Upprop mot de svenska MotoGP-kommentatorerna!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
MotoGP sändes tills för några år sedan i Sverige med engelska kommentatorer och inslag med Randy Mamola i depån. Detta förändrades när Eurosport Nordic valde att låta svenska amatörer kommentera och samtidigt ta bort Randy Mamola. En förbättring av kvaliteten och i linje med vad de svenska MotoGP-tittarna önskar, har Eurosport Nordic sagt till mig när jag har ringt och klagat.

"En förbättring" och "vad de svenska MotoGP-tittarna önskar"??!!

Om du hellre vill ha de engelska/professionella kommentatorerna och se/höra Randy Mamola i depån skriv ett kort mail till det engelska huvudkontoret och klaga:

comheadoff@eurosport.com

No more: "Ho ho ho, Hayden backar in i kurvan..." eller "Valentino Rossi gör ett litet misstag..."!
:mad:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

No more: "Ho ho ho, Hayden backar in i kurvan..." eller "Valentino Rossi gör ett litet misstag..."!

Exemplen du anger försvinner ju inte för att du ser på sändningarna med de engelska kommentatorerna..Exakt samma kommentarer finns hos Julian Ryder m,fl fast än mer intensivare o mer spontana gap o skrik vilket ju kan attrahera vissa mer o andra mindre.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Stäng av ljudet iställe så slipper du höra på de då:tummenupp

Jag bryr mig inte om det iaf jag tycker nästan det är skönare att det är på svenska än engelska med tanke på bakfyllan man brukar ha på söndagar :D

sen vet jag ju att min farsa tex som aldrig har tagit en lektion Engelska i stitt liv uppskattar att det är på svenska.Håller med Space också dom Engelska kommentarena skriker ju så dom blir hesa. vill jag ha ännu mer huvudvärk så fixar jag en parabol

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tycker nog att Ryder & Co säger lite väl många ord per sekund. T.ex. ganska tröttsamt när dom läser upp precis hela startuppställningen.

För övrigt är jag ganska nöjd med de svenska kommentatorerna. De är i alla fall kunniga och engagerade, men visst finns det utrymme för förbättring. Hur vore det med lite konstruktiv kritik till dem istället, ni som inte är nöjda?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker nog att Ryder & Co säger lite väl många ord per sekund. T.ex. ganska tröttsamt när dom läser upp precis hela startuppställningen.

För övrigt är jag ganska nöjd med de svenska kommentatorerna. De är i alla fall kunniga och engagerade, men visst finns det utrymme för förbättring. Hur vore det med lite konstruktiv kritik till dem istället, ni som inte är nöjda?

Jag håller med....

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

:tummenupp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd

Helt fantastiskt kunniga när dom hellre snackar skit än o ser att skylten för Wet race faktiskt hänger ute då tex? Uppmärksamheten är ofta katastrofalt dålig. Det missar omkörningar o annat till höger o vänster. Pinsamt dåligt skulle jag vilja påstå.

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
MotoGP sändes tills för några år sedan i Sverige med engelska kommentatorer och inslag med Randy Mamola i depån. Detta förändrades när Eurosport Nordic valde att låta svenska amatörer kommentera och samtidigt ta bort Randy Mamola. En förbättring av kvaliteten och i linje med vad de svenska MotoGP-tittarna önskar, har Eurosport Nordic sagt till mig när jag har ringt och klagat.

"En förbättring" och "vad de svenska MotoGP-tittarna önskar"??!!

Om du hellre vill ha de engelska/professionella kommentatorerna och se/höra Randy Mamola i depån skriv ett kort mail till det engelska huvudkontoret och klaga:

comheadoff@eurosport.com

Är kluven. Jag tycker dom funkar bra i snacket inför racen och det känns som att dom har bra koll på både dagsläge och historien. I alla fall jämfört med mig själv. Men jag håller definitivt om att de kunde vara mer uppmärksamma under själva racen. Ibland undrar man om de sitter med monitorer som visar något helt annat än det man själv ser. Eller så kanske de bara resonerar som så att man inte behöver kommentera det uppenbara, dvs. det man faktiskt kan se med egna ögon på tv-skärmen. Men visst, ibland sitter de inne i egna resonemang och verkar helt glömma bort det som händer i loppet.

Jag skulle i alla fall vilja ha valmöjligheten att kunna växla mellan engelskt och svenskt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag blir bara irriterad när de missar att kommentera självklarheter som t.ex Edwards som försvann helt från Pole till sista plats. Inte ett ord om det.

Sedan så brukar de fastna nån gojja/historia mellan sig själva medan det händer massa saker i rejset. Ibland är de upp mot halv minut försena att säga att ledaren vurpa.. typ. Nä, överdrivet. Men sådana situationer finns.

Sedan så ibland blir det knäpptyst, även när det händer vad jag anser viktiga saker i rejset. Vad gör dom då? Är på toa i 1-2 minuter?

Förberedelser och mindre kaffe och mer fokus på händelserna i rejset så bör det vara klappat och klart.

Jag föredrar nog ändå svenska över engelska då de engelska är lite för ettriga ibland och svamlar bort sig även dom.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
kommentatorerna man får när man ser det via motogp.com är bäst hittils tycker jag då...

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Kom på mig själv inför detta rejs att bli förhoppningsfull när de körde de engelska kommentatorerna i 5 sek innan de svenska tog över.

Risken är väl att rikets engelskakunskap inte är tillräckligt utbredd för att det ska gå att köra på engelska, som sagt tidigare... Skulle vara nice att kunna växla.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag tycker att de svenska MotoGP-kommentatorerna lyft sig ett snäpp i år. Just detta med uppmärksamheten på vad som händer på banan har förbättrats. Under gårdagens 250-race avbröt de sig själva mitt i ett svar på en "viktig" tittarfråga via SMS då Bautista körde av banan och valde att istället kommentera det som just hänt. Bra! Och visst börjar de kännas duktigt pålästa vad gäller historik och statistik, någon groda följer väl med men å andra sidan sticker du ut huvudet mer än de flesta andra vågar och tänker högt jag tycker är ganska underhållande. Kanske det saknas lite av det där riktigt eldiga engagementet, men hellre att de gör sin egen grej än att de försöker vara något som de inte är, det finns flera kommentatorer som försöker låta som en het latinamerikan, men det låter alltid bara konstigt.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Engelskla kommentatorer är säkert bäst för de redan insatta, men svenska kommentatorer som tar sig tid att svara på "banala" frågor osv är nog det bästa för att upprätthålla eller t.o.m öka intresset hos gemene man.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tycker dom är bra, trevlig söndagsunerhållning. Randy Mamola däremot tycker Jag är jobbig. Även om han har koll är det trist med folk som anser sig sitta på facit i alla lägen. Det gäller Dessa fotbollskommentatorer och annat skit också. Att förklara för alla hur det är utan att lämna utrymme för annalys är amtöässigt.

Engelskla kommentatorer är säkert bäst för de redan insatta, men svenska kommentatorer som tar sig tid att svara på "banala" frågor osv är nog det bästa för att upprätthålla eller t.o.m öka intresset hos gemene man.

Word!

Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
Man får faktiskt en hel massa mer info. som kommentator. En massa som den som tittar på TV inte får. Han kan rikta all uppmärksamhet på skärmen och/eller datorn. Kanske det ibland blir för mycket i TV-båset.

Skicka ett sms under sändningen och föreslå en ändring som gör det bättre.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Så här lät de engelska kommentatorerna under de tio första minutrarna av det senaste racet.

http://youtube.com/watch?v=gxQKpgrjvME

De kommenterar fler av händelserna, och låter mer engagerade. Jag upplever racet mer underhållande när jag lyssnar på dessa jämfört med de svenska.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ryder/Moody är fantastiskt medryckande. Jag hade gärna lyssnat på dem istället för Dahlbom/Wyrén. Tycker dock inte de senare får underkänt. Deras stora problem är att de ofta missar vad som händer på banan på grund av att de babblar om något annat. De har dock blivit bättre med tiden. Och som det framhölls tidigare i tråden, det blir oftast inte bra om man försöker vara något man inte är. Alltså det är bättre de kör sitt eget race än försöker apa efter Julian Ryder et consortes.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Det finns väl inga hinder till att sända svenska i vänster ljudkanal och engelska i höger?

Då skulle man ju själv kunna välja språk.

Mailbomba Eurosport!

Alternativt får man väl hämta rejsen på Pirate Bay.

sandstream

Guest
Så här lät de engelska kommentatorerna under de tio första minutrarna av det senaste racet.
http://youtube.com/watch?v=gxQKpgrjvME
De kommenterar fler av händelserna, och låter mer engagerade. Jag upplever racet mer underhållande när jag lyssnar på dessa jämfört med de svenska.
Men det där var väl inte Ryder/Moody?

Hur som helst håller jag med dig om att racet blev mer underhållande och små saker som att de har kontakt med någon i depån som kan berätta att Edwards gick ut på regndäck mm gör det hela bättre.
Gillade hur de la in reklamen också, ett klart bättre alternativ än det Eurosport använder.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...