Uppkörning om 2 dagar i Gillinge

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag har min uppkörning nu på fredag 10e juni klockan 08:20 i Gillinge och är ganska nervös. Har kört ca 7-8 timmar med min trafikskola (+några timmar under risk tvåan) men har även mycket erfarenhet från crosskörande + crossmoppe sen tonåren. Min senaste lektion i lördags tränade vi på lågfartsbanan, högfartsbanan och inbromsning från 70 och 90. Min lärare tyckte jag skötte inbromsningarna och högfartsbanan jättefint men rekommenderade att jag kör lite långsammare på lågfartsbanan, förutom det hade jag bra kontroll enligt honom.

Tänkte ta ut bilen ikväll eller imorgon och köra runt i trakterna och även köra de sträckor tidigare medlemmar har skrivit om. Förutom det har jag även bokat in 60 minuter uppvärmning med min trafikskola innan min uppkörning.

Generellt har jag fått mycket beröm från min lärare, både ute i trafik och på bana, men jag är ändå väldigt nervös. Har hört att man ska försöka tänka på att man bara är ute och kör för kul skull istället för att tänka på att man har en uppkörning, så jag får intala mig det på fredag..

Jag bokade dock in uppkörningen manuellt via trafikverket och sedan meddelade jag min trafikskola om det. Tror ni det kommer få provledaren att tro att jag är privatist och därmed bli hårdare mot mig, eller kommer min lärare småprata med honom innan jag kör upp så han förstår att jag kommer från trafikskola?

Uppskattar alla eventuella tips och svar!
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Bedömarens uppgift är att just bedöma om du kan framföra motorcykeln på ett säkert sätt, så hens bedömning ska inte påverkas om du är privatist eller ej.
Så länge du tar det lugnt och försöker hålla nerverna i schack (lättare sagt än gjort) så kommer det säkert gå jättebra.
Lycka till och hoppas du slipper gula västen på hemvägen! Jag får dras med min ett tag till... :p
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Bedömarens uppgift är att just bedöma om du kan framföra motorcykeln på ett säkert sätt, så hens bedömning ska inte påverkas om du är privatist eller ej.
Så länge du tar det lugnt och försöker hålla nerverna i schack (lättare sagt än gjort) så kommer det säkert gå jättebra.
Lycka till och hoppas du slipper gula västen på hemvägen! Jag får dras med min ett tag till... :p
Tack så mycket!
Har du kört upp än eller väntar du på första uppkörningen? :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag höll på att skita ner mig innan uppkörning och panikbokade en till lektion dagen innan uppkörning för att nöta lågfart. Hela den lektionen gick åt helvete.
När jag kom till skolan för att åka till uppkörningen så sa de åt mig att köra lågfart en gång åt höger och en gång vänster samt gå igenom högfarten en gång. ABSOLUT inte nöta under den uppvärmningstid jag hade.

Uppkörningen gick som smort. Det jag försöker förmedla är att gör bara som du gjort tidigare och tänk inte. Upp med huvudet.
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag höll på att skita ner mig innan uppkörning och panikbokade en till lektion dagen innan uppkörning för att nöta lågfart. Hela den lektionen gick åt helvete.
När jag kom till skolan för att åka till uppkörningen så sa de åt mig att köra lågfart en gång åt höger och en gång vänster samt gå igenom högfarten en gång. ABSOLUT inte nöta under den uppvärmningstid jag hade.

Uppkörningen gick som smort. Det jag försöker förmedla är att gör bara som du gjort tidigare och tänk inte. Upp med huvudet.
Uppskattar tipset, snällt!
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Gå du dit och hälsa artigt o trevligt o visa vem du är. Egen mc, glöm inte dina regpapper. Det spelar inte sen så stor roll om du är privatist eller körskoleelev men det lär väl märkas att du känner körskoleläraren iofs. Sen är det bara mangla allt. Inspektion/lågfart/högfart/bromsbrov. Avsluta alltid varje övning med att wheela det inger respekt.
Åker på trafiskolans mc så slipper den delen med egen mc. Sant, ska avsluta varje delmoment med en "12 o'clock" :D
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hade uppkörningen imorse. Kuggade på lågfartsbanan.
Mitt första försök på lågfarten tyckte provförrättaren att jag körde för snabbt, kan poängtera att jag låg aldrig över 5 km/h. Hastighetsmätaren på MT07an jag körde går bara från 0, 1 och 5 km/h och jag låg under majoriteten av tiden på "0" och "1" km/h. Kändes som 3-4 km/h. Högfartsbanan gick jättebra utan några anmärkningar, inbromsningarna likaså. På mitt andra försök på lågfarten så bad jag provförrättaren att meddela mig vid varje konpar om jag körde för snabbt eller ej. Den första sträckan till första konparet gick bra sa han. Strax innan det andra konparet hade jag dålig planering pga nervositeten men lyckades ändå köra till det andra konparet utan att sätta ner en fot (dock stod jag ganska snett). Den sista sträckan tillbaka gick bra och långsamt. Sen meddelade han mig att vi inte kommer gå vidare då jag hade för dålig balans/kontroll.

Min trafiklärare var där och såg på under hela provet och enligt honom så kollade inte ens provförrättaren på mig under större delen av mitt första försök (märkte det själv då jag kollade efter honom vid varje konpar för att få tummen upp, o märkte att han hade blicken någon annanstans/pratade med någon annan utan att inspektera min körning). När jag berättade om mitt resultat för min lärare blev han väldigt förvånad. Han tyckte absolut inte att jag körde för fort och sa att jag borde ha blivit godkänd. Vi båda blev väldigt frustrerade då. Pratade med honom i ca 60 min efter min körning och han sa gång på gång att det var en godkänd runda.

Efter vi gått därifrån bad min lärare mig att köra en runda runt hans egna lågfartsbana (likadan som den på provet), efter jag gjort den sa han återigen att det inte är nåt snack om saken, jag borde ha blivit godkänd på lågfarten.

Enligt min lärare borde provförrättaren ha testat mig på krypkörning under trafikdelen då det ändå inte var något grovt fel jag gjorde och att jag ändå bevisade att jag hade kontroll, då hade man kunnat sett om mina krypkörningskunskaper har brister eller ej.

Jag vet att det är lätt att skylla sina misstag på andra, men i detta tillfälle tycker varken jag eller min lärare att jag gjorde nåt misstag. Väldigt surt...

Tror endast en i min grupp gick vidare till trafikdelen, en eller två i grupp 2 och i den tredje gruppen vet jag ej.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Hade uppkörningen imorse. Kuggade på lågfartsbanan.
Mitt första försök på lågfarten tyckte provförrättaren att jag körde för snabbt, kan poängtera att jag låg aldrig över 5 km/h. Hastighetsmätaren på MT07an jag körde går bara från 0, 1 och 5 km/h och jag låg under majoriteten av tiden på "0" och "1" km/h. Kändes som 3-4 km/h. Högfartsbanan gick jättebra utan några anmärkningar, inbromsningarna likaså. På mitt andra försök på lågfarten så bad jag provförrättaren att meddela mig vid varje konpar om jag körde för snabbt eller ej. Den första sträckan till första konparet gick bra sa han. Strax innan det andra konparet hade jag dålig planering pga nervositeten men lyckades ändå köra till det andra konparet utan att sätta ner en fot (dock stod jag ganska snett). Den sista sträckan tillbaka gick bra och långsamt. Sen meddelade han mig att vi inte kommer gå vidare då jag hade för dålig balans/kontroll.

Min trafiklärare var där och såg på under hela provet och enligt honom så kollade inte ens provförrättaren på mig under större delen av mitt första försök (märkte det själv då jag kollade efter honom vid varje konpar för att få tummen upp, o märkte att han hade blicken någon annanstans/pratade med någon annan utan att inspektera min körning). När jag berättade om mitt resultat för min lärare blev han väldigt förvånad. Han tyckte absolut inte att jag körde för fort och sa att jag borde ha blivit godkänd. Vi båda blev väldigt frustrerade då. Pratade med honom i ca 60 min efter min körning och han sa gång på gång att det var en godkänd runda.

Efter vi gått därifrån bad min lärare mig att köra en runda runt hans egna lågfartsbana (likadan som den på provet), efter jag gjort den sa han återigen att det inte är nåt snack om saken, jag borde ha blivit godkänd på lågfarten.

Enligt min lärare borde provförrättaren ha testat mig på krypkörning under trafikdelen då det ändå inte var något grovt fel jag gjorde och att jag ändå bevisade att jag hade kontroll, då hade man kunnat sett om mina krypkörningskunskaper har brister eller ej.

Jag vet att det är lätt att skylla sina misstag på andra, men i detta tillfälle tycker varken jag eller min lärare att jag gjorde nåt misstag. Väldigt surt...

Tror endast en i min grupp gick vidare till trafikdelen, en eller två i grupp 2 och i den tredje gruppen vet jag ej.
Tråkigt att höra! Ännu mer frustrerande om man kuggar på något som man inte ens vet hur man skulle ha gjort annorlunda. Som du beskriver det verkar du ha gjort det mesta rätt, så det är väl bara att göra på samma sätt nästa gång (förhoppningsvis är man inte lika nervös andra gången).
Har du fått någon tid för omprov?
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tack för sympatin, det värmer i dessa tider. Ta gärna min lärdom med dig så du slipper kugga på samma sätt som mig! :)
Har inte fått någon tid än, men jag sitter o kollar ivrigt efter tider var 10e minut. Min lärare hade dock andra tider han kunde boka åt mig, den tidigaste var 1/8 men han skulle kolla regelbundet åt mig och försöka hitta någon tid så tidigt som möjligt åt mig. Hoppas man lyckas hitta nån tid innan sommaren tar slut haha
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Surt som satan, låter som att du kört ett bra varv ändå! MT07 är ganska tacksam att köra banan med, körde själv upp på en. Har du övat på att förkjuta vikten?
Dvs. Luta motorcykeln åt ena hållet samtidigt som du lutar dig åt andra hållet? Kanske inte så användbart i alla lägen men en sån detalj visar att du har kontroll på motorcykeln.
För att underlätta placeringen, ta ut svängarna ordentligt, det underlättar väldigt mycket.
Om ABS lampan fortfarande är tänd då du är klar med lågfarten så har du kört tillräckligt långsamt, den slocknar vid 5km/h (en måttstock för sig själv alltså).

Satt och tittade tider åt en vän i tisdags, fanns inget, fanns inget, fanns inget å sedan dök det upp en återbudstid på Onsdag nästa vecka.
Bara att ligga på!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Surt som satan, låter som att du kört ett bra varv ändå! MT07 är ganska tacksam att köra banan med, körde själv upp på en. Har du övat på att förkjuta vikten?
Dvs. Luta motorcykeln åt ena hållet samtidigt som du lutar dig åt andra hållet? Kanske inte så användbart i alla lägen men en sån detalj visar att du har kontroll på motorcykeln.
För att underlätta placeringen, ta ut svängarna ordentligt, det underlättar väldigt mycket.
Om ABS lampan fortfarande är tänd då du är klar med lågfarten så har du kört tillräckligt långsamt, den slocknar vid 5km/h (en måttstock för sig själv alltså).

Satt och tittade tider åt en vän i tisdags, fanns inget, fanns inget, fanns inget å sedan dök det upp en återbudstid på Onsdag nästa vecka.
Bara att ligga på!
Oh, en sista sak - titta inte på provförättaren, skit fullständigt i vad denne pysslar med under tiden och fokusera på att köra motorcykeln.
Be inte heller provförättaren agera hastighetsmätare, de räknar med att du själv klarar av att hålla koll.
Vet inte hur du lade fram det, men jag själv skulle tolka en spn förfrågan som osäkerhet...
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Surt som satan, låter som att du kört ett bra varv ändå! MT07 är ganska tacksam att köra banan med, körde själv upp på en. Har du övat på att förkjuta vikten?
Dvs. Luta motorcykeln åt ena hållet samtidigt som du lutar dig åt andra hållet? Kanske inte så användbart i alla lägen men en sån detalj visar att du har kontroll på motorcykeln.
För att underlätta placeringen, ta ut svängarna ordentligt, det underlättar väldigt mycket.
Om ABS lampan fortfarande är tänd då du är klar med lågfarten så har du kört tillräckligt långsamt, den slocknar vid 5km/h (en måttstock för sig själv alltså).

Satt och tittade tider åt en vän i tisdags, fanns inget, fanns inget, fanns inget å sedan dök det upp en återbudstid på Onsdag nästa vecka.
Bara att ligga på!
Japp, tränade mycket på motlutning nu i lördags, det var egentligen väldigt intuitivt och självklart när man väl lärde sig det, mycket användbart. Sant angående ABS-lampan, ska använda det som mått nästa gång jag tränar på lågfarten, tack för tipset!
Yes, ska träna extra på att ta ut svängarna ännu mer tills nästa tillfälle.
Det var faktiskt provförrättaren som frågade om jag ville att han berättar om min hastighet är ok vid varje konpar, hade ingen aning om man kunde få sån hjälp. Det kanske var en fälla... :ROFLMAO:
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Japp, tränade mycket på motlutning nu i lördags, det var egentligen väldigt intuitivt och självklart när man väl lärde sig det, mycket användbart. Sant angående ABS-lampan, ska använda det som mått nästa gång jag tränar på lågfarten, tack för tipset!
Yes, ska träna extra på att ta ut svängarna ännu mer tills nästa tillfälle.
Det var faktiskt provförrättaren som frågade om jag ville att han berättar om min hastighet är ok vid varje konpar, hade ingen aning om man kunde få sån hjälp. Det kanske var en fälla... :ROFLMAO:
Bara på det igen. Öva öva öva öva…

Oftast helheten kontrollant bedömer, kanske var hastighet på gränsen, kanske såg du lite ostabil ut, blicken / huvudet ska ju vara riktat till nästa kon osv.

Han kanske bestämde sig tidigt och behövde inte kolla dig hela tiden.

Man får utgå ifrån att dom vet bäst och svälja stoltheten och öva vidare.

Lycka till.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top