Uppkörning

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Nu är det dags för uppkörning på onsdag 2 september. Självfallet är jag väldigt nervös. Har ni några tips på hur man hanterar nervositet och lägger upp för sig själv att lyckas ta det där A-körkortet jag hållit på med sen i maj/juni.

/En nästan skräckslagen person ;)
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Nu är det dags för uppkörning på onsdag 2 september. Självfallet är jag väldigt nervös. Har ni några tips på hur man hanterar nervositet och lägger upp för sig själv att lyckas ta det där A-körkortet jag hållit på med sen i maj/juni.

/En nästan skräckslagen person ;)
Tat lugnt, kan meddela att jag hade överhypat uppkörningen.

Andas djupt före varje moment och lätta stämningen med inspektören, prata med honom och slappna av så går det bra.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Tat lugnt, kan meddela att jag hade överhypat uppkörningen.

Andas djupt före varje moment och lätta stämningen med inspektören, prata med honom och slappna av så går det bra.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

På vilket sätt menar du att du överhypade uppkörningen? Jag känner att det är väldigt lätt att bli kuggad. Att det är lätt att göra misstag
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ta någon form av lugnande? Kan ju eventuellt ge andra problem men om du är supersafe med körningen men spyfärdig av nervositet så kanske det är en lösning
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ta någon form av lugnande? Kan ju eventuellt ge andra problem men om du är supersafe med körningen men spyfärdig av nervositet så kanske det är en lösning
Du menar en kvarting eller en joint på förarmötet? :D

I ärlighetens namn så är min erfarenhet att MC-kontrollanterna är ganska duktiga på att se skillnad på nervositet och en som inte kan köra. När jag gjorde garagevändningen stegade kontrollanten fram till mig och skakade suckande på huvudet och sa "nejnej, det där gick alldeles för fort", jahapp tänkte jag, det var det kortet, sen fortsatte han "du, ta det lugnt, och så kör du lite långsammare den här gången så ska det gå bra", och det gjorde det ju :tummenupp

Dom fattar att man är nervös, och som fieskmask var inne på, snacka med honom, snacka med dom andra, andas och ta det lugnt. Alla som sitter där är skitnervösa och spelar kolugna på ytan, för att dom tror att det bara är just dom som är nervösa ;)
 

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Ort
Halland
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Alvedon eller panodil fick jag rådet att ta innan. Iofs så var jag inte skitnervös men jag var inte ett dugg nervös när jag satte mig på hojen heller. 2 panodil skadar ju inte iallafall.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
På vilket sätt menar du att du överhypade uppkörningen? Jag känner att det är väldigt lätt att bli kuggad. Att det är lätt att göra misstag
Dvs, jag trodde det var svårare och mer disciplinerat än vad de var, att inspektören skulle vara stenhård och ett rövhål helt enkelt, så var inte fallet.

Jag hade ritat upp ett scenario av skräck och militärliknande disciplin.

Slappna av och andas, det bästa tips du kan få

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Lite nervös är bara bra.

Oavsett är övning rätt medicin. Övning ger färdighet och färdighet ger självförtroende ;) Inspektören vill se att du kan köra hoj, små skitdetaljer är inte det viktiga.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men för helvete! Medicinerar ni så fort det blir lite jobbigt?
Öva tillls det sitter och gör sedan provet.
Det är en normal reaktion att vara lite nervös, inget man ska ta tabletter mot.
Tar ni ett par supar innan ni ska ut i trafiken också, det är ju verkligen något att oroa sig för.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Min känsla när jag körde upp var att man inte brydde sig så mycket om detaljer utan man ville se att det var jag och inte hojen som bestämde vart det skulle bära iväg.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Men för helvete! Medicinerar ni så fort det blir lite jobbigt?
Öva tillls det sitter och gör sedan provet.
Det är en normal reaktion att vara lite nervös, inget man ska ta tabletter mot.
Tar ni ett par supar innan ni ska ut i trafiken också, det är ju verkligen något att oroa sig för.

Nä du har helt rätt. Får vara noga med att komma ihåg de saker jag glömt en del gånger jag kört. Det är en mental del i det hela också som jag kämpar med.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Min känsla när jag körde upp var att man inte brydde sig så mycket om detaljer utan man ville se att det var jag och inte hojen som bestämde vart det skulle bära iväg.

Ja det är ju sunt. har haft lite problem med att glömma stänga av blinkers, inta bromsberedskap och tänka på högerregeln
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppkörningen är ju mest bara en lite dyrare körlektion med en extra petig handledare, han är inte där för att sätta dit dig, utav för att luska ut om du är tillräckligt kapabel att köra för att få träna vidare på att bli bättre på att köra på egen hand.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Uppkörningen är ju mest bara en lite dyrare körlektion med en extra petig handledare, han är inte där för att sätta dit dig, utav för att luska ut om du är tillräckligt kapabel att köra för att få träna vidare på att bli bättre på att köra på egen hand.

Det är ett bra tankesätt för att lätta på pressen. Lite grann :rofl
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top