Uppkörnings tips

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?


Sätter du ner foten är det IG :( MEN han kan vara snäll och ge dig en chans till. Men det är inget du kan kräva.
 

Micke-72

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Zäta Zäta Ärr 1200
Tog kortet idag... Satte ner foten ordentligt i lågfartsbanan. Körde inte om den och blev godkänd... Alltså finns det hopp trots enskilda misstag. Bra att veta..
Tänk på helhetsbedömningen.
Mvh Micke
 

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Nån som vet var man brukar köra i Västerås på uppkörning? Alltså på trafikdelen, var i stan brukar man åka?

När jag körde upp så tog vi oss från Hässlö till McDonalds vid Nordanbymotet. Alltså Rv 67 på norra sidan staden. Vi var 4 st varav 3 fick vänta på McD och 1 åkte iväg osv.

Jag fick köra mot irsta hållet.

Blir man icke godkänd om man sätter ner ena foten lite snabbt på låghastighets banan? eller får man en chans till eller hur går de till? Är de bättre o gasa till lite när balansen börjar bli dålig?

Jag körde upp på en kawa 750 som var ordentligt kall vilket resulterade i obefintlig tomgång. Jag satte ned foten 4-5 ggr på lågfartsbanan då hojen tvär dog hela tiden.

Jag fick fortsätta med högfartsprovet och efter det så sa Vvmannen att jag skulle köra lågfartsbanan igen för han fattade ju att hojen var lite bångstyrig.

Då var det nemas problemas...

Nån liten trampning bör ju inte vara något som fäller dig om du bara har koll på hojen.
 
Last edited:

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
skit i om du gör ett misstag i nån av provena låg/hög för de e som sagt helheten som dom bedömer på. lyckades få kärringstop under lågfarts när jag körde upp, lyckades dock starta o köra vidare utan o sätta ner foten. de va andra försöket då för jag kört för fort på första, så kör på tills han säger åt dig och sticka så ska de nog gå bra=)

sen i trafiken tänk på att markera att du bromsar även fast du använder motorbromsen, min lärare sa till mig att de va skitbra att jag använde motorbromsen men han ville även se lampan tändas så han visste att jag bromsa, så ett lätt tryck på bromsen så pass så de bara tänds. sen vrid o vänd på huve så mycket du bara kan, och tänk på att om du svänger in på en väg som korsas av en cykelbana visa att du har uppsikt över cykelbanan åt båda hållen. och gör du nått fel under körning i trafik och kommer på dig själv berätta då de för körläraren för dom ser allt och dom vill att du ska vara medveten om dina fel och brister om du nu har några sånna ;)

Lycka till
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!

ta d lugnt me monsterhojen bara,..
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
ta d lugnt me monsterhojen bara,..

Tack jo jag kör "rätt" lungt jag är den försiktiga typen men ibland går de undan men inga onödiga risker som i kurvor eller dumma omkörningar utan kör lite som ja kör me bilen. Dvs gasar där man kan gasa med frisikt o bra väg.
Känns som de kommer ta tid o lära sig köra denna hoj för o få ut de mesta av den.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Grymt, och grattis :tummenupp

Hur gick det på krypet? (uppenbarligen bra, men var det svårt med din hoj?)

Kör med skallen !
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Tack jo jag kör "rätt" lungt jag är den försiktiga typen men ibland går de undan men inga onödiga risker som i kurvor eller dumma omkörningar utan kör lite som ja kör me bilen. Dvs gasar där man kan gasa med frisikt o bra väg.
Känns som de kommer ta tid o lära sig köra denna hoj för o få ut de mesta av den.

d låter bra...ja d e en sjuk hoj, köra den fullt ut finns det nog inte många som klarar... min är mer nervös än 06an men samma motor väger lite mindre också, vilka sjuka maskiner....
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
d låter bra...ja d e en sjuk hoj, köra den fullt ut finns det nog inte många som klarar... min är mer nervös än 06an men samma motor väger lite mindre också, vilka sjuka maskiner....

Hehe mmmm grymt kul, gasen verkar aldrig ta slut i handtaget har ja märkt går väääldigt långt. Läbbigt ;o men ack så kul
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Klara det YEY! var först ut på banan och trafiken vi var 4. 2 st bommade ena på krypkörning o andra på bromsning tyvärr. Vet inte om den 4de klara sig i trafiken. Men oj va skönt de känns!

Bromsningen är väl en av de delar som kan få göra om ifall resten av uppkörningsbiten är OK, eller har jag fel där? :nicka
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Hehe mmmm grymt kul, gasen verkar aldrig ta slut i handtaget har ja märkt går väääldigt långt. Läbbigt ;o men ack så kul

exakt känner igen det där. nog d värsta man kan ha idag i 1000cc iaf ninjans motor. känner några som testat en del 1000 som säger att ninjan e sjukast.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Blink blink

Du behöver inte blinka höger ut på vägrenen, se bara till att du blinkar vänster när du lämnar den. Så lärde jag mej, och jag har fått både A och B.

Bromsningen är väl en av de delar som kan få göra om ifall resten av uppkörningsbiten är OK, eller har jag fel där? :nicka


Jag fick göra om bromsningen eftersom jag låste bakhjulet första gången, andra gången la jag bara foten på pedalen utan att bromsa och använde bara frambromsen, då gick det bra.
 
Last edited:

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Du behöver inte blinka höger ut på vägrenen, se bara till att du blinkar vänster när du lämnar den. Så lärde jag mej, och jag har fått både A och B.

Jag har med A o B nu ;P hihi jo ja körde på samma grej


Jag fick göra om bromsningen eftersom jag låste bakhjulet första gången, andra gången la jag bara foten på pedalen utan att bromsa och använde bara frambromsen, då gick det bra.

Tack men har klarat lappen nu ;)

exakt känner igen det där. nog d värsta man kan ha idag i 1000cc iaf ninjans motor. känner några som testat en del 1000 som säger att ninjan e sjukast.


Kör du nått på slangen? Vill nog lära mig iaf få upp den lite är de 3an som är ultimatast då eller? vågar riktigt inte dra upp den lätt o slå över?
 
Last edited:

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
- Vrid på huvudet tydligt för att markera att du tittar i höger respektive vänster backspegel.

- Kolla först vänster, sedan höger, sedan vänster igen innan du kör ut i en korsning.

- Fega lite med bakbromsen vid inbromsningstestet genom att knipa till lite extra fram, och därmed motverka bakhjulslås.

- Sätt ner höger fot vid rödljus/korsningar. Inte vänster.

Var vad jag fick lära mig. Fast detta var för 125:a 1992. 1994 körde jag upp för tung privat, så jag vet iofs. inte vad f*n som gäller. :p
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Ang vilken fot man ska sätta ner så är det skitsamma, jag satte ibland ner vänster ibland höger o ibland båda, inga konstigheter med det, se till o få i rätt växel innan du stannar bara.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top