Nu har jag uppkörningen imorn! Är såklart nervös, men tror att det ska gå bra! Har känts bra de senaste gångerna jag kört. Något som jag insett hjälper OERHÖRT mycket är att i så hög grad som möjligt tänka bort att man har en lärare/handledare/prövare bakom sig, och bara fokusera på hur jävla KUL det är att köra!
Jag har även kokat ner alla tips jag fått/hittat till följande punkter att ha i åtanke:
-
Planering (egentligen täcker väl denna punkt in alla andra...)
-
Placering: vara tydlig inför svängar, göra det tydligt för andra trafikanter (inkl fotgängare och cyklister) vart man tänker ta vägen, inte ligga ute i vägkanten som att man cyklar, ta plats liksom om man kör bil.
-
Anpassning: hastighet (inte mesa på motorväg, inte köra för snabbt i låghastighetsområden), bromsberedskap, anpassa efter underlaget, osv
-
Uppsikt: tydliga huvudvridningar och blicken långt fram.
Något som bör tilläggas?
En liten fråga; om jag har förstått det rätt så får man ha med sig checklista för säkerhetskontrollen, så länge den inte har specifika instruktioner för hur man utför kontrollen. Detta hade dock min lärare aldrig hört talas om. Kan någon bekräfta hur det ligger till med detta? Det står tydligen i Transportstyrelsens författningssamling: “Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.”, vilket ju helt klart antyder att man får använda en checklista för säkerhetskontrollen. (källa:
https://mc-jakten.se/wp-content/uploads/2017/04/Sakerhetskontroll-for-mc-Checklista.pdf)