Dominator-Rocks
Guest
Denna tråd skall vara till för tips och tricks inför uppkörningen, saker som folk har kuggat på, blivit berömda för,saker som körskole läraren påpekat exvis upp med blicken, håll till höger i rondellen, visa med tydliga huvudrörelser att du söker av ordentlig i en korsning, osv osv.
Dena tråd har alltså ingen liknelse med Körkort 2006 där man pratar om hur nervös man är eller att man har klarat körkortet utan mer för ren fackta vad man bör tänka på när man är ute och övningskör & på uppkörningen.
Komihåg, ren fakta! Inte en massa pladder.
Seså in med era tips o tricks!!
1. By WebGringo: Plockade ett par poäng hos uppkörningsförrättaren då han gömde sig i döda vinkeln och jag slog en blick över axlen för att bekräft att han var där.
Över lag , kör inte för deffensivt , är mer drag i en mc än i en bil , och de vill de oftast att man visar.
2. MC-Krille: Precis, dra på lite mellan korsningarna var defensiv i korsn se dig för var bromsberedd kör avslappnat, det ska kännas naturligt inte överdrivet.
Om du känner att du gjort något fel lämna det bakom dig och kämpa vidare, en korrekt bedömning ska se till hela provet.
Mc-lärarn.
3.Brorzan: Mitt bästa tips är nog att vara väl förberedd. Kanske låter tråkigt men så är det. Läs på alla regler ordentligt, så ni vet vad som gäller när ni ser en massa skyltar etc. Och som nån sa, fega inte utan dra på där det går. Håll avstånd till framförvarande bilar och vrid som fan på skallen, då ser det iaf ut som om man har koll. Nackspärr äger
4. Lorkan: Bromsa med både fram&bakbroms i kombination, det vill dom se, gör alltså inte som ni brukar göra.
5. Jkay: * Håll koll på döda vinkeln
* Visa tydligt i korsning att du tittar åt båda hållen.
* Sitt lätt och ledigt. Inte spänd.
* Sakta in rejält vid järnvägsövergångar, titta ordentligt och kör sen över. (Inte lita på ljusen)
* Kör inte hoj som du cyklar, lägg dig alltså mitt i vägbanan och inte ute i väggrenen.
* Kommer det hästar, SAKTA NER! Frikoppla och rulla förbi eller väldigt lågt motorvarv!
* TÄNK på högerregeln och att ha bromsberedskap!
6. Argyle: Ta det lugnt, det är mitt tips. Misslyckas man en gång är det ingen gång!
7. Chii: Bromsa aldrig på övergångs ställe, linjerna är såphala och jag har sett en övningskörare damma omkull på dom live.
8. vbg_snake: ag klarade mitt körkort men han klagade på en sak, på en 50-väg med markerat lågfart för för 30 (tätbebbygda skylten) körde jag i runt 35. Han tog mig sedan till en sån väg igen, då körde jag under 30 vilket va tur.
Kolla ALLTID skyltar, misstag får man göra. viktigaste är faktiskt trafikprovet, hinderbana går inte att gubba på om man bara tränat lite. jag tränade nog i kanske 10-15 minuter på varje konbana.
En polare som också körde upp satte ner sin fot på konbanan, han klarade det.
Dock, en sak som är väldigt viktigt under bromsningarna, är att inte låsa bromsen. Varken bak eller fram, lägg bara foten på bakbromsen och markera att ni använder den (han kan knappast se hur mycket ni trycker). kör också alltid 3-4km/h saktare, bättre att köra i 67-68 än att köra i 71-72 på
bromsprovet, gör stor skillnad
9. Ozeo: när ni kör upp o körförättarn eller vad de heter frågar om du hittar dit eller hit..
även om ni gör de så säg att ni e osäker.
då förklarar han bättre eller hjälper till under körningen.
då blir de lättare o ha en mindre grej o va orolig för.
säger ni att ni hittar o kör sen fel är det en grej som gör dig till en halvosäker förare enligt "dom"
10. rible123:Man skall inte vara rädd att dra p°a ordentligt p°a grusvägs körning, inget feg lir!
se bara till att h°alla ner det lite till kurvorna.
Sen när det gäller bromsprovet s°a ska man försöka att inte vika ihop armarna utan h°alla dem i samma vinkel hela tiden...
11. Probotector: Att låsa bakbromsen på uppkörningen vid bromsprovet är inte populärt, så ta det försiktigt när det är blött på asfalten.
Själv blev jag kuggad för att jag missuppfattade trafikinspektören en gång, jag trodde vi skulle svänga vänster så jag placerade mig och allt men då ingrep inspektören och sa: Stäng av blinkersen!!! sedan var det över för min del den gången, dock fortsätter man hela sträckan tills man är framme där man började
En riktig uppvärmning innan uppkörningen är rätt viktig och underlättar senare när själva uppkörningen börjar, så skippa inte den är ett bra tips.
