Uppkörning.. tips?

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Uppkörning nästa vecka.....puh
Någon som har några bra tips..?

Eller kanske bättre o fråga om dom vanligaste grejorna folk kuggas på?

*bita naglar*
 

balikungen

odeffad
Gick med
13 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950
På uppkörningen kollar de helheten.
Du vet säkert hur du skall köra, tyvärr är det lätt att vara nervös på just uppkörningen. Ett tips blir därför att snabbt ta nya tag om det går åt skogen.
Jag gjorde tre uppkörningar på 15 dagar, sista gången hade nervositeten släppt och allt gick som på räls. Nu har man lappen och är glad.
-Så om du blir kuggad, häng på låset efter ny tid direkt.
 

Ronnie J

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Sthlm/Värmdö
Hoj
Gsx550
Missade min uppkörning på Tullinge, allt gick bra fram till att vi kom fram till (tror den heter) Tidaholm vägen. Enfilig 70 väg med dålig asfalt, jag släppte farten en bit till 55 -60 och blev kuggad.
Surt och kugga på att köra för sakta 5% av hela 70 sträckan :rodnar

Man ska köra 70 på 70 väg :)

Så mitt tips:
om du kommer från 50 till 70 sträcka, gasa upp till 70 direkt och bestämt, kör inte extra mesigt för att det är uppkörning.
Var noga med att köra hojj och inte moped som dom säger på skolan.
 

nettung

grejsar grejs... mest
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
GSX400FWS
försök att intala dig själv att du redan har klarat provet... det är mycket lättare att slappna av och körningen blir mjukare då. Det syns väldigt tydligt på körningen om man är spänd.
 

M71

King of the road ...
Gick med
29 Apr 2003
Ort
M
Hoj
t
Manöverprovet ska ju bara sitta där, tänk på att utföra det så att de tydligt ser att du har god kontroll. Hellre en kontrollerad längre inbromsning än en kort tvärnit så att säga.

När det gäller körning i trafik så titta inte backspeglarna efter uppkörningsförättaren, koncentrera dig istället på körningen.

Tips är att även i korsningar med rödljus titta noga så att det inte kommer någon från sidorna, det gillar dom.

Lycka till!


Det kommer garanterat gå bra om du inte hetsar upp dig för någonting. :tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Yup, eller intala dig sjælv att du redan HAR kuggat och bara kør før att det ær skoj.
Så har jag gjort på alla mina umm.... 7 uppkørningar.....har bara missat 2 ;) :D

Slappna av och kør motorcykel ær det viktigaste...dom kollar på helheten, ser dom att du KAN køra hoj så klarar du dig om du inte kør mot røtt eller nått sånt førstås.
Om du nu inte kan køra hoj, så kuggas du direkt på minsta skitsak.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
It's ain't over till it's over

Mitt bästa råd är att inte tro att det är kört förrän du får höra vv-förrätaren säga att du har kuggat!

Själv körde jag upp för snart ett år sedan och var naturligtvis ganska nervös. När jag skulle göra garagevändningen så gick det bra åt vänster men åt höger hamnade jag nästan en meter utanför markeringen! Då tänkte jag I'm f-cked now!

Men då sa hon som jag körde upp för "Gör ett nytt försök på höger" och då var det bara att be en bön och göra det igen... och då gick det bättre.
Blev godkänd och fick kortet den dan.

Alltså, att vara nervös och göra misstag är egentligen naturligt även på en uppkörning, som många skrivit: de tittar på helheten. Bara för att du gör ett misstag, tappa inte fokus på det viktiga och fortsätt göra ditt bästa så går det nog bra.

Good luck! :tummenupp
/RuffRyder
 

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Kuggade idag... :mad: :mad:
Gjorde ungefär samma fel som någon skrivit innan. Körde för sakta. Manöverproven gick som på räls och tänkte att jag i princip hade lappen i hand bara jag tog det lugnt o tänkte på placeringen.
Men jag körde FÖR lugnt. Missade att det var 110 istället för 90 som jag trodde (E18 in mot stockholm är 90 därför trodde jag det var 90 i motsatt rikting). Så jag puttrade på i 85-90 och började ana oråd när jag blev omkörd av allt o alla.
BUSTED!

Aja.. om ~2 månader DÅ ***** ska jag ha lappen!

Mitt tips:
Kör inte FÖR mesigt.
Kolla inte för mycket i backspeglarna.

Lycka till!
 

Diversion

Guest
Körde 70 på 90 väg men blev godkänd. Han frågade varför och jag sa som det var. Jag missade skylten pga nervositet och tänkta att jaja jag håller 70 eftersom det är bashastighet tills en ny skylt dyker upp.

Det var ok tyckte han som jag körde upp för.
 

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Tack för alla tipsen! Nu ska ja supa ner mig i helgen o har man tur sitter kanske lite alkohol kvar i kroppen på månda så slipper man bli så nervös ;)
 

Reedler

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Fårbo
Hoj
hojlös just nu...
Det är nog inte lyckat..... jag känner en hel del som har fårr göra blåsning på uppkörning. så skit i det. Men lycka till
 

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
tack!
men ja bae skojjade.. klart jag man inte ska va påverkad på uppkörningen, lär ligga mer till ens nackdel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top