Uppsala kommun bestämmer hur många hojar man får ha

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har bråkat lite om bygglov på tomter runt mitt hus.
Har då fått hämd anmälning om mitt eget bygge som består i att inreda ett befintligt magasin på 75 m2 ungefär.
Däri har jag drivit en Mc verkstad.
Området är ej stadsplanerat och jag bor alldeles själv ute på en åker där vägen slutar...

Nu har jag då fått reda på att så fick man inte göra.

Men riktigt roligt är att man från byggnadsnämnden blandannat bestämmer hur många motorcyklar och bilar jag får ha samt att jag inte får skriva vad jag vill på min hemsida!

Inte illa va! :D

Se bifogat brev från vår övergripande myndighet.

Någon med kunskap i ämnet som kan råda vad göra åt damen i fråga?
Har nu efter 6 års fajtandes surnat lite på vad dom ger sig in på.
Att företaget flyttar och skylten tas ner är helt ok, det fanns redan med i planen.
Naturligt steg i det hela är så klart att ändra på hemsidan men att få det påpekat från en myndighet som fan inte ska ha med den saken att göra får blodet att koka.
Och att begränsa mitt Mc innehav!
Vafan då ligger nog flertalet av mina Mc bekanta pyrt till och övriga på forumet med.
Räknar man lite vad man har så trillar man säkert över kanten för vad Uppsala Byggnadsnämnd godkänner!:död

Bifogat

• Sädesmagasinet.JPG
    Sädesmagasinet.JPG
    202.5 KB · Visningar: 1,001

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Rent spontant känns det som att de försöker bygga argumentation, men det känns ganska hafsigt gjort. Nu är jag långt ifrån någon expert på förvaltningsrätt, men mig veterligen finns det inga regler som stipulerar begränsningar av hur många fordon man får äga. Som sagt, snarare är brevet skrivet för att bygga argumentation så att man, vid eventuell tvist, kan argumentera för att du bedriver yrkesverksamhet och hojarna är indikation på detta.

Även vad gäller det övriga känns det lite kohandel snarare än juridik.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Dom skriver "hobbyverksamhet" ,hänvisa till att det är ett företag.

Är det inte det, så är det ju bara att sparka igång en enskild firma.

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Dom skriver "hobbyverksamhet" ,hänvisa till att det är ett företag.

Bjud också ut damen ifråga för inspektion av fastigheten,så får ni språka lite utan skrivbord och papper.

Hon har redan varit där.
Då bedrev jag företag men lokalen för flytt var redan fixad.
Damen i fråga är vad jag misstänker lite "bekant" med de jag krigar emot!

Rent spontant känns det som att de försöker bygga argumentation, men det känns ganska hafsigt gjort. Nu är jag långt ifrån någon expert på förvaltningsrätt, men mig veterligen finns det inga regler som stipulerar begränsningar av hur många fordon man får äga. Som sagt, snarare är brevet skrivet för att bygga argumentation så att man, vid eventuell tvist, kan argumentera för att du bedriver yrkesverksamhet och hojarna är indikation på detta.

Även vad gäller det övriga känns det lite kohandel snarare än juridik.

Precis!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle ta hjälp av någon juridik-kunnig person och göra en skrivelse där jag starkt bestrider påståendet att 3-4 st är normal hobbyverksamhet, dra igång en poll här på SH där folk får tala om hur många bilar/motorcyklar dom äger.

Hänvisa sedan till dom som har flest.

Det kan väl för fan inte vara något problem om du har 15 motorcyklar så länge dom inte står huller om buller på gården?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fan att jag inte bor i uppsala...

Jag skulle vilja träffa den där tekniska assistenten och öga mot öga köra över vederbörande med lagparagrafer. Vederbörande har ju så ruskigt dåligt på benen att det är skrattretande med den argumentationen som förs.

Att öht ställa specifika krav på vad som skall uppfyllas för att byggavgift inte skall utgå är ytterst tveksamt juridiskt och gränsar till tjänstefel...

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Uppsala kommun är ju som ett enda stort hönshus, fyllt med kacklande kärringar, inkompetens från botten till toppen. :huvet

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Uppsala kommun är ju som ett enda stort hönshus, fyllt med kacklande kärringar, inkompetens från botten till toppen. :huvet

De flesta kommuner är sådana.

Tacka fan för att man sysslar med börs- och bolagsrätt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Advokat?

Dags för en "detour" och pro bono arbete :tummenupp

Tyvärr inte, är sådandär kkvacksalvare på dagtid....

Men har en mamma som matade mig med juridikspetsad bröstmjölk och jag har drivit en del fall mot inkompetenta kommuntjänstemän. De har en viss tendens att tro de är maktfullkomliga bara för att de fått någon tjänstemannatitel. I verkligheten är det busenkelt att överklaga och när man sen når första rättsinstans suckar juristerna och skakar på huvudet över tjänstemännens inkompetens....

