Uppkörning...

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Nu nalkas snart domedagen (uppkörningen) och jag börjar bli nervös som fan.... För att stilla min nervositet så vill jag ha lite bekräftelse:) Hojen jag ska köra upp på är en kawa zx9r -97 jag bara undrar om det ens går att klara provet med en sådan? Är det några andra här som kört upp med sporthojar och hur är konbanan med en sådan? (har ej övat det än) Jag ska alltså köra upp för obegränsad A fyllt 21 för en månad sen.....
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Om du är smart så övar du satan på manöverproven med just den hojen om du ens ska lyckas att klara det
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Zeshar skrev:
Nu nalkas snart domedagen (uppkörningen) och jag börjar bli nervös som fan.... För att stilla min nervositet så vill jag ha lite bekräftelse:) Hojen jag ska köra upp på är en kawa zx9r -97 jag bara undrar om det ens går att klara provet med en sådan? Är det några andra här som kört upp med sporthojar och hur är konbanan med en sådan? (har ej övat det än) Jag ska alltså köra upp för obegränsad A fyllt 21 för en månad sen.....

jag såg förut ett klipp där en kille firrade konbanan med en sporthoj, jag tror att det är klart svårare, själv har jag ju en sport/touring nu och det känns att det skulle vara svårare än den jag körde upp på, men det är klart att det går...lycka till!
 

Majje

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R
Jag körde upp i år med en ZX9R -99 och det var inga problem. På krypbanan har de överseende med den stora svängradien.

Men... Träna, träna träna på just den hojen (som sagt)
 

Almer

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
ingen.
Körde upp förra året på en R1-98. då var det alltså kon bana + garage vändning. Inga problem alls.
Men visst de kanske kommer fråga om du verkligen vill köra upp på en sport hoj. Bara å köra på. Lyck till! :)
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Jo jag var uppe och körde lite på en konbana i dag... Det var ju inga problem alls! Skitlätt, saker som jag måste öva lite mer på är broms (låser bakhjulet för mycke) och garagevändning men det var inga större problem det heller.. Hur ser låghastighetskonbanan ut, jag körde bara en som man skulle köra i typ 50km/h igenom...
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Zeshar skrev:
Jo jag var uppe och körde lite på en konbana i dag... Det var ju inga problem alls! Skitlätt, saker som jag måste öva lite mer på är broms (låser bakhjulet för mycke) och garagevändning men det var inga större problem det heller.. Hur ser låghastighetskonbanan ut, jag körde bara en som man skulle köra i typ 50km/h igenom...

Hett tips är att ta reda på hur lågfartsbanorna ser ut (är 2st) och träna på dom, dom är svåra men går att klara med sporthoj, körde dom med en zx9r och det gick... Dock så ledde all vår träning till att lamellerna på den hojen var tvungen att bytas, men då klarade vi båda lågfartsbanorna klockrent också :D
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Zeshar skrev:
Nu nalkas snart domedagen (uppkörningen) och jag börjar bli nervös som fan.... För att stilla min nervositet så vill jag ha lite bekräftelse:) Hojen jag ska köra upp på är en kawa zx9r -97 jag bara undrar om det ens går att klara provet med en sådan? Är det några andra här som kört upp med sporthojar och hur är konbanan med en sådan? (har ej övat det än) Jag ska alltså köra upp för obegränsad A fyllt 21 för en månad sen.....

Körde upp på min cbr 900 för ett par veckor sen.... Lite sämre svängradie på en sh. Men bygg bana och öva.. men tror inte det är svårare oavsett vilken hoj du kör..
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Wagge skrev:
Hett tips är att ta reda på hur lågfartsbanorna ser ut (är 2st) och träna på dom, dom är svåra men går att klara med sporthoj, körde dom med en zx9r och det gick... Dock så ledde all vår träning till att lamellerna på den hojen var tvungen att bytas, men då klarade vi båda lågfartsbanorna klockrent också :D

samma här. det tog på lamellerna.. men det är hyfsat billiga så de e bara att byta :tummenupp
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Zeshar skrev:
Nu nalkas snart domedagen (uppkörningen) och jag börjar bli nervös som fan.... För att stilla min nervositet så vill jag ha lite bekräftelse:) Hojen jag ska köra upp på är en kawa zx9r -97 jag bara undrar om det ens går att klara provet med en sådan? Är det några andra här som kört upp med sporthojar och hur är konbanan med en sådan? (har ej övat det än) Jag ska alltså köra upp för obegränsad A fyllt 21 för en månad sen.....

det går att köra upp med en SH men det är betydligt svårare.Om du håller ut riktigt och använder fullt styrutslag runt konerna så går det. Om jag var du skulle jag köra upp med en körskolehoj eftersom det är så himla mycket enklare att köra banan med en sådan men ingenting är omöjligt det är bara träning som gäller :tummenupp

Master_ skrev:
Körde upp på min cbr 900 för ett par veckor sen.... Lite sämre svängradie på en sh. Men bygg bana och öva.. men tror inte det är svårare oavsett vilken hoj du kör..

jag körde upp på min nsr 125 och den var svår att klara krypbanorna med men använde ändå den på uppkörningen och nu ska jag använda trafikskolans 600kubikare för mellanklassen och den känns ungeför som att köra nsren med stödhjul. Att du klarade banan med en cbr 900 visar bara vilka skills du har :Bugar
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Äh va fan jag tycker det är överskattat med körskolor, tog bilkortet privat på första försöket och tänker göra det samma på mc. Har nu tränat krypkörning en och en halv timme och nu börjar jag få in det.. Klarade deras kontest riktigt bra (hittade hur de såg ut på internet)
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
jag har lite samma funderingar på detta med uppkörning å sporthoj men det jag funderar mest på är hur det går med säkerhetskontrollen när det inte finns någe centralstöd??? Jag menar om man ska kolla hjullager å styrlager!? Blir ju lite svårt med bara parkeringsstöd, eller? :rolleyes:
Fan säg till hur det gick så kanske jag kör upp nu i höst ändå och skippar att blanda in körkolans hoj :yoparty
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Klart att det ska gå, det är ju lite svårare med svängradien men det är ju många här på SH som klarat det. SO WHY NOT ? :tummenupp
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
herge skrev:
jag har lite samma funderingar på detta med uppkörning å sporthoj men det jag funderar mest på är hur det går med säkerhetskontrollen när det inte finns någe centralstöd??? Jag menar om man ska kolla hjullager å styrlager!? Blir ju lite svårt med bara parkeringsstöd, eller? :rolleyes:
Fan säg till hur det gick så kanske jag kör upp nu i höst ändå och skippar att blanda in körkolans hoj :yoparty
Be läraren hålla hojen medans du kollar det du ska kolla, dessutom kan du ju kolla styrlager helt själv. bara att stå framför hojen (framdäcket mellan benen). håll hojen upprätt och håll in frambromsen medans du gungar/lyfter hojen mot dig.
 

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
r6
Har du kollat noga hur alla banor ser ut? En bana (krypbana), den med fyra koner i rad kan nog bli rätt så bökig. Slalom e väl inga problem men vända efter den sista utan o köra över linjen kan bli bökigt. Jag fixade de inte med min R6a. Rekomenderar att du lånar hoj. Här i gbg va dom jäkligt petiga med linjen...

Lycka till
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
herge skrev:
jag har lite samma funderingar på detta med uppkörning å sporthoj men det jag funderar mest på är hur det går med säkerhetskontrollen när det inte finns någe centralstöd??? Jag menar om man ska kolla hjullager å styrlager!? Blir ju lite svårt med bara parkeringsstöd, eller? :rolleyes:
Fan säg till hur det gick så kanske jag kör upp nu i höst ändå och skippar att blanda in körkolans hoj :yoparty

Det går bra ändå! Jag fick göra lagerkontroll utan centralstöd när jag körde upp.
För att kolla styrlagret gör såhär:
Sväng styret max åt ena hållet och tryck in frambromsen. Ryck hojen fram och tillbaka samtidigt som du känner med tummen och pekfingret vid lagrena så känner du ifall dom glappar.
Sen för att kolla dom andra lagrena gör bara som vanligt, även fast det inte är nåt centralstöd. Det gjorde iaf jag och fick godkänt :tummenupp
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Zeshar skrev:
Jo jag var uppe och körde lite på en konbana i dag... Det var ju inga problem alls! Skitlätt, saker som jag måste öva lite mer på är broms (låser bakhjulet för mycke) och garagevändning men det var inga större problem det heller.. Hur ser låghastighetskonbanan ut, jag körde bara en som man skulle köra i typ 50km/h igenom...

Den med undanmanöver 50kmh är inte ett problem om du klarar lågfarts banan.. Den är lite trixig i början.. bara att öva.. det finns ju två olika banor men de kan bestämma riktningen åt dej om de vill.. så i princip är det 4banor för höger och vänster svängen i slutet är olika.. av någon sjuk anledning så är det enklare åt vänster än åt höger. hoppas det går bra. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top