Uppkörning

Boxerrobban94

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2021
Hoj
2013 suzuki gsr 750
Hej hej! Jag ska köra upp för A-behörighet i början på sommaren och jag har en fundering. Ryggskydd? Jag har all utrustning jag behöver (samt ryggskydd) men ett som sitter i jackan. Godkänner dom att man kör upp med ett sådant eller måste man ha ett man sätter på sig?

Tack på förhand?

appmas

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2020
Hoj
-
Det går utmärkt, tror dock att det krävs att de är CE-godkända. Jag tog allt under 2020 och jag blev då inte kontrollerad för det vad jag minns. Jag körde också med "inbyggt" ryggskydd i jackan, inga konstigheter.

Boxerrobban94

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2021
Hoj
2013 suzuki gsr 750
Det går utmärkt, tror dock att det krävs att de är CE-godkända. Jag tog allt under 2020 och jag blev då inte kontrollerad för det vad jag minns. Jag körde också med "inbyggt" ryggskydd i jackan, inga konstigheter.
Mitt skydd är CE-märkt så då borde det med andra ord inte vara några konstigheter. Tack så mycket??

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det lär vara godkänt. Sen av ren självbevarelsedrift borde du ändå skaffa ett separat ryggskydd då de har mycket bättre skydd generellt. Framförallt täcker de en större yta av din rygg, från nackkota till svanskotan i vissa fall.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Även jag körde upp med inbyggt ryggskydd 2020. De kollade att jag hade ryggskydd, men de tittade inte på vad det var för något, en snabb "ryggdunk" var allt de gjorde. Kan såklart variera för olika inspektörer.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Även jag körde upp med inbyggt ryggskydd 2020. De kollade att jag hade ryggskydd, men de tittade inte på vad det var för något, en snabb "ryggdunk" var allt de gjorde. Kan såklart variera för olika inspektörer.
Me three. Efter att jag fått klämma igenom alla lager på hojen och skulle påbörja lågfarten så hojtade provaren som hastigast "har du ryggskydd?" och jag bekräftade med en nick. Träffade en som fått åka hem för att han inte hade nåt, men speciellt strikt kontroll skedde inte på min dag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är nog extremt få kontrollanter som går igenom CE-certningen på allas kläder. En polare körde upp i kevlarförstärkta MC-jeans. Kontrollanten muttrade lite, men accepterade förklaringen att det var MC-byxor. Sen handlar det kanske inte om att ha godkända kläder med minsta möjliga marginal, utan om att ha säkra kläder som faktiskt gör nytta när man vurpar. För det är ju faktiskt därför man har skyddsutrustningen på sig, som skydd. Ska du bara ha kläder att köra i så är antagligen backhoppningsställ mycket bättre, bra vindskydd och väger inget, och 10kg lättare förare gör mycket för prestandan.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det är nog extremt få kontrollanter som går igenom CE-certningen på allas kläder.
Instämmer. Samtidigt känner jag väl för min del att det borde vara självbevarelsedriften och inte kontroller som sätter nivån för den personliga utrustningen. Å andra sidan är ju det sunda förnuftet i genomsnitt inte så sunt när det kommer till kritan. :yoparty

(Och jag skaffade själv en "normal" jacka till uppkörningen istället för Knox-jackan bara för att slippa en eventuell diskussion om det icke traditionella klädvalet. Den funkade iofs bra resten av hösten med. Jag valde bort kevlarjeansen den gången av samma skäl.)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Självklart ska man ha godkänd skyddsutrustning.

Frågan är ju bara om dom egentligen kan kräva att man har annat än vad lagen kräver?
Inbyggda ryggskydd är ju mera än lagen kräver.

Man får ju faktiskt köra sporthoj i stringbadbyxor och barfota bara man har hjälm.

Det är nog dock ingen god idé att argumentera mot folk som ska bedöma en på uppkörningen

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled

Vilken skyddsutrustning ska jag använda?​

Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Trafikverket själva verkar ju tycka att dom kan kräva lite mer än bara fötter och badbyxor i alla fall ;) Ovanstående är kopierat från trafikverkets egna sida med information, krav och regler gällande förarprov för MC.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I o m att det är Trafikverkets förarprövare som är ansvarig för den som kör upp på samma sätt som du som handledare är det så länge körkortsintyget inte är överlämnat så kan de nog kräva vad som helst.

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
Kan inte gå ed på detta men jag skulle kunna tänka mig att Trafisäkerhetsverket ser sig som ansvariga för att minska riskerna för personskador vid en ev olycka under körproven, därav att man kan kräva full skyddsutrustning.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Inspektören anmärkte på mina skor och byxor så jag var tvungen att visa att dom faktiskt är "för MC". Köpte hela min 'dräkt' på Probike, kostade typ 10kkr men jag blev som ny! Jag var noga med att endast köpa godkända grejer för uppkörningen, hade jag blivit hemskickad pga något med klädseln hade jag gått tillbaka till Probike så att dom fått chansen att förklara min korta mc-karriär.

Kolla min Luke-look, dojorna är mc-spec, och jag har ryggplatta inlagd i jackan.

Luke in Bespin outfit.jpg

.. fan jag måste banta.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha