Uppkörningsfråga

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Bmw 1150gs
Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Skulle jag inte gissa på..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Berit skrev:
2312399 Min bror ska ta tungt körkort utan begränsning. Kan han köra upp med min xt660x? Den har 35 kw och 0.18 kw/kilo så den biten är ju inga problem. Däremot så står det på vägvärkets sida att motorcykelns cylindervolym inte får understiga 700 cm³. Någon som vet hur petiga de är på den biten? Kan man få dispens om man ber snällt?

Tyvärr inte mindre än 700cc för tungt A-kort.

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Hoj
CBR 600fs fighter
Berit skrev:

Får den inte understiga 700 cm³ så får den helt enkelt inte det. Svaret är alltså NEJ han kan inte köra upp med den.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
korrekt det som skrivits tidigare.

Vill dessutom ta tillfället i akt att klargöra något. Om man kör upp för A-begränsad får motorvolym INTE understiga 375 cm^3, tillsammans med det andra begränsningarna på max 25 kw och och max 0,16 kw/kg.

Detta enligt bokningsbekräftelsen jag fick hem i brevlådan för ett tag sedan...

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
mini-knutten skrev:
2312417 korrekt det som skrivits tidigare.

Vill dessutom ta tillfället i akt att klargöra något. Om man kör upp för A-begränsad får motorvolym INTE understiga 375 cm^3, tillsammans med det andra begränsningarna på max 25 kw och och max 0,16 kw/kg.

Detta enligt bokningsbekräftelsen jag fick hem i brevlådan för ett tag sedan...
Det stämmer också, de vill inte ha några RGV 250 eller vassare 125or som uppkörningsfordon för mellan skulle jag tippa. En ostrypt 2-t-125a kan ju närma sig 25 kW utan några allvarliga problem och de som har skrivit reglerna tycker väl att de är lite lätta och smidiga för att visa att man klarar en "permanent" strypt R6a eller kanske en stor järnhäst till offroad-maskin.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Berit skrev:

Står det så då gäller det. Varför skulle de skriva sånt som inte gäller???

Regbeviset skall med också vid uppkörning.

Allt du behöver veta finns på http://www.vv.se/vtk/

vitablixten_kil

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ktm
Berit skrev:

hej!
fr¨ågade vägverket nyss, det går inte ...de är stenhårda med detta.måste vara 700 cc och minst 35 kw

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM