Uppkörning

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Tjena, jag är äntligen i slutet av min utbildning, och har mitt uppkörning för lätt mc (A1) på måndag, och jag är livrädd och nervös. Jag hade min sista övningskörning idag, då min körskolalärare sa att det enda jag behöver träna mer på är att bromsa mer med frambromsen, välja rätt körfält, och kolla noga i korsningar. Det fixar jag nog att tänka på, hoppas jag.
Men jag skulle gärna vilja få tips på hur jag ska emöta förarprövaren, vad de gillar mer och mindre, liksom ge ett gott intryck.

Till er som tagit kortet:
-Var uppkörningen svår?
-Kuggad eller inte?

Ja, hoppas att jag har fått med allt, all hjälp uppskattas verkligen, för jag fasar inför måndag förmiddag.

Tack på förhand!:D
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
När jag tog mitt A1 kort så klarade jag det på första försöket, svåraste va att få upp tillräckligt med fart för 90 bromsningen. Körskolans dt125 va inte allt för snabb... När jag va klar med uppkörningen så frågade jag om där va nått jag skulle tänka på var på han svarade
Du är 16 så försök att inte racea för mycket! Så visa ett moget beteende och låtsas att du är typ 30 så ska det nog gå bra! Lycka till! :yoparty
 

Motorpsyk

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
-03 Kawasaki ZR-7
Hej, kul att du snart har kortet i hand!

Vad gäller att bemöta trafikverkets man så har han/hon säkert varit med om Alla typer av personer. Så att smöra eller göra ett gott intryck till överdrift har ingen som helst verkan på utfallet av körningen. Han/hon vill bara se att Du kan framföra fordonet på ett säkert sätt.

Jag körde upp 19/6 och klarade det på första försöket. Det jag gjorde var att bara ta det lugnt, inte överdriva eller övertänka situationer. Att stressa upp sig för att man själv tycker att saker och ting tar tid kan resultera i en kuggning. Så vid till exempel säkerhetsgenomgång av MCn så stå gärna och tänk en minut extra innan du säger att du är klar, så att Du vet med dig att Du fått med alla delar.

Om du inte har några problem med låg- och högfartsbanan så det jättebra. Tänk på att ta det lugnt, inte stressa. När du klarat det så ska du ut i trafik. Det gäller samma där, kör lugnt och fint, stressa inte upp dig i situationer. Till exempel, missar du en blinkning i en rondell, stressa inte med att få till en blinkning och på så vis riskera att du hamnar fel på vägen. Låt det vara istället. Missar du att köra in på en väg efter körprovsmannens anvisningar, skit i det, kör vidare istället för att tokbromsa för att svänga in.

Jag kan ta mitt eget exempel: Körprovsmannen (finns det inget bättre namn förresten?! :D) bad mig svänga vänster på en 90-väg. Jag missade helt skylten och brassade förbi. Han bad mig då svänga vänster vid nästa. Done and done. När vi vänt så ber han mig svänga höger in på den väg jag först missade. Jag höll på att missa den med. Jag var så fokuserad på att ligga rätt på vägen så jag missade att kolla på skylten. Men, jag påpekade för körprovsmannen att jag helt enkelt inte såg skylten i tid och ville inte göra en häftig inbromsning. Det tyckte han var OK. För han ser att man kör säkert och har pejl på de säkerhetskritiska i körningen (hastighet, placering på väg etc.). Sen är det ju såklart viktigt att följa anvisningar men den grejen har inte med hur Jag framför mitt fordon på. Det skulle lika gärna kunna bero på att jag inte hörde honom.

Jag har alltid haft problem med krypkörningen och trodde inte jag skulle klara det på uppkörningen. Men jag gjorde något som jag inte gjort förut, jag tänkte efter före, ofta och långsamt. Det hjälpte mig. Jag planerade körningen, körde lite fortare vid vändningen så att jag kom runt ordentligt, och sedan krypa vidare mot mål.

Tror definitivt att du klarar det bara du har is i magen och tar det lugnt! Lycka till!
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Hej, kul att du snart har kortet i hand!

Vad gäller att bemöta trafikverkets man så har han/hon säkert varit med om Alla typer av personer. Så att smöra eller göra ett gott intryck till överdrift har ingen som helst verkan på utfallet av körningen. Han/hon vill bara se att Du kan framföra fordonet på ett säkert sätt.

Jag körde upp 19/6 och klarade det på första försöket. Det jag gjorde var att bara ta det lugnt, inte överdriva eller övertänka situationer. Att stressa upp sig för att man själv tycker att saker och ting tar tid kan resultera i en kuggning. Så vid till exempel säkerhetsgenomgång av MCn så stå gärna och tänk en minut extra innan du säger att du är klar, så att Du vet med dig att Du fått med alla delar.

Om du inte har några problem med låg- och högfartsbanan så det jättebra. Tänk på att ta det lugnt, inte stressa. När du klarat det så ska du ut i trafik. Det gäller samma där, kör lugnt och fint, stressa inte upp dig i situationer. Till exempel, missar du en blinkning i en rondell, stressa inte med att få till en blinkning och på så vis riskera att du hamnar fel på vägen. Låt det vara istället. Missar du att köra in på en väg efter körprovsmannens anvisningar, skit i det, kör vidare istället för att tokbromsa för att svänga in.

Jag kan ta mitt eget exempel: Körprovsmannen (finns det inget bättre namn förresten?! :D) bad mig svänga vänster på en 90-väg. Jag missade helt skylten och brassade förbi. Han bad mig då svänga vänster vid nästa. Done and done. När vi vänt så ber han mig svänga höger in på den väg jag först missade. Jag höll på att missa den med. Jag var så fokuserad på att ligga rätt på vägen så jag missade att kolla på skylten. Men, jag påpekade för körprovsmannen att jag helt enkelt inte såg skylten i tid och ville inte göra en häftig inbromsning. Det tyckte han var OK. För han ser att man kör säkert och har pejl på de säkerhetskritiska i körningen (hastighet, placering på väg etc.). Sen är det ju såklart viktigt att följa anvisningar men den grejen har inte med hur Jag framför mitt fordon på. Det skulle lika gärna kunna bero på att jag inte hörde honom.

Jag har alltid haft problem med krypkörningen och trodde inte jag skulle klara det på uppkörningen. Men jag gjorde något som jag inte gjort förut, jag tänkte efter före, ofta och långsamt. Det hjälpte mig. Jag planerade körningen, körde lite fortare vid vändningen så att jag kom runt ordentligt, och sedan krypa vidare mot mål.

Tror definitivt att du klarar det bara du har is i magen och tar det lugnt! Lycka till!

Nu vet jag inte hur mitt svar blir, gjorde användaren precis innan tråden, men iallafall, du kan kalla dessa prövare för "förarprövare", har jag för mig. Men ja, lågfartsdelen är inga problem, kan reglera med kopplingen utan gas, på säkerhetskontrollen kan jag det mesta, vet inte vad som händer om jag missar nåt. Manöverdelen var enkel när jag kom på att jag kan pressa benen mot tanken, det enda problemet är egentligen att bromsa, antingen så bromsar jag för klent eller för mycket så att hjulet låser sig, men det ska jag nog fixa, det är egentligen bara trafikdelen som jag är riktigt oroligt över, för vad jag har hört och läst så är det ganska lätt att bli kuggad. Idag när vi for från körskolan, så skulle jag in i en rondell och ta vänster, av nån anledning så körde jag in i rondellen i höger körfält, då sa körskoleläraren: "gör du så på uppkörningen så blir du kuggad direkt".
Men jag ska försöka att inte tänka på att det är en uppkörning och ta det extra lugnt i tätbebyggda områden, och försöka att planera min körning.
Precis som du nämnde så har jag problem med skyltar och sånt, för att jag försöker att hålla hastigheten och en bra placering på vägbanan, men det är smått svårt i 90, man vinglar till lite ibland. Men tack för ditt snabba svar!:D
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Tack för ditt snabba svar! Gag ska försöka köra moget, men ändå köra mc :) Alltså inte sega på för mycket, har jag en lucka i en rondell så kör jag, typ.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Mitt bästa tips är att du inte stressar upp dig.

Jag gjorde min uppkörning för A2 förra året och klarade den, men så har jag också fyra års erfarenhet av regelbunden bilkörning i trafik.

Gällande att göra fel på uppkörningen så är det inte den kaosfara som man kan tro - om du skulle hamna i fel körfält, glömma att blinka eller liknande så noterar "förarprövaren" det och låter dig göra ett nytt försök i en liknande situation. Alla kan göra misstag - de vill ge dig chansen att visa att det var just ett misstag och inte bristande koll på hur man ska köra hoj.

På min uppkörning fick jag göra om lågfartsbanan så jag var så enormt stressad och åkte lite för fort första försöket.

Lycka till!
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Mitt bästa tips är att du inte stressar upp dig.

Jag gjorde min uppkörning för A2 förra året och klarade den, men så har jag också fyra års erfarenhet av regelbunden bilkörning i trafik.

Gällande att göra fel på uppkörningen så är det inte den kaosfara som man kan tro - om du skulle hamna i fel körfält, glömma att blinka eller liknande så noterar "förarprövaren" det och låter dig göra ett nytt försök i en liknande situation. Alla kan göra misstag - de vill ge dig chansen att visa att det var just ett misstag och inte bristande koll på hur man ska köra hoj.

På min uppkörning fick jag göra om lågfartsbanan så jag var så enormt stressad och åkte lite för fort första försöket.

Lycka till!
Ska försöka tänka på det, och hantera situationer som jag klantar mig i, tack tack!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mina tips:
* Ta det lugnt, andas. Ingenting blir bättre om du stressar. Ingenting!
* Oroa dig inte, du kan köra motorcykel. Annars skulle inte din trafikskolelärare låta dig köra upp.
* När du gör ett misstag (och det kommer du att göra), släpp det och fokusera på körningen. Tänker du på misstaget du gjorde så gör du fler.
* Var "som folk". Bete dig vanligt och vettigt. Det är ingen nackdel att vara "hel och ren".
* Kör som om du vore själv, det är upp till kontrollanten att hänga med dig, du skall inte tänka på kontrollanten och vänta in denne.
* Ha roligt! Det är kul att köra motorcykel.

Om du bara vill ha ett tips så är det:
* Ha roligt! Det är kul att köra motorcykel.


Lycka till! Och ha så skoj på måndag! :hej
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Mina tips:
* Ta det lugnt, andas. Ingenting blir bättre om du stressar. Ingenting!
* Oroa dig inte, du kan köra motorcykel. Annars skulle inte din trafikskolelärare låta dig köra upp.
* När du gör ett misstag (och det kommer du att göra), släpp det och fokusera på körningen. Tänker du på misstaget du gjorde så gör du fler.
* Var "som folk". Bete dig vanligt och vettigt. Det är ingen nackdel att vara "hel och ren".
* Kör som om du vore själv, det är upp till kontrollanten att hänga med dig, du skall inte tänka på kontrollanten och vänta in denne.
* Ha roligt! Det är kul att köra motorcykel.

Om du bara vill ha ett tips så är det:
* Ha roligt! Det är kul att köra motorcykel.


Lycka till! Och ha så skoj på måndag! :hej
Ska tänka på det, tack! :) Men, jag har en fundering, jag ger dig ett scenario.

Du kör på en landsväg, en 90-väg, du tänker svänga vänster, blinkar och placerar dig vid vägens mitt, bakom ser du en bil komma, samt en mötande bil, men du tror att du hinner.
Om jag sedan inser att jag inte hinner, och kör till höger för att släppa bilen bakom mig, vad tycker förarprövaren om det? Är dom så hårda som folk säger? Vet faktiskt inte ens vad jag skulle göra i ett sånt scenario, köra till höger och bara vänta?
:)
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Vänstersväng på landsväg är (efter vad de sa till mig när jag tog bilkortet) den absolut farligaste situationen eftersom det kan vara dålig sikt och mötande bilar.

Det bästa om du känner dig otrygg med att göra vänstersväng på landsväg är att istället åka förbi där du ska svänga vänster, ta nästa möjlighet att svänga höger - där vänder du och åker tillbaks så du kan svänga in höger på den vägen du skulle.

Det är aldrig fel att köra säkert.
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Vänstersväng på landsväg är (efter vad de sa till mig när jag tog bilkortet) den absolut farligaste situationen eftersom det kan vara dålig sikt och mötande bilar.

Det bästa om du känner dig otrygg med att göra vänstersväng på landsväg är att istället åka förbi där du ska svänga vänster, ta nästa möjlighet att svänga höger - där vänder du och åker tillbaks så du kan svänga in höger på den vägen du skulle.

Det är aldrig fel att köra säkert.

Då svänger jag bara vänster direkt om jag har bra sikt framåt och bakåt. Tack än en gång!
 

AlphaCentauri

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Ort
Westra Aros
Hoj
VFR 800 -08
Ska tänka på det, tack! :) Men, jag har en fundering, jag ger dig ett scenario.

Du kör på en landsväg, en 90-väg, du tänker svänga vänster, blinkar och placerar dig vid vägens mitt, bakom ser du en bil komma, samt en mötande bil, men du tror att du hinner.
Om jag sedan inser att jag inte hinner, och kör till höger för att släppa bilen bakom mig, vad tycker förarprövaren om det? Är dom så hårda som folk säger? Vet faktiskt inte ens vad jag skulle göra i ett sånt scenario, köra till höger och bara vänta?
:)

Hmm du placerar dig först vid vägens mitt, och sen till höger istället för att släppa fram bilen bakom? Det låter inte som någon bra idé. Planera körningen i god tid och se om det finns bilar bakom - om det gör det så är det ett alternativ att släppa förbi dem innan du når platsen du ska svänga genom att köra in till kanten eller vända längre fram som nämnts tidigare.
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Hmm du placerar dig först vid vägens mitt, och sen till höger istället för att släppa fram bilen bakom? Det låter inte som någon bra idé. Planera körningen i god tid och se om det finns bilar bakom - om det gör det så är det ett alternativ att släppa förbi dem innan du når platsen du ska svänga genom att köra in till kanten eller vända längre fram som nämnts tidigare.

Jo, att fortsätta framåt sen vända skulle nog vara smartast, men tänkte om man missbedömer avstånd och hastighet till bakomvarande. För enligt min körskolelärare så ska man aldrig släppa förbi folk på höger sida, eftersom att andra fordon bakom kanske inte ser mig och kör på vänster, men ja, nu förstår jag iallafall hur jag ska göra i såna lägen! :D
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Helt förståeligt att du på din hoj kanske tycker att situationen vid vänstersväng med en bil bakom och en mötande bstämmer dig för att gå in till högerkanten och släppa förbi innan du genomför vänstersvängen beroende på hur körsituationen ser ut med hastighet på fordonen samt vägens sträckning.Många som hade levt idag om de ibland tillämpat denna teknik istället för att kanske slungas ut rakt framför den mötande bilen av den bil som kommer bakom om ödet inte visar sig stå på din sida.

Sedan kan uppkörningsläraren tycka vad han vill om detta för det blir ändå du som mot slutet får ligga på akuten om det inte gick så bra enligt fackboken. :crash
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Helt förståeligt att du på din hoj kanske tycker att situationen vid vänstersväng med en bil bakom och en mötande bstämmer dig för att gå in till högerkanten och släppa förbi innan du genomför vänstersvängen beroende på hur körsituationen ser ut med hastighet på fordonen samt vägens sträckning.Många som hade levt idag om de ibland tillämpat denna teknik istället för att kanske slungas ut rakt framför den mötande bilen av den bil som kommer bakom om ödet inte visar sig stå på din sida.

Sedan kan uppkörningsläraren tycka vad han vill om detta för det blir ändå du som mot slutet får ligga på akuten om det inte gick så bra enligt fackboken. :crash

Sant, sant. Men en fråga som jag inte fått svar på, om jag t.ex ska göra en säkerhetskontroll på bromsar och missar att kolla bromsvätskan, blir man godkänd på det momentet ändå? Är lite förvirrad när det kommer till säkerhetskontrollen, där det egentligen inte finns specifika krav.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sannolikt inte. Du ska visa att du kan göra en komplett säkerhetskontroll och då gäller att ha alla moment med. Missar du kolla bromsvätskan så har du missat en väsentlig del av säkerhetskontrollen.

Men det finns en hel del filmer på youtube som visar säkerhetskontrollen, titta och öva så sitter den sen. Det är inte svårt..
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Jo, att fortsätta framåt sen vända skulle nog vara smartast, men tänkte om man missbedömer avstånd och hastighet till bakomvarande. För enligt min körskolelärare så ska man aldrig släppa förbi folk på höger sida, eftersom att andra fordon bakom kanske inte ser mig och kör på vänster, men ja, nu förstår jag iallafall hur jag ska göra i såna lägen! :D

Tänk dock på att det absolut inte är fel att släppa förbi folk till höger om dig, det står uttryckligen i litteraturen att detta är en av undantagen till den allmänna regeln tillsammans med bl.a. filkörning på 50- och 70-vägar. Vissa saker som körlärarna säger är deras egna åsikter, och de ska inte förväxlas med vad Trafikverket/Transportstyrelsen vill se. En av mina körlärare sade t.ex. att jag absolut inte skulle skära vänstersvängarna på landsvägar utan mittlinje, trots att det står i litteraturen att det är så man SKA göra. Nyckeln tror jag är, som vissa påpekat, att visa ett gott omdöme och utvärdera situationen. Tycker du att en viss situation verkar farlig, välj då ett annat alternativ.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Lycka till med uppkörningen. Det går bra ska du se. :)

Jag tog körkortet på första (1990), dock hade jag kört mycket moppe och cross innan och det hjälpte till speciellt vid teknikövningarna.

Det viktigaste: Andas, kör med huvudet och stressa inte. Kör säkert och bestämt. Kommer du i en knivig situation så är det extra viktigt att vara lugn.

Detta var en bra tråd för övrigt, jag tror många (ink mig själv) ofta glömmer delar i säkerhetskollen. Kollade videon och det var väldigt bra att få repa..

//T
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Sannolikt inte. Du ska visa att du kan göra en komplett säkerhetskontroll och då gäller att ha alla moment med. Missar du kolla bromsvätskan så har du missat en väsentlig del av säkerhetskontrollen.

Men det finns en hel del filmer på youtube som visar säkerhetskontrollen, titta och öva så sitter den sen. Det är inte svårt..

Fast man får la aldrig göra en komplett kontroll? Det är la bara delar av den. Jag gjorde min uppkörning förra veckan och jag behöva bara kolla tuta samt nödstopp.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top