Uppkörning med husan

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Var på mc-skolan idag och hörde mig för lite. Tänkte boka uppkörning om någon vecka till slutet av maj och ta några lektioner på körskolan innan.

MEN om jag bokar uppkörning, så lånar mc-skolan inte ut deras mc till uppkörningenm, som jag hade tänkt mig. Endast om dom bokar, men då känns det som om uppkörning hamnar långt fram i sommar.

Tanken slog mig att jag har ju en husa att köra upp med. MEN den är ju reggad på 6kW. Kan jag då bara köra upp för mellankort? :confused: Det skulle i och för sig inte vara något problem, även om jag hade tänkt mig tung utan begränsning. Bara jag kan köra husan :tungan

Sen kommer nästa problem, eftersom husan är avstrypt och egentligen inte alls 6kW, kommer jag då kunna åka fast för olovligkörning om jag bara har mellankort??

HJÄLP!!!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Lokidon skrev:
Tanken slog mig att jag har ju en husa att köra upp med. MEN den är ju reggad på 6kW. Kan jag då bara köra upp för mellankort?
Ja du kan bara ta mellankort med en hoj som 1. väger för lite (minns inte exakt vikt) 2. har mindre än 750cc 3. har mindre än 25kw

Lokidon skrev:
Sen kommer nästa problem, eftersom husan är avstrypt och egentligen inte alls 6kW, kommer jag då kunna åka fast för olovligkörning om jag bara har mellankort??

Ja det är olovlig körning!

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Stryp husan medans du har chansen till hojkort.. När du kan köra tungt så plocka bort *mitt råd*

-david-

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM RC8
jag körde upp på min husaberg som är reggad på 10kw, fick ju bara mellankort men det tunga kommer automatiskt när man haft det i två år.

var noga med att hojen har alla backspeglar på, lagliga däck, fungerande lampor mm.. allstå redo för besiktning. annars skickar dom hem dig direkt för dom är stenhårda på sånt.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Se till att köra upp för tungt om du har åldern inne! finns ju en möjlighet att du vill köra en hoj med mer än 25kw.. bättre att vänta nån månad in på våren och köra upp med skolan i så fall.

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ett hett tips är att köra upp med den hoj du har tränat på, det underlättar!
/mvh erik

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
tyson skrev:
ett hett tips är att köra upp med den hoj du har tränat på, det underlättar!
/mvh erik

Det vill säga husan :rolleyes:

Det löser sig säkert, men det känns som om man måste vara jävligt het på gröten. Annars är alla lektioner och uppkörningstider tagna och så sitter man där utan lappen fram till i höst. :gnissla

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Vi kan säga såhär, är du gjord av pengar så kan du köra upp för mellankortet på din husabergare och 1 månad senare kör du upp för tungt via trafikskolan. Uppkörningen går på 800kr och bergaren är nog de lättaste hojen du kan hitta till ändamålet. Lite onödigt men bara en snabb tanke. :tungan

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
philsson skrev:
Vi kan säga såhär, är du gjord av pengar så kan du köra upp för mellankortet på din husabergare och 1 månad senare kör du upp för tungt via trafikskolan. Uppkörningen går på 800kr och bergaren är nog de lättaste hojen du kan hitta till ändamålet. Lite onödigt men bara en snabb tanke. :tungan

Yes, kan funka :tummenupp Vill ju vara ute i god tid, men vad har man för det? Teorin är ju klar så nu sitter man och skakar. Vill ju bara ut och ååååååååka... Lite jävligt att körlektionstiderna alltid ligger under arbetstid :mad: Får väl ta ut alla semesterdagar :huvet

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Jag tog och bokade V21 på Västerås bil & mc skola. Intensivt med uppkörning vecka efter :tummenupp

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Lite dålig stil av körskolan att inte låta dig (kunden som alltid har rätt :) ) bestämma.
Själv förklarade jag helt enkelt läget för dem. Jag vill ha kortet innan sommaren, med uppkörning så snabbt som möjligt. De bokade tid för uppkörningen innan jag hade kört min första lektion. :banana

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM