Uppkörningssporthoj för Obegränsad?

Spax0

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015, Yamaha MT07
Hallå!

Nu är det så att min kompis som är 23 tänker ta kort för obegränsat. Han är ute efter sporthoj vilken alltså borde vara lämplig för uppkörning och vara på minst 700 cc. Budgeten ligger på max ~35000 vilket begränsar urvalet lite ytterligare :p Vet att det känns dumt med sporthoj för uppkörning men det ska han bestämt ha. Alla tips är välkomna, tack för hjälpen!:tummenupp
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
En hoj som rullat 7000 mil för 35? herrejävlar =)

Det är så otroligt mycket lättare att göra lågfartsdelarna på provet på nån sleten gammal hoj, speciellt om han inte har mycket vana sen tidigare med sporthoj.

Köp en sporthoj att använda efter uppkörning men hyr en sur gammal hoj till uppkörning =)
 

Spax0

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015, Yamaha MT07
Ok, vad tror ni om att köpa en sporthoj och öva med den privat och sen köra upp med vägverkets hoj? Nackdelen blir självklart att man inte får öva in sig men borde det inte vara lättare iaf?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ok, vad tror ni om att köpa en sporthoj och öva med den privat och sen köra upp med vägverkets hoj? Nackdelen blir självklart att man inte får öva in sig men borde det inte vara lättare iaf?

Har vägverket hoj?

De körskolor som har övningskörning för A behörighet har naturligtvis hoj. Men det är frågan om din kompis får lånhyra den utan att ta några körlektioner hos körskolan.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Ok, vad tror ni om att köpa en sporthoj och öva med den privat och sen köra upp med vägverkets hoj? Nackdelen blir självklart att man inte får öva in sig men borde det inte vara lättare iaf?

Vägverket har ingen hoj till uppkörning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lågfartsbanan lär vara onödigt svår på en sporthoj på grund av den dåliga svängradien. Dom anpassar ju inte banan efter hojen som dom gjorde med garagevändningen förr i tiden.
Med andra ord. Han gör det onödigt svårt för sig om han kör upp på en sporthoj. Dom flesta hojar som duger för uppkörningen är fullt tillräckliga för en nybörjare.
Det är klart mycket smartare att köpa typ en körskolehoj och övningsköra på och ta provet på. Dom är ganska billiga i både inköp och försäkring och det går nog att ha ganska roligt på en sådan med. När han tagit kortet kan han sälja hojen och köpa en annan hoj om han tycker att den inte duger att köra runt på.
Så skulle jag gjort om jag inte tagit kortet på körskola.
 

40årsgris

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
vid riksvägen
Hoj
-89 Gixxer 1100
Fan vad alla hänger upp sej på milen. Under 600 mil om året är väl ingenting, eller?
Vad gör ni med hojarna, har dem i garaget och tittar på dem?
Hmmmm........
 

tudor

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Ort
6-drega
Hoj
fireblade
En hoj som rullat 7000 mil för 35? herrejävlar =)

Det är så otroligt mycket lättare att göra lågfartsdelarna på provet på nån sleten gammal hoj, speciellt om han inte har mycket vana sen tidigare med sporthoj.

Köp en sporthoj att använda efter uppkörning men hyr en sur gammal hoj till uppkörning =)

Det ä väl ingen sporthoj, det är ju en gubbräser, säg till han att han ska satsa på en cbr 900rr lr Gsxr 750, det är absolut dom lättadte hojarne att köra upp me:tummenupp
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Fan vad alla hänger upp sej på milen. Under 600 mil om året är väl ingenting, eller?
Vad gör ni med hojarna, har dem i garaget och tittar på dem?
Hmmmm........

Det hade inte varit nåt fel på den hojen om den hade kostat strax över 20', för mer är den inte värd!

Edit:
Är det din frus hoj?
 
Last edited:

dun_der

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
uppsala
Hoj
firestorm!!
körde upp på min vtr 1000 i höstas. visst va de lite bökigt men får man öva så är de ju inga problem. övning ger färdighet, typ något sånt :tungan
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Priset på VFR:en ligger på normalnivå om man gör en snabbkoll på Blocket.

Köp en GSX750 och kör med. Den är populär hos körskolorna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det hade inte varit nåt fel på den hojen om den hade kostat strax över 20', för mer är den inte värd!

Edit:
Är det din frus hoj?

Nja, den är värd vad folk är beredda att betala, och då en _välskött_ VFR brukar hålla länge tror jag folk är beredda att betala betydligt mer än 20' för en 95a med 7K mil, kanske inte 35' men det stod ju att priset var förhandlingsbart... (hade jag haft plats för två hojar hade jag nog kunnat tänka mig att pröjsa strax under 30' för en sådan för att ha som gathoj och låta ninjan vara ren avställd banhoj)

Faktiskt inte ovanligt att det begärs lika mycket för en samtida sporthoj (om än med färre mil på den trimmade tripmätaren) och dom är definitivt mer fel i pris...
 

40årsgris

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
vid riksvägen
Hoj
-89 Gixxer 1100
Det hade inte varit nåt fel på den hojen om den hade kostat strax över 20', för mer är den inte värd!

Edit:
Är det din frus hoj?

Japp, det är tantens hoj.
Jag fick henne att sälja Cadillacen och ta hojkort istället.
Å du, för en fattig hojlös student så är väl allt för dyrt ;-)
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Å du, för en fattig hojlös student så är väl allt för dyrt ;-)

Precis! :tummenupp
Håller tummarna att jag vinner på lotto så jag kan köpa en hoj.
Vad det är för hoj spelar inte så stor roll, för nu är abstinensen stor! :(

Faktiskt inte ovanligt att det begärs lika mycket för en samtida sporthoj (om än med färre mil på den trimmade tripmätaren) och dom är definitivt mer fel i pris...

Stämmer!
Jag var iofs nöjd när jag sålde min YZF750R - 93 i bra skick med 5000 mil på mätarn för 24000:-
Tycker det känns mer rimligt, och det borde vara ett mer lagom pris.
Fast som du säger så är det vad en eventuell köpare är beredd att betala som gäller.
 
Last edited:

Spax0

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015, Yamaha MT07
Tack för alla svar!

Det lutar åt att han köper en CBR 600, övar med den och sen tar ett par tre lektioner med trafikskolan för att sen låna deras hoj och köra upp med. Tycker det låter som en smart idé iaf så slipper han köpa en hoj med mer än 600 cc (vilket han helst inte vill) samt får en enkel hoj att köra upp med och som han övat in sig med någorlunda :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top