Hej, kul att du snart har kortet i hand!
Vad gäller att bemöta trafikverkets man så har han/hon säkert varit med om Alla typer av personer. Så att smöra eller göra ett gott intryck till överdrift har ingen som helst verkan på utfallet av körningen. Han/hon vill bara se att Du kan framföra fordonet på ett säkert sätt.
Jag körde upp 19/6 och klarade det på första försöket. Det jag gjorde var att bara ta det lugnt, inte överdriva eller övertänka situationer. Att stressa upp sig för att man själv tycker att saker och ting tar tid kan resultera i en kuggning. Så vid till exempel säkerhetsgenomgång av MCn så stå gärna och tänk en minut extra innan du säger att du är klar, så att Du vet med dig att Du fått med alla delar.
Om du inte har några problem med låg- och högfartsbanan så det jättebra. Tänk på att ta det lugnt, inte stressa. När du klarat det så ska du ut i trafik. Det gäller samma där, kör lugnt och fint, stressa inte upp dig i situationer. Till exempel, missar du en blinkning i en rondell, stressa inte med att få till en blinkning och på så vis riskera att du hamnar fel på vägen. Låt det vara istället. Missar du att köra in på en väg efter körprovsmannens anvisningar, skit i det, kör vidare istället för att tokbromsa för att svänga in.
Jag kan ta mitt eget exempel: Körprovsmannen (finns det inget bättre namn förresten?!
) bad mig svänga vänster på en 90-väg. Jag missade helt skylten och brassade förbi. Han bad mig då svänga vänster vid nästa. Done and done. När vi vänt så ber han mig svänga höger in på den väg jag först missade. Jag höll på att missa den med. Jag var så fokuserad på att ligga rätt på vägen så jag missade att kolla på skylten. Men, jag påpekade för körprovsmannen att jag helt enkelt inte såg skylten i tid och ville inte göra en häftig inbromsning. Det tyckte han var OK. För han ser att man kör säkert och har pejl på de säkerhetskritiska i körningen (hastighet, placering på väg etc.). Sen är det ju såklart viktigt att följa anvisningar men den grejen har inte med hur Jag framför mitt fordon på. Det skulle lika gärna kunna bero på att jag inte hörde honom.
Jag har alltid haft problem med krypkörningen och trodde inte jag skulle klara det på uppkörningen. Men jag gjorde något som jag inte gjort förut, jag tänkte efter före, ofta och långsamt. Det hjälpte mig. Jag planerade körningen, körde lite fortare vid vändningen så att jag kom runt ordentligt, och sedan krypa vidare mot mål.
Tror definitivt att du klarar det bara du har is i magen och tar det lugnt! Lycka till!