Uppkörning: Vart går gränsen för privatist?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
cRoC skrev:
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton

Antar att du är privatist tills du gör en uppkörning som din trafikskola rekommenderat dig till. I annat fall så är du där på eget bevåg och inte efter godkännande från trafikskola.

Men säker är jag ju inte

/oXydex
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Du måste bli godkänd av han i vissa övningar innan du kan köra upp.
Han följer med till uppkörningen och så tar en annan kille över.

EDIT: Om du kör upp med trafikskolan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Aha, jag tror jag förstår. Så vad sägs om detta: Jag övningskör ca 50 mil till, och övar garagesväng och konbana hemma, sen när jag klarar det, så åker jag till en körskola och förhoppningsvis behövs inte många lektioner tills han/hon tycker jag kan köra upp? Antar att dom brukar säga "Ja men du behöver nog 10-15 lektioner till"? :/
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ja

cRoC skrev:
För att inte köra upp som privatist, krävs det ett antal körlektioner för det, eller vart går gränsen? Antar att när man inte kör upp som privatist följer övningskörningskillen man kört med och lägger ett gott ord? /Anton

Skulle inte tro att en körskola låter dg köra upp om du inte tagit några lektioner där innan..........

NÅGRA körlektioner behöver du nog hursomheslt om du inte har en VÄLDANS talang för MC sen barnsben.

Skulle rekommendera att du tar kanske 2 lektioner och lär dig grunderna, får beskrivet tekniker etc.. Sen hem och träna garagevändning. Ingen ide att betala 6-700/h för det. Sen kan du ta 2-3 lektioner till på skolan för att finslipa. Viola ! Uppkörning !
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
cRoC skrev:
Aha, jag tror jag förstår. Så vad sägs om detta: Jag övningskör ca 50 mil till, och övar garagesväng och konbana hemma, sen när jag klarar det, så åker jag till en körskola och förhoppningsvis behövs inte många lektioner tills han/hon tycker jag kan köra upp? Antar att dom brukar säga "Ja men du behöver nog 10-15 lektioner till"? :/


Nej ta 2-3 lektioner det räcker
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nae jag tänkte att jag lär mig manöverproven hemma, och sen tar jag kanske 4-5 lektioner. Har kört 60 mil hemma, och räknar på 50-100 mil till, sen borde väl 4-5 lektioner räcka hoppas jag.. Vill ju helst inte köra upp som privatist, men inte betala sjutusans mycket pengar till en körskola heller.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Håller själv på att övar som privatist. Kör så mycket som möjligt hemma.
Har bokat in 3 tider på körskola för att förhoppningsvis lära mig tekniker när det gäller manöverprovet, samt säkerhetskontrollen. För det är inget jag kan lära mig hemma känner jag. Även om jag kan sätta garagevändningen hemma så kanske jag ändå inte gör på det sättet som dom vill. Därför vill jag veta vad som gäller.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
cRoC skrev:
Nae jag tänkte att jag lär mig manöverproven hemma, och sen tar jag kanske 4-5 lektioner. Har kört 60 mil hemma, och räknar på 50-100 mil till, sen borde väl 4-5 lektioner räcka hoppas jag.. Vill ju helst inte köra upp som privatist, men inte betala sjutusans mycket pengar till en körskola heller.

Tror nog att det borde räcka. Får känslan av att körskolor försöker suga en på pengar så mycket det går i många fall. Då är det bättre att lägga pengarna på kanske en extra uppkörning isåfall.
 

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Finns det inget utbildningsintyg som ska lämnas in i samband med uppstyrnig??
Om detta är fallet beror väl det på vem som har kladdat under....eller har jag helt fel?? :va :3freak
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Vägverket gör ingen skillnad på dig oavsett om du kört hemma eller på skola. Din ev. körskolelärare är inte ens där ändå.

En privatist är väl man något i folkmun brukar kalla en som inte går på körskolan.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Optimalt skrev:
Vägverket gör ingen skillnad på dig oavsett om du kört hemma eller på skola. Din ev. körskolelärare är inte ens där ändå.

En privatist är väl man något i folkmun brukar kalla en som inte går på körskolan.

Precis, så ska det väl vara iaf. Antingen är man redo för körkort eller så är man det inte.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hum jag kanske missförstår, men det är inte samma sak här.

Här får du köra 2 sekunder på egen hand, sen skriva teorin (på vägverket) för att sen boka körprov (på vägverket). Du behöver INTE kontakta körskolan nånting. Om man ska ha bilskolan att skaffa provtid och följa med på provet osv (låna cykel å så) så har de olika krav. Jag behövde köra en lektion för att få låna hoj te att köra upp med. Däremot min polare som frågade om samma sak, skulle vara tvungen att boka minst 3 lektioner samt boka provet på samma dag som de skulle ha elever som körde upp.

När jag tog lätt körde jag 4 lektioner på skolan, sen bokade jag privat å klarade det på första försöket!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man får köra upp precis när man vill. Om körskolan bokar åt dig eller ifall du avgör själv när du är mogen har ingen som helst betydelse för hur du blir bedömd under själva uppkörningen. Ring till vägverket när du känner dig redo är mitt förslag.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag körde aldrig med någon körskola! Körlektioner är bara dyrt och onödigt. :tummenupp
 

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
När jag körde upp som privatist för bil så följde jag en kursplan som jag köpte av vägverket (en liten gul bok) som min handledare skulle följa under övningskörningen. Undrar om det inte finns en sån för mc också :va

Skulle ju vara bra för där står allt från grunderna till uppkörningen och så följer man vägverkets normer. Det var inga problem att ta bilkortet privat med hjälp av den, klarade uppkörningen på första försöket.

Om någon vet nått om eventuellt en sån bok så föreslå gärna den :Bugar
 

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Ingen för tillfället
Själv tror jag att körskolelärarnas bedömning oftast är rimlig. Det brukar ju vara kö till lektionerna så det finns knappast någon anledning för dem att hålla kvar en längre än nödvändigt. Däremot vill de ju gärna visa upp en fin statistik på elever som blir godkända vid första uppkörningen så de lär inte släppa iväg någon som bara har 50% chans att klara sig vid uppkörning. Har man egen hoj att öva manöverprov med så borde man kunna klara sig med 4-5 lektioner. Gör som jag, säg till läraren att du har tänkt dig att öva mycket privat och sprid ut lektionerna så att du hinner öva mellan. Tyvärr fick jag ingen möjlighet att öva garagesväng privat eftersom min gamla RD350 kokade efter 5 minuters krypkörning...
Ytterligare ett tips: Kör inte upp om du inte är SÄKER på alla moment.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
$noop skrev:
Då är det bättre att lägga pengarna på kanske en extra uppkörning isåfall.

Jo så har jag också tänkt, men man övningskör inte för att klara uppkörningen, man övningskör för att klara trafiken, och då kan det va bra att ha tagit några lektioner.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top