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Varför har du bråkat med bygglov på tomter som inte är dina?
Skäliga anledningar eller grinig gubbe?

Enkelt.

Flyttade till huset för att bo med min familj i slutet på vägen ute på åkern alldeles själv.
Runt huset finns det ett par lador och åker.

Nu visade det sig att ägarna till marken skulle sälja tomter för att tjäna pengar...
Runt mitt hus mitt ute i ingenstans där jag vill bo i lugn och ro med min familj och bromsbänk...
Jag fick inte köpa utan det skulle byggas hus och jag skulle minsann hålla mig inne på min tomt... Då klippte jag strömmen till övriga byggnader som gick på min elmätare som det alltid ha gjort.

Hoppsan!

Så körde vi igång...

Tyvärr inte, är sådandär kkvacksalvare på dagtid....

Men har en mamma som matade mig med juridikspetsad bröstmjölk och jag har drivit en del fall mot inkompetenta kommuntjänstemän. De har en viss tendens att tro de är maktfullkomliga bara för att de fått någon tjänstemannatitel. I verkligheten är det busenkelt att överklaga och när man sen når första rättsinstans suckar juristerna och skakar på huvudet över tjänstemännens inkompetens....

Ha ha ha...
Ja du jag kan känna att jag som inte alls är juridikkunnig ligger i jämn nivå med dessa pajasar!
Ska tala med damens chef i morgon angående hennes överträdelse av befogenhet.
Vill också ha klara svar på vart det står att finna hur många bilar och motorcyklar en privatperson får ha i sin ägo!

Last edited:
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
KTM lc4 prestige
Enkelt.

Flyttade till huset för att bo med min familj i slutet på vägen ute på åkern alldeles själv.
Runt huset finns det ett par lador och åker.

Nu visade det sig att ägarna till marken skulle sälja tomter för att tjäna pengar...
Runt mitt hus mitt ute i ingenstans där jag vill bo i lugn och ro med min familj och bromsbänk...
Jag fick inte köpa utan det skulle byggas hus och jag skulle minsann hålla mig inne på min tomt... Då klippte jag strömmen till övriga byggnader som gick på min elmätare som det alltid ha gjort.

Hoppsan!

Så körde vi igång...

Grinig gubbe alltså..!

Känns inte som om att dem är ute efter att många hojar/bilar är dåligt dem vill bara sätta dig dig och tar den chansen dem får.

Utan att fått höra hela storyn tänker ja inte välja sida men du är min favorit sålänge du postar alla dina jävulskap här:yoparty

Hudik

Guest
Fan att jag inte bor i uppsala...

Jag skulle vilja träffa den där tekniska assistenten och öga mot öga köra över vederbörande med lagparagrafer. Vederbörande har ju så ruskigt dåligt på benen att det är skrattretande med den argumentationen som förs.

Att öht ställa specifika krav på vad som skall uppfyllas för att byggavgift inte skall utgå är ytterst tveksamt juridiskt och gränsar till tjänstefel...

Du har så rätt Boris JR, jag skulle också vilja träffa denne.. :D

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Grinig gubbe alltså..!

Känns inte som om att dem är ute efter att många hojar/bilar är dåligt dem vill bara sätta dig dig och tar den chansen dem får.

Utan att fått höra hela storyn tänker ja inte välja sida men du är min favorit sålänge du postar alla dina jävulskap här:yoparty

Ja du storyn är lång.

Men det dök upp en gubbe på min tomt och skrek "tror du inte vi får läsa dina brev" när jag överklagade förhandsbeskedet första gången.
Sen har jag blivit hotad med allt möjligt och det skulle sättas hårt mot hårt om jag nyttjade min lagliga rätt att besvara och överklaga beslut.
Man har hotat min 73 åriga mor när hon var ensam här hemma då vi var tvungna att dra iväg till Umeå Lasarett när svärmor låg där med lungcanser.
Man har skrikit åt kunder som stannat utanför min verkstad om vad dom hade där att göra.!
Hot om vedergällning ligger över oss varje dag.
Tex slet man upp vår brevlåda och kastade in den på tomten för att den stod på deras mark, som den alltid gjort.

OSV...
Men som du sa så är det ju min sida av storyn.

Och japp jag är den griniga gubben som inte vill ha grannar.
Det har jag aldrig hymlat med.
Hade jag velat ha grannar så hade jag flyttat någon annanstans.

Du har så rätt Boris JR, jag skulle också vilja träffa denne.. :D

Det går att ordna.
Är ni kunniga i ämnet så bjuder jag med er att följa med på ett möte!

Kommer ni? :)

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag