Uppkörning privat

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Daytona 675
Man behöver inte ha med sig någon handledare, jag hade inte ens någon. kör dit hojjen med släp eller en polare så e det lungt. inte så bra att komma körandes själv till provet..
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
När man kör upp så har man inte heller övningskörningsskylten på då det inte räknas som övningskörning, alltså behöver man ingen handledare(åtminstone var det så förut). .
Precis. Under uppkörningen så är det uppkörningsmannen som har ansvaret, inte handledaren.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Ok nå jag vart nämligen kuggad för att min handledare var tvungen fara på möte så han lämna bara av mig med hojen o for..
så jag spenderade 70 minuter med att försöka få ur provförrättaren där varför jag behövde ha handledaren närvarande..
men han tokneka mig att ens köra upp o sa att jag behövde någon som övervaka mig, sköna 1500kr ;)
men som sagt är ju från gubbe till gubbe han jag körde upp med andra gången var 150 reser normalare så då gick de ju perfa :)
Tror du blev blåst då tyvärr, för något sådant krav finns inte. Det faller dessutom på sin egen orimlighet, eftersom du definitionsmässigt inte har någon handledare under körprovet, eftersom du inte övningskör då. Det är första gången du är ensam ansvarig för din körning. Det finns för övrigt inget krav på att ha någon handledare överhuvudtaget. (se SFS 1998:488 och 2009:189)

Edit: Lite sen å svara, men jag fick i alla fall in en referens till Lagen. :mattias
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top