12. Yadis: Jag missade min först uppkörning på att jag körde för sakta på grus. Låg väl i 50 på rakorna och det kommenterades efteråt med "Du kör inte moppe". Så försök komma upp i 70 på rakorna på grusväg.
Beror säkert på vem man kör upp för. Men för passiv åkning på grus verkar generellt inte populärt, även om man hävdar att det var säkraste sättet att köra.
En annan sak som är bra att göra är att kolla döda vinkeln till vänster om du ligger i höger körfält och 2 körfält(i din riktning) blir 1.
Och till sist ett VIKTIGT tips! OM du gör en miss under uppkörningen, skaka av dig missen DIREKT och fortsätt att köra som om du ska ha kortet. Det är inte alls säkert att du blev underkänd på missen - hur stor miss du än tyckte det var!
13 Acura: Trots att jag kört motorcykel sedan jag var fem år gammal så lyckades jag med att bli kuggad när jag skulle uppgradera min A1-behörighet. En bidragande anledning till detta var att jag hade en ganska nonchalant attityd när jag kom till uppkörningen, jag kunde ju redan detta utan och innan och skulle bara dit och få en påskrift tyckte jag. Jag hade även en ganska flashig utrustning med en Mr. Horsepower klistrad på hjämen så jag lyckades göra allt för att ge uppkörningsförättaren en skev inställning till mig. Sen kom jag inte längre än till bromsprovet där han sa att det var bara att komma tillbaks när jag blivit bättre på att bromsa, WFT? Bromsa dåligt jag? Det blev ju nästan fåror i asfalten efter att jag bromsat men det dög visst inte. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att med rätt attityd så kommer man långt med på uppkörningen, du behöver inte stå och skaka som ett asplöv och stamma fram vart enda ord men inte heller kräva att få börja köra och låtsas vara någon världsmästare.
14. Motin Tänkte delge lite tips efter min körning på högfartsbanorna igår.
Släpp gasen vid fjärde serpentinkonan att man får motorbroms och kan bromsa något lugnare inför vändningen. Innan jag fick det tipset så kom jag in mot vändningen ganska fort och fick "panikbromsa" för att sen köra vändningen.
Ett stort tack till dem som läste/läser innantill och därmed förstod/förstår vad denna tråd handlade/handlar om! Resten behöver nog lite
Dena tråd har alltså ingen liknelse med Körkort 2006 där man pratar om hur nervös man är eller att man har klarat körkortet utan mer för ren fackta vad man bör tänka på när man är ute och övningskör & på uppkörningen.
Komihåg, ren fakta! Inte en massa pladder.
Seså in med era tips o tricks!!
1. By WebGringo: Plockade ett par poäng hos uppkörningsförrättaren då han gömde sig i döda vinkeln och jag slog en blick över axlen för att bekräft att han var där.
Över lag , kör inte för deffensivt , är mer drag i en mc än i en bil , och de vill de oftast att man visar.
2. MC-Krille: Precis, dra på lite mellan korsningarna var defensiv i korsn se dig för var bromsberedd kör avslappnat, det ska kännas naturligt inte överdrivet.
Om du känner att du gjort något fel lämna det bakom dig och kämpa vidare, en korrekt bedömning ska se till hela provet.
Mc-lärarn.
3.Brorzan: Mitt bästa tips är nog att vara väl förberedd. Kanske låter tråkigt men så är det. Läs på alla regler ordentligt, så ni vet vad som gäller när ni ser en massa skyltar etc. Och som nån sa, fega inte utan dra på där det går. Håll avstånd till framförvarande bilar och vrid som fan på skallen, då ser det iaf ut som om man har koll. Nackspärr äger
4. Lorkan: Bromsa med både fram&bakbroms i kombination, det vill dom se, gör alltså inte som ni brukar göra.
5. Jkay: * Håll koll på döda vinkeln
* Visa tydligt i korsning att du tittar åt båda hållen.
* Sitt lätt och ledigt. Inte spänd.
* Sakta in rejält vid järnvägsövergångar, titta ordentligt och kör sen över. (Inte lita på ljusen)
* Kör inte hoj som du cyklar, lägg dig alltså mitt i vägbanan och inte ute i väggrenen.
* Kommer det hästar, SAKTA NER! Frikoppla och rulla förbi eller väldigt lågt motorvarv!
* TÄNK på högerregeln och att ha bromsberedskap!
