Uppkörning om 24 timmar..sista minuten tips!

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Jaha, magen går runt som en jojo...
Sista övningskörningen idag, i morgon 12.30 smäller det på Barkaby...

Jag är inte lite nervös..det är ju inte katastrof om man blir kuggad, men man har ju pressen på sig.

Några trevliga "sista minuten tips" skulle sitta bra....
Finns det några "klassiska" vägar i Barkaby som man ska se upp med?

Hjälp.... :gnissla

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
mossen skrev:
Jaha, magen går runt som en jojo...
Sista övningskörningen idag, i morgon 12.30 smäller det på Barkaby...

Jag är inte lite nervös..det är ju inte katastrof om man blir kuggad, men man har ju pressen på sig.

Några trevliga "sista minuten tips" skulle sitta bra....
Finns det några "klassiska" vägar i Barkaby som man ska se upp med?

Hjälp.... :gnissla

Sunt förnuft och ta det som en vanlig övningskörning så ska det nog gå bra
Lycka till :tummenupp

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag fick köra i Järfälla, en annan i Sollentuna...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Gå igenom alla situationer i huvudet. Fixa-till ev osäkerhetsområden tills du känner dig som en kung.

Vid uppkörning, vägra tänka på körkortet/inte körkort. 100% fokus på upgiften. Total hängivenhet och agressivt se till att du gör rätt. "Nu jävlar !!!!" liksom. (från hjärtat, annars funkar det inte)

Omöjligt att missa om du följer detta. (men den här raden bör du inte läsa. Du skall läsa där uppe)

Lycka till

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Det är klart att du inte blir kuggad!! Stressa inte upp dig, utan försök vara så lugn som möjligt. Jag körde upp 18/5 på tullinge och det gick som en dans :tummenupp Om du missar något på teknikbanan så får du ju försöka en gång till. Dom är ju inte där för att dom vill kugga dig. Dom vill ju att du ska klara körkortet. Tänk på att vrida på huvudet så han bakom ser att du gör det, vid tex. tvärgator i villaområden. Även bromsberedskap inför korsningar. Tänd gärna bromsljuset så ser han ordentligt.

LYCKA TILL :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag hade pluggat säkerhetskontrollen på mc som en idiot(trodde man skulle hardangerrabbla upp allt) men det börjar med att inspektören ber dig ex kolla allt elektriska, eller bromsarna, eller lagrena.

Sen får du göra en garagevänding åt varje håll(jag fick öva utanför ett par ggr före den skarpa)

Efter detta en inbromsing till stillastående från 50

Sen manöverbanan med inbromsning o undanmanöver, efter det 70 o 90 nedbromsning, TÄNK på att det inte är en rekordkort bromssträcka han vill se utan en säker o fin inbromsning!!!!! Så det är bättre att det tar 3 meter längre men en fin inbromsning, ingen bli kuggad för att han stannar på 38 meter från 90-0 istället för 33-35 meter och kanske riskera låsa något hjul på att allt för hårt inbromsning, inte sagt att man skall bromsa hårt för det men du förstår nog!
Allt detta är innan man åker ut i trafiken!! Försök att ta det lugnt o slappna av, de vill se att man behärskar hojjen före trafikkörningen.

Önskar dig all lycka i alla fall!! Från en som haft körkort snart i 2 veckor och hunnit med 100 mil köra :)

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
kle1991 skrev:
Jag hade pluggat säkerhetskontrollen på mc som en idiot(trodde man skulle hardangerrabbla upp allt) men det börjar med att inspektören ber dig ex kolla allt elektriska, eller bromsarna, eller lagrena.

Sen får du göra en garagevänding åt varje håll(jag fick öva utanför ett par ggr före den skarpa)

Efter detta en inbromsing till stillastående från 50

Sen manöverbanan med inbromsning o undanmanöver, efter det 70 o 90 nedbromsning, TÄNK på att det inte är en rekordkort bromssträcka han vill se utan en säker o fin inbromsning!!!!! Så det är bättre att det tar 3 meter längre men en fin inbromsning, ingen bli kuggad för att han stannar på 38 meter från 90-0 istället för 33-35 meter och kanske riskera låsa något hjul på att allt för hårt inbromsning, inte sagt att man skall bromsa hårt för det men du förstår nog!
Allt detta är innan man åker ut i trafiken!! Försök att ta det lugnt o slappna av, de vill se att man behärskar hojjen före trafikkörningen.

Önskar dig all lycka i alla fall!! Från en som haft körkort snart i 2 veckor och hunnit med 100 mil köra :)
om man checkar bromsarna kollar man oljenivån(hydralisk) och bromsbeläggningen bara+?? eller ska man kolla så slang å sånt är prima också.,,

motorväg om man kommer ikapp en lastbil hur bör man agera?? man ska jue absolut inte lägga sig bakom??

får man göra nått fel?

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
På ett ställe (minns inte var men kan vara i närheten av en kyrka) löper det en bussfil längs med vägen. Där är det tillåtet att köra MC, så gör det. Och om ni kör genom tättbebyggt område (vilket ni förmodligen gör) så ta det väldigt lungt och försiktigt samt titta noga in på varje sidoväg, speciellt från höger, och ha fingrarna redo på bromsen.

Performance

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Kawasaki GPZ500
Om du gör nåt fel så kommer uppkörningsgubben att fråga dig hur du tycker att det gick, rabbla upp alla fel du gjorde då och vad du skulle gjort istället.
Jag är övertygad om att om jag inte gjort det så hade jag aldrig klarat kortet.
Och du, ta det lungt! Det är ju bara en uppkörning :tungan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Försök att inte tänka så mkt, bara kör som du gör när du övningskör!! Håller tummarna för dig!

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Tack!

Tack alla ni som peppat & kommit med goda råd! :yoparty

Jag satte garaesvängen åt både höger & vänster 50 ggr på raken idag, så nu känner jag mig lugn!
Ska stirra som en kåt uggla i alla korsningar också! :D

Meddelar hur det gick!

/K

OlaKTM

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Hoj
KTM640 -02
mossen skrev:
Tack alla ni som peppat & kommit med goda råd! :yoparty

Jag satte garaesvängen åt både höger & vänster 50 ggr på raken idag, så nu känner jag mig lugn!
Ska stirra som en kåt uggla i alla korsningar också! :D

Meddelar hur det gick!

/K

Tänk på Bromsberedskap med BÅDA bromsarna. Fot och Handbroms anars åker du på det hadde en som gorde det när jag körde upp men. och kolla när du byter fil
Lycka till /Ola :tummenupp

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
det går nog bra!! jag ska själv köra upp inom någon dag här (hemligt)

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda VTR1000F
Mitt tips av egen erfarenhet är : Försök tänka att du är bättre än VV-snubben som håller på och glor hela tiden. Det är DU som ska visa HAN hur man kör hoj, inte tvärtom... Känn dig kunglig när du kör :tummenupp
Mitt självförtoende var på topp när min körskolärare sa så till mig.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Stort lyckatill!! Håller tummarna, går säkert bra :tummenupp

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Ta det bara lugnt och försök att slappna av i sadeln så kommer det gå fint :tummenupp Jag håller tummarna :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha