Uppkörningstråden Tipsa och bli tipsad !!

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Denna tråd skall vara till för tips och tricks inför uppkörningen, saker som folk har kuggat på, blivit berömda för,saker som körskole läraren påpekat exvis upp med blicken, håll till höger i rondellen, visa med tydliga huvudrörelser att du söker av ordentlig i en korsning, osv osv.

Dena tråd har alltså ingen liknelse med Körkort 2006 där man pratar om hur nervös man är eller att man har klarat körkortet utan mer för ren fackta vad man bör tänka på när man är ute och övningskör & på uppkörningen.

Komihåg, ren fakta! Inte en massa pladder.


Seså in med era tips o tricks!!


1. By WebGringo: Plockade ett par poäng hos uppkörningsförrättaren då han gömde sig i döda vinkeln och jag slog en blick över axlen för att bekräft att han var där.

Över lag , kör inte för deffensivt , är mer drag i en mc än i en bil , och de vill de oftast att man visar.

2. MC-Krille: Precis, dra på lite mellan korsningarna var defensiv i korsn se dig för var bromsberedd kör avslappnat, det ska kännas naturligt inte överdrivet.
Om du känner att du gjort något fel lämna det bakom dig och kämpa vidare, en korrekt bedömning ska se till hela provet.
Mc-lärarn.

3.Brorzan: Mitt bästa tips är nog att vara väl förberedd. Kanske låter tråkigt men så är det. Läs på alla regler ordentligt, så ni vet vad som gäller när ni ser en massa skyltar etc. Och som nån sa, fega inte utan dra på där det går. Håll avstånd till framförvarande bilar och vrid som fan på skallen, då ser det iaf ut som om man har koll. Nackspärr äger

4. Lorkan: Bromsa med både fram&bakbroms i kombination, det vill dom se, gör alltså inte som ni brukar göra.

5. Jkay: * Håll koll på döda vinkeln
* Visa tydligt i korsning att du tittar åt båda hållen.
* Sitt lätt och ledigt. Inte spänd.
* Sakta in rejält vid järnvägsövergångar, titta ordentligt och kör sen över. (Inte lita på ljusen)
* Kör inte hoj som du cyklar, lägg dig alltså mitt i vägbanan och inte ute i väggrenen.
* Kommer det hästar, SAKTA NER! Frikoppla och rulla förbi eller väldigt lågt motorvarv!
* TÄNK på högerregeln och att ha bromsberedskap!

6. Argyle: Ta det lugnt, det är mitt tips. Misslyckas man en gång är det ingen gång!

7. Chii: Bromsa aldrig på övergångs ställe, linjerna är såphala och jag har sett en övningskörare damma omkull på dom live. :D

8. vbg_snake: ag klarade mitt körkort men han klagade på en sak, på en 50-väg med markerat lågfart för för 30 (tätbebbygda skylten) körde jag i runt 35. Han tog mig sedan till en sån väg igen, då körde jag under 30 vilket va tur.

Kolla ALLTID skyltar, misstag får man göra. viktigaste är faktiskt trafikprovet, hinderbana går inte att gubba på om man bara tränat lite. jag tränade nog i kanske 10-15 minuter på varje konbana.

En polare som också körde upp satte ner sin fot på konbanan, han klarade det.
Dock, en sak som är väldigt viktigt under bromsningarna, är att inte låsa bromsen. Varken bak eller fram, lägg bara foten på bakbromsen och markera att ni använder den (han kan knappast se hur mycket ni trycker). kör också alltid 3-4km/h saktare, bättre att köra i 67-68 än att köra i 71-72 på
bromsprovet, gör stor skillnad

9. Ozeo: när ni kör upp o körförättarn eller vad de heter frågar om du hittar dit eller hit..
även om ni gör de så säg att ni e osäker.
då förklarar han bättre eller hjälper till under körningen.
då blir de lättare o ha en mindre grej o va orolig för.
säger ni att ni hittar o kör sen fel är det en grej som gör dig till en halvosäker förare enligt "dom"

10. rible123:Man skall inte vara rädd att dra p°a ordentligt p°a grusvägs körning, inget feg lir!
se bara till att h°alla ner det lite till kurvorna.

Sen när det gäller bromsprovet s°a ska man försöka att inte vika ihop armarna utan h°alla dem i samma vinkel hela tiden...

11. Probotector: Att låsa bakbromsen på uppkörningen vid bromsprovet är inte populärt, så ta det försiktigt när det är blött på asfalten.