6. Argyle: Ta det lugnt, det är mitt tips. Misslyckas man en gång är det ingen gång!
7. Chii: Bromsa aldrig på övergångs ställe, linjerna är såphala och jag har sett en övningskörare damma omkull på dom live.
8. vbg_snake: ag klarade mitt körkort men han klagade på en sak, på en 50-väg med markerat lågfart för för 30 (tätbebbygda skylten) körde jag i runt 35. Han tog mig sedan till en sån väg igen, då körde jag under 30 vilket va tur.
Kolla ALLTID skyltar, misstag får man göra. viktigaste är faktiskt trafikprovet, hinderbana går inte att gubba på om man bara tränat lite. jag tränade nog i kanske 10-15 minuter på varje konbana.
En polare som också körde upp satte ner sin fot på konbanan, han klarade det.
Dock, en sak som är väldigt viktigt under bromsningarna, är att inte låsa bromsen. Varken bak eller fram, lägg bara foten på bakbromsen och markera att ni använder den (han kan knappast se hur mycket ni trycker). kör också alltid 3-4km/h saktare, bättre att köra i 67-68 än att köra i 71-72 på
bromsprovet, gör stor skillnad
9. Ozeo: när ni kör upp o körförättarn eller vad de heter frågar om du hittar dit eller hit..
även om ni gör de så säg att ni e osäker.
då förklarar han bättre eller hjälper till under körningen.
då blir de lättare o ha en mindre grej o va orolig för.
säger ni att ni hittar o kör sen fel är det en grej som gör dig till en halvosäker förare enligt "dom"
10. rible123:Man skall inte vara rädd att dra p°a ordentligt p°a grusvägs körning, inget feg lir!
se bara till att h°alla ner det lite till kurvorna.
Sen när det gäller bromsprovet s°a ska man försöka att inte vika ihop armarna utan h°alla dem i samma vinkel hela tiden...
11. Probotector: Att låsa bakbromsen på uppkörningen vid bromsprovet är inte populärt, så ta det försiktigt när det är blött på asfalten.
Själv blev jag kuggad för att jag missuppfattade trafikinspektören en gång, jag trodde vi skulle svänga vänster så jag placerade mig och allt men då ingrep inspektören och sa: Stäng av blinkersen!!! sedan var det över för min del den gången, dock fortsätter man hela sträckan tills man är framme där man började
En riktig uppvärmning innan uppkörningen är rätt viktig och underlättar senare när själva uppkörningen börjar, så skippa inte den är ett bra tips.
12. Yadis: Jag missade min först uppkörning på att jag körde för sakta på grus. Låg väl i 50 på rakorna och det kommenterades efteråt med "Du kör inte moppe". Så försök komma upp i 70 på rakorna på grusväg.
Beror säkert på vem man kör upp för. Men för passiv åkning på grus verkar generellt inte populärt, även om man hävdar att det var säkraste sättet att köra.
En annan sak som är bra att göra är att kolla döda vinkeln till vänster om du ligger i höger körfält och 2 körfält(i din riktning) blir 1.
Och till sist ett VIKTIGT tips! OM du gör en miss under uppkörningen, skaka av dig missen DIREKT och fortsätt att köra som om du ska ha kortet. Det är inte alls säkert att du blev underkänd på missen - hur stor miss du än tyckte det var!
13 Acura: Trots att jag kört motorcykel sedan jag var fem år gammal så lyckades jag med att bli kuggad när jag skulle uppgradera min A1-behörighet. En bidragande anledning till detta var att jag hade en ganska nonchalant attityd när jag kom till uppkörningen, jag kunde ju redan detta utan och innan och skulle bara dit och få en påskrift tyckte jag. Jag hade även en ganska flashig utrustning med en Mr. Horsepower klistrad på hjämen så jag lyckades göra allt för att ge uppkörningsförättaren en skev inställning till mig. Sen kom jag inte längre än till bromsprovet där han sa att det var bara att komma tillbaks när jag blivit bättre på att bromsa, WFT? Bromsa dåligt jag? Det blev ju nästan fåror i asfalten efter att jag bromsat men det dög visst inte. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att med rätt attityd så kommer man långt med på uppkörningen, du behöver inte stå och skaka som ett asplöv och stamma fram vart enda ord men inte heller kräva att få börja köra och låtsas vara någon världsmästare.
14. Motin Tänkte delge lite tips efter min körning på högfartsbanorna igår.
Släpp gasen vid fjärde serpentinkonan att man får motorbroms och kan bromsa något lugnare inför vändningen. Innan jag fick det tipset så kom jag in mot vändningen ganska fort och fick "panikbromsa" för att sen köra vändningen.
Ett stort tack till dem som läste/läser innantill och därmed förstod/förstår vad denna tråd handlade/handlar om! Resten behöver nog lite
Last edited: