Uppkörning scooter

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Hoj
Honda
Hejsan!
Jag ska börja ta ta A2 körkort (jag är 21år) och undrar om det är någon som vet om man kan ta uppkörningen med en scooter och kan sedan köra en växlad motorcykel?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har iofs aldrig provkört en modern automatväxlad hoj, men Arméns HVA258 hade ju automat, och jag tyckte det var ett helvete att krypköra med dom, det är mycket enklare om man kan styra själv över kopplingen!

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Hoj
Honda
Kan man ta uppkörningen med en växlad scooter då? (tror inte att detta blir aktuellt, men det skulle vara intressant att veta)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tror inte att det finns någon växlad scooter som uppfyller A2-kraven. Jag kommer i vart fall inte på någon. Kolla länken en gång till http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Någon modell (Burgman 650) har sekventiell växellåda där man kan växla manuellt, men det faller då på att den inte har något kopplingshandtag. Samt att den har för mycket effekt (55 hk om jag minns rätt)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tror inte att det finns någon växlad scooter som uppfyller A2-kraven. Jag kommer i vart fall inte på någon. Kolla länken en gång till http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Någon modell (Burgman 650) har sekventiell växellåda där man kan växla manuellt, men det faller då på att den inte har något kopplingshandtag. Samt att den har för mycket effekt (55 hk om jag minns rätt)
Nae, inte sekventiell låda. Den har en elstyrd variator. Där variatorn i elektroniken har delats in i fem steg. Så istället för att variatorn automatiskt ändrar sig med belastning, varvtal etc så tvångsstyrs den elektroniskt i fem steg.
"Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable Transmission (SECVT)
By just toggling buttons on the handlebars, you can choose three distinct transmission modes: two fully automatic modes (Drive and Power) and Manual. Drive mode heightens efficiency at normal road speeds and gives smooth, linear, almost shock-free power delivery for easy riding. Power mode gives more punch when you twist the throttle. And Manual mode lets you thumb-toggle between five preset gear ratios for a unique feeling of control."

Sekventiell låda är däremot vad som sitter på i flesta manuellt växlade vanliga motorcyklar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns ingen växlad scooter med så stor motor.
Jag har kört ett par storscootrar och jag skulle säga att både låg och högfartsproven är lättare med en motard eller lätt offroadhoj om man inte har problem med sadelhöjden. Är man lite kortare och vill nå ner lätt så måste en BMW Scarver vara den ultimata hojen att köra upp på.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin