Uppkörningstråden Tipsa och bli tipsad !!

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Dominator-Rocks skrev:
2256397 Komihåg ren fackta inte en massa pladder. :fakta

Hur svårt kan det vara ??


Vad är det med folk, jag har skrivit att det endast skall skrivas tips/tricks ren fackta om vad man skall tänka på när man övningskör alt skall köra upp!!!!

Men endå är det en massa :3freak Ufon som inte fattar :huvet :huvet Vad är det med folk egentligen :confused: :mad: Jävla :tomten :tomten :mad: :argpådato
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när ni kör upp o körförättarn eller vad de heter frågar om du hittar dit eller hit..
även om ni gör de så säg att ni e osäker.
då förklarar han bättre eller hjälper till under körningen.
då blir de lättare o ha en mindre grej o va orolig för.
säger ni att ni hittar o kör sen fel är det en grej som gör dig till en halvosäker förare enligt "dom"
 

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Quad Runner 600cc
Man skall inte vara rädd att dra p°a ordentligt p°a grusvägs körning, inget feg lir!
se bara till att h°alla ner det lite till kurvorna.

Sen när det gäller bromsprovet s°a ska man försöka att inte vika ihop armarna utan h°alla dem i samma vinkel hela tiden...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Att låsa bakbromsen på uppkörningen vid bromsprovet är inte populärt, så ta det försiktigt när det är blött på asfalten.

Själv blev jag kuggad för att jag missuppfattade trafikinspektören en gång, jag trodde vi skulle svänga vänster så jag placerade mig och allt men då ingrep inspektören och sa: Stäng av blinkersen!!! sedan var det över för min del den gången, dock fortsätter man hela sträckan tills man är framme där man började :(

En riktig uppvärmning innan uppkörningen är rätt viktig och underlättar senare när själva uppkörningen börjar, så skippa inte den är ett bra tips.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Nu börjar det närma sig för min uppkörning.. nästa vecka bär det av.

lågfart + inbromsning känns som att det ska kunna gå men jag har lite funderingar kring högfartsbanorna.

Ska man med fördel placera sig någonstans före inbromsningen inför svängen tillbaka i högfarten ? Någon som har några matnyttiga tips för att klara den OK ?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Dominator-Rocks skrev:
2256397 Komihåg ren fackta inte en massa pladder. :fakta

Hur svårt kan det vara ??

Kom ihåg, fakta stavas INTE med CK... :tungan

BTW: Motin, håll nära, så slipper du göra så stora rörelser vid undanmanövern
 

Bifogat

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    8.7 KB · Visningar: 64
Last edited:

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Motin skrev:
2261743 Nu börjar det närma sig för min uppkörning.. nästa vecka bär det av.

lågfart + inbromsning känns som att det ska kunna gå men jag har lite funderingar kring högfartsbanorna.

Ska man med fördel placera sig någonstans före inbromsningen inför svängen tillbaka i högfarten ? Någon som har några matnyttiga tips för att klara den OK ?

Det är väl inte så att man har så många alternativ att placera sig efter den slalom man har kört.

Men sikta långt in i hörnet när du ska vända så får du gott om plats i utgången.

Kör du banan utan slalom skulle jag rekommendera att återvända mot mitten efter undanmanövern så du får ett gung in i vändningen.

Undanmanöver (åt vänster), till mitten av banan, lutning åt höger in i hörnet och sedan direkt från slagsida åt höger till vänstersväng och vändning.
Då får man ett skönt flyt.

Om du går på körskola så säg till att du vill åka bakom läraren när han kör banorna en gång, då får du kanske känslan för det.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
På den häringa lågfartsdelen med stopp, ska man stanna på tillbakavägen också?

edit: Får väl lägga till lite fAcKtA så inte trådstartaren blir vansinnig, glöm inte att vrida på huvudet och kolla likt en uggla vid korsningar och liknande.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tack för alla tips !

Tjet skrev:
2261808 På den häringa lågfartsdelen med stopp, ska man stanna på tillbakavägen också?

Japp man ska stanna på tillbakavägen också .. 1 gång.
Totalt blir det ju 3ggr som man ska stanna vid dubbelkoner.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Swedecat skrev:
2261799.

Kör du banan utan slalom skulle jag rekommendera att återvända mot mitten efter undanmanövern så du får ett gung in i vändningen.

U

Förresten.. det är ju slalom på bägge banorna.. bara mindre på ena !
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Ankan_84 skrev:
2261781
BTW: Motin, håll nära, så slipper du göra så stora rörelser vid undanmanövern

Det ska vara stora rörelser vid undanmanövern. När jag körde upp så tyckte inspektören att det såg så lungt ut att han tvivlade på att jag hade kört 50 km/h.

Då valde jag spåret som Ankan_84 ritat, eftersom jag körde lite snabbare än 50km/h sista gången jag tittade på hastighetsmätaren innan undanmanövern.

Han påpekade att det såg ut att ha gått för sakta men jag berättade för honom om min syn på saken och då godkände han det.

Försök och ligga i mitten så blir det lite större marginal till konerna också.
Motin skrev:
Förresten.. det är ju slalom på bägge banorna.. bara mindre på ena !

Ja, men det är bara en av dem där det är slalom innan vändningen och det var ju vändningen du frågade om. :7peta
 
Last edited:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag missade min först uppkörning på att jag körde för sakta på grus. Låg väl i 50 på rakorna och det kommenterades efteråt med "Du kör inte moppe". Så försök komma upp i 70 på rakorna på grusväg.
Beror säkert på vem man kör upp för. Men för passiv åkning på grus verkar generellt inte populärt, även om man hävdar att det var säkraste sättet att köra.

En annan sak som är bra att göra är att kolla döda vinkeln till vänster om du ligger i höger körfält och 2 körfält(i din riktning) blir 1.

Och till sist ett VIKTIGT tips! OM du gör en miss under uppkörningen, skaka av dig missen DIREKT och fortsätt att köra som om du ska ha kortet. Det är inte alls säkert att du blev underkänd på missen - hur stor miss du än tyckte det var!

(klarade kortet nästa uppkörning, där jag slapp grus:))
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Swedecat skrev:
2261836 Det ska vara stora rörelser vid undanmanövern. När jag körde upp så tyckte inspektören att det såg så lungt ut att han tvivlade på att jag hade kört 50 km/h.

Då valde jag spåret som Ankan_84 ritat, eftersom jag körde lite snabbare än 50km/h sista gången jag tittade på hastighetsmätaren innan undanmanövern.

Han påpekade att det såg ut att ha gått för sakta men jag berättade för honom om min syn på saken och då godkände han det.

Försök och ligga i mitten så blir det lite större marginal till konerna också.


Ja, men det är bara en av dem där det är slalom innan vändningen och det var ju vändningen du frågade om. :7peta

Sant, det ska vara stora rörelser, men om man tar "spårvalet" rätt så kan man göra det lite lättare för sig.
 

Dominator-Rocks

Guest
Ang alla mina stavfel mm, jag menade precis så som ni säger !!

Hoppas jag inte förstörde tråden pga av mitt "analfabetande" !! :pannkyss


:4skrika Jag skall :machinegu alla tjyvar när jag blir stor !
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Trots att jag kört motorcykel sedan jag var fem år gammal så lyckades jag med att bli kuggad när jag skulle uppgradera min A1-behörighet. En bidragande anledning till detta var att jag hade en ganska nonchalant attityd när jag kom till uppkörningen, jag kunde ju redan detta utan och innan och skulle bara dit och få en påskrift tyckte jag. Jag hade även en ganska flashig utrustning med en Mr. Horsepower klistrad på hjämen så jag lyckades göra allt för att ge uppkörningsförättaren en skev inställning till mig. Sen kom jag inte längre än till bromsprovet där han sa att det var bara att komma tillbaks när jag blivit bättre på att bromsa, WFT? Bromsa dåligt jag? Det blev ju nästan fåror i asfalten efter att jag bromsat men det dög visst inte. Så vad vill jag säga med detta? Jo, att med rätt attityd så kommer man långt med på uppkörningen, du behöver inte stå och skaka som ett asplöv och stamma fram vart enda ord men inte heller kräva att få börja köra och låtsas vara någon världsmästare.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tänkte delge lite tips efter min körning på högfartsbanorna igår.

Kanske självklart för de flesta men för mig krävdes det att få lite tips av läraren..

Släpp gasen vid fjärde serpentinkonan att man får motorbroms och kan bromsa något lugnare inför vändningen. Innan jag fick det tipset så kom jag in mot vändningen ganska fort och fick "panikbromsa" för att sen köra vändningen.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top