helt idiotiskt

hittade dessutom nåra scanade bilder på hur konbanan ser ut, håll tillgodo :)



Tack för bilder! Det där såg ju inte alls så krångligt ut.

Låter perfekt :) Tror att du klarar kortet med lite träning :tummenupp

Tänk också på att inte glömma att öva bromsning från 50, 70 och 90 till 0 :) Öva också när det är fuktigt om du vill, bra att vänja sig att undvika låsning eftersom det kan ju spöregna eller vara blött på marken när man kör upp och inspektörerna brukar i regel inte gilla att man kommer med bakändan i sidled (har jag själv gjort på en uppkörning) :gnissla

Inbromsningar har jag inte öavt en enda sekund på. Har heller inte haft en tanke på att göra det. Men tack för upplysningen! Ska ta och träna ordentligt på konbanor och inbromsningar så snart vädret tillåter.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Visst kan man öva å köra upp på nästan vilken hoj som helst,men varför göra det svårt för sig själv,dessutom så e d fan så mycke bättre å slita på trafikskolans hoj, å bränna kopplingen på den istl för sin egen!
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Visst kan man öva å köra upp på nästan vilken hoj som helst,men varför göra det svårt för sig själv,dessutom så e d fan så mycke bättre å slita på trafikskolans hoj, å bränna kopplingen på den istl för sin egen!


Min trafikskola har en Honda CB 900 (tror jag att de heter). Förståndshandikappat svår att köra. Var ungefär som att köra ett kylskåp slash osthyvel slash sork.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tack för bilder! Det där såg ju inte alls så krångligt ut.



Inbromsningar har jag inte öavt en enda sekund på. Har heller inte haft en tanke på att göra det. Men tack för upplysningen! Ska ta och träna ordentligt på konbanor och inbromsningar så snart vädret tillåter.

:tummenupp Tänk då på att hålla blicken uppe när du gör dina inbromsningar, när man är ovan tittar man oftast ner mot framdäcket (detta är en del i det trafikinspektören kollar på när man gör inbromsningarna).
Överhuvudtaget ska man tänka på att hålla blicken uppe när man kör :)

Om du har tänkt att öva låsningar så ta dig till en grusväg med exempelvis en liten nedförsbacke och öva på :tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hade nog undvikit körskolehojar. De är sladdriga som tusan med sneda och böjda delar. Risken är ju att du får ett riktigt vrak som du dessutom inte tränat på.
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Inbromsningar har jag inte öavt en enda sekund på. Har heller inte haft en tanke på att göra det. Men tack för upplysningen! Ska ta och träna ordentligt på konbanor och inbromsningar så snart vädret tillåter.


Jag rekommenderar verkligen att kika lite extra på bromsningen i högre hastighet. Jag fick göra om bromsningen i 90 km/h tre ggr, och var riktigt, riktigt nervös innan jag lyckades spika den. Leta upp en plats där du ostört kan komma upp i 90 km/h och bromsa till 0 utan att låsa däcken. Jag hade bara övat på en stor parkering där jag inte kom upp i mycket mer än 70 km/h och tyckte att skillnaden inte kunde vara så stor. :rolleyes: Men det gick ju vägen trots allt...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
okej då kanske man blir tvungen att hyra!
men konbanan finns ju med i teoriboken så man får väll ställa i ordningen den och öva lite innan sen så kan man ju besluta hurvida man ska göra. hur sakta ska man köra den? jag blir ju lite taggad att klara de bara för min kollega säger att ja kommer misslyckas med cbrn:p

Enligt min körskollärare så är det dom är ute efter att du ska visa att du kan hantera motorcykeln i låg fart samtidigt som du reglerar hastigheten med koppling. Med andra ord ska hojen gå på tomgång och farten ska vara så låg att du inte kan ha kopplingen utsläppt hela tiden.
Det går säkert. Men eftersom en sporthoj har ganska dålig vändradie så blir det ju mycket svårare. Ställ gärna upp lite koner enligt ritningarna som finns på vägverkets hemsida och testa. Bedömer du att du klarar det så kör. Bedömer du att det är för svårt så hyr du en hoj eller lånar en från körskolan. Men då ska du helst ha övat någon gång med den hojen du ska köra upp på också.
Det är ju onödigt att misslyckas på uppkörningen. Det är ju redan långa köer till uppkörningarna. Misslyckas du så måste du ju vänta minst 4 veckor innan ny tid får bokas och det är ju ofta 4-6 veckor väntetid på uppkörningstider. under tiden får du ju mest se på medan alla andra är ute och njuter i vårsolen.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Att köra upp med en CBR 900 ska nog inte vara några problem, när jag körde upp så var det en kille som körde med en tidig CBR 900 tidigt -90 tal och det gick bra, nästan... Killen klantade sig med bromsningen men banorna gick bra!:)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hade nog undvikit körskolehojar. De är sladdriga som tusan med sneda och böjda delar. Risken är ju att du får ett riktigt vrak som du dessutom inte tränat på.

Inte alltid. Min körskola har en Er-6a -06 och en Z 750 -07. Sen har dom ju en gammel Honda CB 750 också, på den stämmer nog din beskrivning :tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag körde en CB500 på uppkörningen, Inga problem förutom att bakdäcket var vänt åt fel håll & det var spöregn ute. Gick visst på bredd i vissa partier som vv gubben stanna o prata med mig om. Men vi fortsatte :)
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Hade nog undvikit körskolehojar. De är sladdriga som tusan med sneda och böjda delar. Risken är ju att du får ett riktigt vrak som du dessutom inte tränat på.

Stämmer inte alltid, min körkola kör på nya BMW hojar med ABS:tummenupp (dalenstrafikskola)
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Jag rekommenderar verkligen att kika lite extra på bromsningen i högre hastighet. Jag fick göra om bromsningen i 90 km/h tre ggr, och var riktigt, riktigt nervös innan jag lyckades spika den. Leta upp en plats där du ostört kan komma upp i 90 km/h och bromsa till 0 utan att låsa däcken. Jag hade bara övat på en stor parkering där jag inte kom upp i mycket mer än 70 km/h och tyckte att skillnaden inte kunde vara så stor. :rolleyes: Men det gick ju vägen trots allt...

Bromsning är nått jag med fick göra om och det var nog den delen ja kände mig mest nöjd med. Fick göra om från 70km/h vet ej varför tyckte de gick väldigt bra med det tyckte inte tjejen. Som senare kugga en på bromsining i vår grupp. Så håller med där träna och träna på bromsing med blicken högt upp. Förövrigt skulle jag nog aldrig klara o köra lågfarts delen på min zx10r har inte provat men skulle kräva mkt mkt övning för att få till det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top