Uppsägning pga. sjukdom. Hur blir det med A-kassa?

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Hej!
Jag misstänker att jag inte tål mitt jobb, och då menar jag fysiskt.
Frågan är dock, om jag säger upp mig pga. detta, hur blir det med karens(?)dagar då?
Blir det samma som att jag hade sagt upp mig utan att vara sjuk? Eller blir det som att jag blivit uppsagd av företaget?

Någon som har koll på detta?

SKa till läkare i veckan så självklart kommer jag isåfall ha papper på det.

Mvh. David.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hej! Jag skickades till företagsläkare just innan min provanställning slutade. Jag hade dåliga skulderblad m.m Så doktorn skrev "ej lämplig".
Eftersom min anställningstid skulle sluta så bad jag min chef skriva på "uppsagd: pga skada etc..." på arbetsgivarintyget. Dock måste din arbetsgivare vara med på det då akassan kan ringa o höra om det inte fanns några omplaceringsmöjligheter etc...

Om du bara säger upp dig, utan intyg på skador m.m. så tar det 30 eller 45 karensdagar. Alltså arbetsdagar, så det kan ta mellan 2-3 månader...

Man får massa skitpapper att skriva under till akassan, anledning till varför du sa upp dej m.m. Men har du intyg från doktor tror jag det kan gå snabbare.

Obs, även fast jag var berättigad akassa direkt, tog det 2,5 månad för att pröva mitt fall! så spar pengarna du får nu :)

Det ENKLASTE är däremot om din arbetsgivare säger upp dig pga skada, eller iaf skriver så i pappret, då är det grönt för akassan i princip...
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I första läget är arbetsgivaren skyldig att se över om du kan omplaceras inom företaget. Kan inte omplacering ske så blir din uppsägning likadan som om företaget hade sagt upp dig, dvs inga karensdagar.
Tala dock med både fack (akassa) och arbetsförmedlingen innan så att du får klart för dig vilka regler som gäller.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Precis. Men försök hitta annat jobb, så slipper du allt krångel. Pappersarbete tar jääkligt lång tid för akassan. Du måste springa till arbetsförmedlingen några gånger med!

Jag slapp omplacering så att säga, det fanns inge möjligheter. Jag hade ont av trädammet då jag jobbade som möbelrsnickare på ett snickeri... Där är det ju damm överallt.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
A-kassan bara kronglar o ha sig. har du bra kontakt med din chef så ber du honom säga upp dig pga arbetsbrist, då slipper du karrens o skit. E väl iofs lite fel o så, men att du ska få en massa karrens för att du är sjuk är ju inte helt seriöst heller.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
lilltryne skrev:
2194978 A-kassan bara kronglar o ha sig. har du bra kontakt med din chef så ber du honom säga upp dig pga arbetsbrist, då slipper du karrens o skit. E väl iofs lite fel o så, men att du ska få en massa karrens för att du är sjuk är ju inte helt seriöst heller.
Att hävda arbetsbrist kan krångla, bättre om det helt enkelt inte "går" att omplacera. Karens ska inte vara ett problem.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
morecore skrev:
2194969 Precis. Men försök hitta annat jobb, så slipper du allt krångel. Pappersarbete tar jääkligt lång tid för akassan. Du måste springa till arbetsförmedlingen några gånger med!

Jag slapp omplacering så att säga, det fanns inge möjligheter. Jag hade ont av trädammet då jag jobbade som möbelrsnickare på ett snickeri... Där är det ju damm överallt.

Vad fick du för symptom av dammet? Jag själv jobbar som isolerare och har jämt o ständigt slem i halsen, eksem, hosta och skav i mina ögon. Är jag ifrån jobbet en vecka så är alla dessa symptom helt bort. Därav mina misstankar.

Att hitta ett nytt jobb har jag funderat på ett tag innan, då jag tyvärr inte gillar arbetssättet. Är kaos, jämt och ständigt.

Men komiskt nog så är inte sjuksymptomen något jag hittar på, utan det kom bara väldigt "lägligt".

Jag ska ringa runt till lite kontakter o se om dom har nått jobb till mig, annars kanske det är dags att förverkliga en dröm, att starta eget.

Tack för alla svar, får se vad läkaren kommer fram till!

Edit: Finns ingen möjlighet för omplacering för mig heller, gör bara en sak på jobbet.
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Blödde näsblod 3ggr i veckan (på jobbet), svårt att andas genom näsan allmänt. Var hos en öronläkare som kollade upp näsa. Den var irriterad och svullen.

Sen hade jag även uppsvällningar i skulderbladen. FöretagsLäkaren (gick på en storkontroll via företaget) sa att det går kanske jobba, men om 1 eller 10år, kan det "smälla. Det var nån form av förslitningsskada.

Att du inte klarar av isoleringsdammet kan ju hända vemsomhelst! Lägg ett par hundralappar på att göra ett besök hos doktorn, meddela även din arbetsgivare hur du upplever syptomen och att du vil göra ett läkarbesök etc.
Eksem är ju inte speciellt bra!
Jag har jobbat som möbelsnickare i några år men det är inte förräns nu dammen har påverkat mig.

Torlejf skrev:
Vad fick du för symptom av dammet? Jag själv jobbar som isolerare och har jämt o ständigt slem i halsen, eksem, hosta och skav i mina ögon. Är jag ifrån jobbet en vecka så är alla dessa symptom helt bort. Därav mina misstankar.

Att hitta ett nytt jobb har jag funderat på ett tag innan, då jag tyvärr inte gillar arbetssättet. Är kaos, jämt och ständigt.

Men komiskt nog så är inte sjuksymptomen något jag hittar på, utan det kom bara väldigt "lägligt".

Jag ska ringa runt till lite kontakter o se om dom har nått jobb till mig, annars kanske det är dags att förverkliga en dröm, att starta eget.

Tack för alla svar, får se vad läkaren kommer fram till!

Edit: Finns ingen möjlighet för omplacering för mig heller, gör bara en sak på jobbet.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
morecore skrev:
2195273
Jag har jobbat som möbelsnickare i några år men det är inte förräns nu dammen har påverkat mig.

Är inne på mitt tredje år på detta jobbet och i början hade jag inget problem alls. Men det är ju ganska logiskt, jobba med isolering kan inte vara bra för hälsan.

Tack för svaren.

Mvh. David.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Först trodde jag att du blev uppsagd på grund av sjukdom och skulle precis till att hoppa i taket när jag insåg att du ville säga upp dig...

Du ska *inte* fara illa på ditt arbete - gör istället en anmälan om dålig arbetsmiljö så företaget åtgärdar det som "skadar dig".
går inte det så måste du bli omplacerad och finns det inget alternativ så blir du uppsagd pga "arbetsbrist" och du får akassa och kanske något avgångsvederlag som plåster på såren.

Är det ett litet företag så blir det nog lite grinigt och då det är viktigt med referenser när man ska söka nytt jobb så kan det vara värt att försöka få någon slags egen uppgörelse med arbetsgivaren...

Kolla med skyddsombud (som ska ha utbildning i ämnet) eller med facket.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
UltraMarine skrev:
2195300 Först trodde jag att du blev uppsagd på grund av sjukdom och skulle precis till att hoppa i taket när jag insåg att du ville säga upp dig...

Du ska *inte* fara illa på ditt arbete - gör istället en anmälan om dålig arbetsmiljö så företaget åtgärdar det som "skadar dig".
går inte det så måste du bli omplacerad och finns det inget alternativ så blir du uppsagd pga "arbetsbrist" och du får akassa och kanske något avgångsvederlag som plåster på såren.

Är det ett litet företag så blir det nog lite grinigt och då det är viktigt med referenser när man ska söka nytt jobb så kan det vara värt att försöka få någon slags egen uppgörelse med arbetsgivaren...

Kolla med skyddsombud (som ska ha utbildning i ämnet) eller med facket.

Att det blir grinigt är 100% garanterat. Min chef och jag har skilda åsikter om hur ett företag ska skötas, tyvärr.
Jag tackar för alla tips.

Ska undersöka mina alternativ.
Mvh. David.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Först av allt ska du inte säga upp dig för företaget är skyldig att antingen rehabilitera dig eller ordna andra arbetsuppgifter. Går inte detta kan du alltid tillåta att de säger upp dig mot att du får x antal månadslöner i kompensation.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Fluffig skrev:
2195576 Först av allt ska du inte säga upp dig för företaget är skyldig att antingen rehabilitera dig eller ordna andra arbetsuppgifter. Går inte detta kan du alltid tillåta att de säger upp dig mot att du får x antal månadslöner i kompensation.

Vet du i vilka "lagar" detta står? Då min chef inte är världens lättaste människa att ha att göra med så kan det nog bli mycket bråk gällande ovanstående saker.
Jag är ju tyvärr inte medlem i nått fack heller. (klantigt, jag vet.) utan bara Alfakassan.
Är jag helt chanslös då? Eller är det värt att kriga tills jag får rätt?

Mvh. David.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Fluffig skrev:
2195677 Hej

http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/rehab/lagen/

Du ska kunna få hjälp av din handläggare på Fk med att trycka på arbetsgivarens ansvar.

Det känns skönt att det finns någon att vända sig till ifall det skulle visa sig att jag inte kan fortsätta mitt arbete.
Självklart drömmer jag inte om att bli arbetslös, men jag har ett liv att tänka på också.

Tack för all hjälp, uppskattas!

Mvh. David.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Torlejf skrev:
2195725 Det känns skönt att det finns någon att vända sig till ifall det skulle visa sig att jag inte kan fortsätta mitt arbete.
Självklart drömmer jag inte om att bli arbetslös, men jag har ett liv att tänka på också.

Tack för all hjälp, uppskattas!

Mvh. David.

Men gå med i facket med en gång istället. Sitt inte och vänta för då får du i slutändan strida själv. Så dyrt är det inte
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Blip skrev:
2195887 Men gå med i facket med en gång istället. Sitt inte och vänta för då får du i slutändan strida själv. Så dyrt är det inte
Eftersom han hade symptomen innan är det inte säkert att han får hjälp... Beror på hur snälla dom är...
Om du dessutom är ensam på företaget att ha dessa symptom kan du knappast hävda att du har dålig arbetsmiljö det är bara att drömma om att få igenom...
Så länge du kan omplaceras så ska du göra det men finns ingen lämplig placering så riskerar du foten då företaget inte kan tillhandahålla en position som fungerar...
Ungefär som att att vara allergisk mot sågspån och vara snickare...
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
MDM skrev:
2195933 Eftersom han hade symptomen innan är det inte säkert att han får hjälp... Beror på hur snälla dom är...
Om du dessutom är ensam på företaget att ha dessa symptom kan du knappast hävda att du har dålig arbetsmiljö det är bara att drömma om att få igenom...
Så länge du kan omplaceras så ska du göra det men finns ingen lämplig placering så riskerar du foten då företaget inte kan tillhandahålla en position som fungerar...
Ungefär som att att vara allergisk mot sågspån och vara snickare...

Ska man tolka det rätt så är det med andra ord helt kört enligt dig ifall jag inte kan byta jobb inom företaget?
Ajdå. Det känns tryggt. Ehum.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Torlejf skrev:
2195955 Ska man tolka det rätt så är det med andra ord helt kört enligt dig ifall jag inte kan byta jobb inom företaget?
Ajdå. Det känns tryggt. Ehum.
Nje helt kört är det inte saker brukar lösa sig men om du tror du kommer möta på motstånd från chefen så vet du vad du kanske får höra...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top