Uppkörning om 2 dagar i Gillinge

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tusen tack allihopa, och framförallt för all support!

Bäverhyddan: Innan min andra uppkörning så tränade jag några timmar mer på lågfartsbanan för att kunna köra i ännu lägre hastighet så nu under min andra uppkörning så körde jag i ca 2 km/h max 3 km/h (körde ca 4-5km/h under min första uppkörning). En av mina lärare sa till o med att jag kör "överdrivet långsamt" under min träning inför uppkörningen haha. Manöverbanan och inbromsningarna var aldrig ett problem för mig så det satte jag jättefint.

Väl ute i trafiken körde jag jättefint fick jag höra men fick två anmärkningar.
Den ena var ute på motorvägen vid omkörning då provförrättaren tyckte att jag körde om lite för långsamt, håller med honom (körde ca 103-105km/h på 100 väg).
Den andra var precis efter en rondell med två körfält som ansluter sig till en avfart med två körfält. Jag låg i högra körfältet när jag körde ut ur rondellen. Framför mig (ca 30 m) körde en bil i överdrivet långsam hastighet (ca 25 kmh/h på en 50 väg) så jag tänkte göra en flygande omkörning. Jag sätter tummen mot blinkersknappen och kollar sidospegel, vid detta tillfälle ser jag en bil i sidospegeln i mitt vänstra körfält samtidigt som jag råkar dra igång vänster blinkers (absolut ingen ursäkt, jag fick bara nåt ryck, förmodligen pga stress/nervositet). Men jag förflytta mig aldrig i sidled så jag stängde genast av blinkern och lät bilen köra om. Trodde vid detta tillfälle att jag garanterat hade kuggat, men jag tilltalade mig själv att jag ska köra resten av sträckan hem ännu finare än vad jag hittills hade gjort, vilket jag sen gjorde.

När jag väl kört klart och går till provförrättaren för att få mitt resultat så börjar han med "Grattis", kan inte beskriva med ord vilken skön känsla det var.

Så nu ska jag fira en nykter midsommar på två hjul för första gången! :D

Glad midsommar allihopa!

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Den ena var ute på motorvägen vid omkörning då provförrättaren tyckte att jag körde om lite för långsamt, håller med honom (körde ca 103-105km/h på 100 väg).
En undran: Du körde om i ca 105 km/tim på 100-väg och provförrättaren tyckte då att du inte överskred hastighetsgränsen tillräckligt mycket vid omkörning? Det går ju i sådana fall stick i stäv med vad man får lära sig under teorin?

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
En undran: Du körde om i ca 105 km/tim på 100-väg och provförrättaren tyckte då att du inte överskred hastighetsgränsen tillräckligt mycket vid omkörning? Det går ju i sådana fall stick i stäv med vad man får lära sig under teorin?
Håller absolut med dig. Du kan även bli kuggad om du tex kör ut till vänster i ditt körfält för att skapa sikt vid en skymd högerkurva (för att sedan skära in kurvan). Då vill provförrättaren att du håller dig i mitten istället eftersom du utsätter dig för risk att bli påkörd framifrån om du kör ut till vänster.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Håller absolut med dig. Du kan även bli kuggad om du tex kör ut till vänster i ditt körfält för att skapa sikt vid en skymd högerkurva (för att sedan skära in kurvan). Då vill provförrättaren att du håller dig i mitten istället eftersom du utsätter dig för risk att bli påkörd framifrån om du kör ut till vänster.
Det fick jag också lära mig, mitten av körfältet vid skymd kurva.

Bara att spela spelet tills kortet är ditt, sen väljer du själv.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning