Uppkörning på Husaberg 650

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Håller på och ta mitt mc-kort nu. Undrar kort och gott om det går , med dom nya reglerna för tung-mc, om det går att köra upp med en husa 650. Såg att men var reggad på 9kw, blir det automatiskt begränsad då? Kan man annars regga den till 60hk som det egentligen är?
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
Besktning vet jag kommer göras på plats, oavsätt när den e besiktad senast, tror de måste vara utan anmärkning, annars får du inte köra upp men får ändå betala uppkörningen, ja ska hyra hoj vid upp körning!

men lycka te!
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Mitt råd är att köra upp med en annan hoj eftersom du i med att du reggar om hojen förmodligen missar den förmånliga försäkringspremien som du har nu.

Det var förövrigt jag som sålde den till dig, lycka till med körkortet!
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Besktning vet jag kommer göras på plats, oavsätt när den e besiktad senast, tror de måste vara utan anmärkning, annars får du inte köra upp men får ändå betala uppkörningen, ja ska hyra hoj vid upp körning!

men lycka te!

Skillnad på deras koll och en regbesiktning (vilket krävs när man ändrar motoreffekt)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Mitt råd är att köra upp med en annan hoj eftersom du i med att du reggar om hojen förmodligen missar den förmånliga försäkringspremien som du har nu.

Det var förövrigt jag som sålde den till dig, lycka till med körkortet!

Ja, det är ju skitsmart; alla borde syssla med försäkringsbedrägeri!

Fortsätter vi så lär ju allas försäkringspremie sänkas! :glömdet
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Eftersom den är helfordonsgodkänd så är det förmodligen helt omöjligt att regga om den till högre effekt.Att det är så låg effekt än nog inte ett försök att hålla försäkringen nere utan den enda möjligheten att klara bullerkraven.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror inte en Husa ens går igenom en regbesiktning ostrypt. Det finns en anledning att dom väljer att strypa dom något helt sjukt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tänk på att det är svårt att använda bakbromsen effektivt från 90km/h. Jättelätt att låsa på en motard, dock mycket enklare på en körskolehoj tex. Mitt tips är att du övar på din egen men kör upp på annan hoj, ta iaf en lektion på väg för att få feedback om du inte har en riktigt bra och uppdaterad handledare.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Ja, det är ju skitsmart; alla borde syssla med försäkringsbedrägeri!

Fortsätter vi så lär ju allas försäkringspremie sänkas! :glömdet
Det är en sak att köra tex. en R1 på 25kw, men om hojen kommer från fabrik med en angiven effekt på 6-9kw så ska man själv ta ansvar för att regga om den?

I så fall kan du ju börja proklamera för alla husaberg ägare om vad effekten egentligen är och att de absolut måste regga om den. För min egen del försäkrade jag den på de ca 60-65hk den hade, för att ha ryggen fri mot försäkringsbolag, då fick jag en kostnad på 218Hel/månad.
 

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Tack för svaren! Men då kan jag mao köra upp på den som A-begränsad?
Edit: angående köra upp på motard, var på körskolan nyss och hörde, och dom rekommenderade att man kör upp på en motard eller annan cykel som har en mer upprätt ställning.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack för svaren! Men då kan jag mao köra upp på den som A-begränsad?

Den uppfyller ju kraven rent formellt men det är ju ganska uppenbart att den är rätt brutalt trimmad så om förättaren är grinig kanske det blir stopp.
 

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Okej, men tycker att jag läst på flera ställen att folk kört upp med husor.. Nogon som ev. har gjort ett prov med en sån får gjärna skriva :hej
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Okej, men tycker att jag läst på flera ställen att folk kört upp med husor.. Nogon som ev. har gjort ett prov med en sån får gjärna skriva :hej

Det är klart att det går för det är en smidig hoj. Dock är bakbromsen mycket svårare än andra hojar plus att du har lång fjädringväg fram. Du märker själv om det går bra eller ej när du tränar, typ av stövel kan spela roll. Ville bara tipsa dig att det är enklare många andra hojar ifall du upplever problem. Själv satte jag bromsprovet perfekt kanske varannan gång med min Motard och 10/10 med körskolans hoj.
 

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Bennyfax: Okej, tack för för tipsen. Om jag förstår det rätt så är det under högfartsdelen det blir problem när man ska bromsa? Iaf ska jag mickla lite med den imorgon då alla orginal grejer ska på igen. Motorn är renoverad för 25timmar sedan, så förhoppningsvis rasar det inte ;)
Tog förövrigt första riktiga provturen idag, sjuk kul cykel!! :hihi Sitter visserligen acra system på just nu men... Längtar verkligen på mitt kort nu :gnissla
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du bromsar från 50 km/h i högfartsdelen och sedan gör du ett bromstest. Börja bromsa från 50 km/h utan att låsa bakdäcket, sker detta får du vara beredd att släppa upp bromsen.
Bromsa med bak först, direkt efter (ca 0,5 sek max) kramar du frambromsen bestämt och släpper efter lite när du börjar stanna. Du ska klara detta i 70 respektive 90 km/h. Det är viktigare att bromsa säkert utan att låsa hjulen än att försöka få så kort bromssträcka som möjligt fast man vill ju ändå få stopp på hojen så snabbt.

Om du inte har lärt dig bromsa kan jag tipsa om att knipa tanken hårt med benen, spänn mage och var avslappnad i armarna, håll upp huvudet och titta rakt fram. Lite svårt i början men gör du allt perfekt har hojen bra balans när du stannat, det är dock inte så viktigt. Ge inte upp och lycka till.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top