uppkörning utan handledare?

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Tjena, är det ngn här som vet om man kan komma till uppkörningen utan sin handledare? (är privatist)
Min handledare jobbar, och har ingen möjlighet att få ledigt.
Hade tänk att slänga upp hojen på ett släp å åka dit. Men har fått veta att man utgår från helt olika ställen (ca:8km i mellan) vid manöverprov och själva körprovet.. Någon här som varit med om ngt liknande? Hur löste ni det isf?

Hade själv tänkt göra manöverprovet, och OM man får godkänt på det. Så tänkte jag packa upp hojen på släpet igen och dra den till utgångspunkt nr.2..
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Låter ju som om det borde fungera!! Lycka til!!
 

Maxh

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Sjuhärad
Hoj
01 Daytona955 / 07 bonneville
Jag gjorde så i Borås, att jag lasta på ekipaget på en kärra och bad om att få köra sist på manöverprovet.
För då hade jag tid på mig att lasta på och ta mig ned till vv:s lokaler där trafikdelen startade. Och det var inga problem.

Lycka till!
 

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Tack för snabba svar.
Låter som det kan fungera då.

Bara å hålla tummarna nudå.. =D
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
jepp det funkar :) jag har själv gjort det 4 gånger- 2 till 125:a och 2 till A-begränsad.

(vink till hur bra det brukar funka som privatist)

räkna med att bli kuggad första gånger
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
jepp det funkar :) jag har själv gjort det 4 gånger- 2 till 125:a och 2 till A-begränsad.

(vink till hur bra det brukar funka som privatist)

räkna med att bli kuggad första gånger

Jo tack, har fått känna på de, 2 ggr kugg :(

Så djävulskt långa väntetider här i sthlm så jag åkte till Örebro ena gången...
Vetifan om man ska köra upp privat igen, har gått på skola å så men som sagt, köerna här.....:mad:
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jo tack, har fått känna på de, 2 ggr kugg :(

Så djävulskt långa väntetider här i sthlm så jag åkte till Örebro ena gången...
Vetifan om man ska köra upp privat igen, har gått på skola å så men som sagt, köerna här.....:mad:



mm dom är hemska! men ring varje dag så kan du få avbokningstider :]
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
mm dom är hemska! men ring varje dag så kan du få avbokningstider :]

Ringer tre gånger om dagen :D:D

Tycker att de är så jävligt att de inte kan fixa så att man kan titta på nätet, känns som att de vill att de ska vara krånligt...

Sen att de bara har uppkörningar 2-3 dagar i veckan hjälper ju inte heller...... :brinnerup
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Bästa tips ang. tider är att ringa på morgonen när de precis öppnat, då har det alla avbokningstider för den dagen där. Jag fick en sån tid o klara det kanon, slapp bygga upp nervositeten innan!:D

Körde även släp dit, ett ställe för konbanor, ett annat för trafikdelen...
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Ringer tre gånger om dagen :D:D

Tycker att de är så jävligt att de inte kan fixa så att man kan titta på nätet, känns som att de vill att de ska vara krånligt...

Sen att de bara har uppkörningar 2-3 dagar i veckan hjälper ju inte heller...... :brinnerup

Du vet att när du väl har bokat en uppkörning via telefonen så kan du gå in på vägverkets hemsida och och ändra din befintliga bokning.. då kan du se vilka tider som finns på olika orter... lite bättre än att sitta vid luren 24/7...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Till trådskaparen:
Principiellt inga problem, dock kan ett problem uppstå.
Jag är handledare och min "elev" fixade uppkörningen idag i malmö.

Om du inte har din handledare med dig får du enligt lag inte öva på konbanan innan provet börjar, eftersom det finns ett krav på att du har en handledare för detta.(trafikskoleelever har sin handledare med för detta moment)
Även om du är inne på en avlyst bana. Men du får naturligtvis genomföra provet helt ensammen. Så det är ju endast tiden för uppvärmning just före proven startar du missar. Strax innan provet startar brukar transportstyrelsen hyra banan 45min- någon timme som du kan mjuka upp dig på innan provet. Det är den tiden jag pratar om.

Så blev vi informerade på plats iallafall, och enligt min logik så är det troligt att det är så enligt lagen. Du får sannolikt pröva banan innan provet om du frågar inspektören från transportstyrelsen. Du vill antagligen inte göra dig skyldig till olovlig körning innan provet, då blir det lixom ingen bra start på uppkörningen.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du vet att när du väl har bokat en uppkörning via telefonen så kan du gå in på vägverkets hemsida och och ändra din befintliga bokning.. då kan du se vilka tider som finns på olika orter... lite bättre än att sitta vid luren 24/7...


Jag va inne å kollade där för 1 månad sen men precis aaallt va gråmarkerat, ringde å fråga å hon sa att de inte gick.

Men gick in nu och hittade en ledig tid 16 september i Barkarby :tummenupp:tummenupp

Tack ialf, nu ska jag spana on the line! :)


EDIT: De KAN fan inte funka som de ska, har kollat de flesta städer och Älmhult har inga lediga tider i år står det.... :va
 
Last edited:

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Jag va inne å kollade där för 1 månad sen men precis aaallt va gråmarkerat, ringde å fråga å hon sa att de inte gick.

Men gick in nu och hittade en ledig tid 16 september i Barkarby :tummenupp:tummenupp

Tack ialf, nu ska jag spana on the line! :)


EDIT: De KAN fan inte funka som de ska, har kollat de flesta städer och Älmhult har inga lediga tider i år står det.... :va

September?!?! Holy shit vilka väntetider då....
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
(vink till hur bra det brukar funka som privatist)

räkna med att bli kuggad första gånger

Eller så är det en vink till hur du kör hoj?!

Jag körde upp privat för A-begränsad, inga problem alls, klarade det utan några "bra att öva på" på första försöket.
Jag kan köra motorcykel. Kan man det så är det krokat att "räkna med att bli kuggad första gången"

Om du inte har din handledare med dig får du enligt lag inte öva på konbanan innan provet börjar, eftersom det finns ett krav på att du har en handledare för detta.(trafikskoleelever har sin handledare med för detta moment)

Jag körde som sagt upp som privatist, hade inte någon handledare med mig, dock var det ägaren till hojen jag lånade som körde dit den, men han är ej godkänd som handledare(för ung). Jag övade på manöverbanorna i en timma innan proven började, det var inga problem med det.

Körskolan övade samtidigt och jag känner MC-läraren lite, eftersom jag körde med den skolan för A1, så han gav mig några tips på hur jag lättare skulle klara banorna. Det kallar jag "good will", han hade ju tjänat pengar i längden på att inte hjälpa mig.

Och inte heller "anmälde" han mig för den "olovliga" körningen på manöverbanan utan handledare:va

Jaja, det kanske är olika noggranna med det där :)


Vet dock en kamrat som kom på den smarta idén att köra dit hojen själv, han mötte provledaren när han körde in på gården, provledaren undrade vart hans handledare var, han sa att han hade vänt tillbaka, då ville provledaren att han skulle ringa dit handledaren(som inte fanns). Tillslut kom sanningen fram och provledaren anmälde min kamrat för olovlig körning, har för mig att han senare fick böter och blev av med B-kortet :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top