Själv blev jag kuggad för att jag missuppfattade trafikinspektören en gång, jag trodde vi skulle svänga vänster så jag placerade mig och allt men då ingrep inspektören och sa: Stäng av blinkersen!!! sedan var det över för min del den gången, dock fortsätter man hela sträckan tills man är framme där man började

En riktig uppvärmning innan uppkörningen är rätt viktig och underlättar senare när själva uppkörningen börjar, så skippa inte den är ett bra tips.

12. Yadis: Jag missade min först uppkörning på att jag körde för sakta på grus. Låg väl i 50 på rakorna och det kommenterades efteråt med "Du kör inte moppe". Så försök komma upp i 70 på rakorna på grusväg.
Beror säkert på vem man kör upp för. Men för passiv åkning på grus verkar generellt inte populärt, även om man hävdar att det var säkraste sättet att köra.

En annan sak som är bra att göra är att kolla döda vinkeln till vänster om du ligger i höger körfält och 2 körfält(i din riktning) blir 1.

Och till sist ett VIKTIGT tips! OM du gör en miss under uppkörningen, skaka av dig missen DIREKT och fortsätt att köra som om du ska ha kortet. Det är inte alls säkert att du blev underkänd på missen - hur stor miss du än tyckte det var!

13 Acura: Trots att jag kört motorcykel sedan jag var fem år gammal så lyckades jag med att bli kuggad när jag skulle uppgradera min A1-behörighet. En bidragande anledning till detta var att jag hade en ganska nonchalant attityd när jag kom till uppkörningen, jag kunde ju redan detta utan och innan och skulle bara dit och få en påskrift tyckte jag. Jag hade även en ganska flashig utrustning med en Mr. Horsepower klistrad på hjämen så jag lyckades göra allt för att ge uppkörningsförättaren en skev inställning till mig. Sen kom jag inte längre än till bromsprovet där han sa att det var bara att komma tillbaks när jag blivit bättre på att bromsa, WFT? Bromsa dåligt jag? Det blev ju nästan fåror i asfalten efter att jag bromsat men det dög visst inte. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att med rätt attityd så kommer man långt med på uppkörningen, du behöver inte stå och skaka som ett asplöv och stamma fram vart enda ord men inte heller kräva att få börja köra och låtsas vara någon världsmästare.

14. Motin Tänkte delge lite tips efter min körning på högfartsbanorna igår.
Släpp gasen vid fjärde serpentinkonan att man får motorbroms och kan bromsa något lugnare inför vändningen. Innan jag fick det tipset så kom jag in mot vändningen ganska fort och fick "panikbromsa" för att sen köra vändningen.


Ett stort tack till dem som läste/läser innantill och därmed förstod/förstår vad denna tråd handlade/handlar om! Resten behöver nog lite :fatta!
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Plockade ett par poäng hos uppkörningsförrättaren då han gömde sig i döda vinkeln och jag slog en blick över axlen för att bekräft att han var där.

Över lag , kör inte för deffensivt , är mer drag i en mc än i en bil , och de vill de oftast att man visar.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
WebGringo skrev:
2255112 Plockade ett par poäng hos uppkörningsförrättaren då han gömde sig i döda vinkeln och jag slog en blick över axlen för att bekräft att han var där.

Över lag , kör inte för deffensivt , är mer drag i en mc än i en bil , och de vill de oftast att man visar.

Precis, dra på lite mellan korsningarna var defensiv i korsn se dig för var bromsberedd kör avslappnat, det ska kännas naturligt inte överdrivet.
Om du känner att du gjort något fel lämna det bakom dig och kämpa vidare, en korrekt bedömning ska se till hela provet.
Mc-lärarn.
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Inga dumma kommentarer om tråden nu, tycker det är bra agerat..
Tips nu tack! 8 augusti närmar sig för min del! :D Tullinge here i come!
 

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Skitbra initiativ o göra tråden, behöver alla tips/trix jag kan få (kör upp om 2veckor)
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Fixade A-kortet igår, å allt gick så bra som det kunde gå. Mitt bästa tips är nog att vara väl förberedd. Kanske låter tråkigt men så är det. Läs på alla regler ordentligt, så ni vet vad som gäller när ni ser en massa skyltar etc. Och som nån sa, fega inte utan dra på där det går. Håll avstånd till framförvarande bilar och vrid som fan på skallen, då ser det iaf ut som om man har koll. Nackspärr äger :yoparty
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Bromsa med både fram&bakbroms i kombination, det vill dom se, gör alltså inte som ni brukar göra. :tungan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
* Håll koll på döda vinkeln
* Visa tydligt i korsning att du tittar åt båda hållen.
* Sitt lätt och ledigt. Inte spänd.
* Sakta in rejält vid järnvägsövergångar, titta ordentligt och kör sen över. (Inte lita på ljusen)
* Kör inte hoj som du cyklar, lägg dig alltså mitt i vägbanan och inte ute i väggrenen.
* Kommer det hästar, SAKTA NER! Frikoppla och rulla förbi eller väldigt lågt motorvarv!
* TÄNK på högerregeln och att ha bromsberedskap!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vanligaste tipset är väl "Kör mc" visa att du vågar gasa lite när det är befogat och kör inte för sakta! ( gäller speciellt för militären i barkaby ) slapna av och va noga med att titta på alla skyltar..
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Cervantes skrev:
2255658 Vanligaste tipset är väl "Kör mc" visa att du vågar gasa lite när det är befogat och kör inte för sakta! ( gäller speciellt för militären i barkaby ) slapna av och va noga med att titta på alla skyltar..
'

Jag tror det är samma kille vi menar, Mats Svartsson tror jag han heter! Jävligt trevlig kille men synd att han kugga mig på uppkörningen p.g.a jag körde 80 på accelerations fältet istället för 110. Man var ju lite nervös just då tyvärr..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vishy skrev:
2256052 '

Jag tror det är samma kille vi menar, Mats Svartsson tror jag han heter! Jävligt trevlig kille men synd att han kugga mig på uppkörningen p.g.a jag körde 80 på accelerations fältet istället för 110. Man var ju lite nervös just då tyvärr..

Nä tror han hette roffe? blå yamaha fj 1300 med militärplåtar kugga mig på E18 :huvet

fick en gladare kille andra gången så igår vart jag!!! :banana
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Cervantes skrev:
2256117 Nä tror han hette roffe? blå yamaha fj 1300 med militärplåtar kugga mig på E18 :huvet

fick en gladare kille andra gången så igår vart jag!!! :banana


Jag har haft 2st uppkörning ute i Barkaby, första gången fick jag någon Mats svartsson som har shysst och trevlig fastän han kuggade mig, anra gången fick jag någon Ove tror jag han heter runt 60+ väldigt petig och kall människa.
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Vishy skrev:
...första gången fick jag någon Mats svartsson...
Mats Svantesson :fakta

Schysst som fan, klagade inte på nåt när jag körde upp. Han var också förättare när jag gjorde teorin. Klarade båda på första försöket, så han verkar vara en riktig turgubbe för mej :Bugar
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
brorzan skrev:
2256372 Mats Svantesson :fakta

Schysst som fan, klagade inte på nåt när jag körde upp. Han var också förättare när jag gjorde teorin. Klarade båda på första försöket, så han verkar vara en riktig turgubbe för mej :Bugar


Ja precis så hette han, vill verkligen ha honom igen, men jag vet inte om jag har den tur direkt, däremot så har jag uppkörning nu i katrineholm. får hoppas på det bästa nu
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Bromsa aldrig på övergångs ställe, linjerna är såphala och jag har sett en övningskörare damma omkull på dom live, Körlärare ser också att du är medveten om den risken
 

lagga_jimmy

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
trots namnet... Enköping
Hoj
V-Strom
Uppkörning i Uppsala

--------------------------------------------------------------------------------

Är det någon här som för inte så länge sedan kört upp i uppsala??? Lite nyfiken på vart dom kör banorna o vilken väg dom väljer efter...

Är även nyfiken på om man får man övningsköra på Åland...

(hoppas på att klara teorin 7/7)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag klarade mitt körkort men han klagade på en sak, på en 50-väg med markerat lågfart för för 30 (tätbebbygda skylten) körde jag i runt 35. Han tog mig sedan till en sån väg igen, då körde jag under 30 vilket va tur.

Kolla ALLTID skyltar, misstag får man göra. viktigaste är faktiskt trafikprovet, hinderbana går inte att gubba på om man bara tränat lite. jag tränade nog i kanske 10-15 minuter på varje konbana.

En polare som också körde upp satte ner sin fot på konbanan, han klarade det.
Dock, en sak som är väldigt viktigt under bromsningarna, är att inte låsa bromsen. Varken bak eller fram, lägg bara foten på bakbromsen och markera att ni använder den (han kan knappast se hur mycket ni trycker). kör också alltid 3-4km/h saktare, bättre att köra i 67-68 än att köra i 71-72 på bromsprovet, gör stor skillnad

/Martin
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top