Uppsala till Åre - 100% motorväg eller finns det (några fina) backroads?

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
CBR600F -12
Jaa-a ni.

Nu är det så att jag inom några veckor tänkte åka och hälsa på flickvännen min som jobbar uppe i Åre-trakten. Jag kommer att åka på en Honda CBR600F (sport-touring, relativt bekväm att åka långt på!) och utgår ifrån Uppsala.

Det som slog mig nu, är att när jag har åkt med bil; så har det varit E4:an heeeeeela jävla vägen upp.

Och vid min (om än icke eminenta) kartläsning så hittar jag inga riktigt bra 70/90-vägar med lite liv i sig.

Känner ni till någon bra väg upp till Åre? Eller ska jag bara lida igenom skiten och pumpa motorväg med musik i lurarna och se fram emot någonting gött?

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
272an från Uppsala till Kilafors i Hälsingland till en början iaf. :)

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
CB1000RA -09
Mitt tips e 272:an, sedan 83:an å sedan 84:an, 45:an å till sist 321. Sista biten e du nog tvungen att köra på E14 tyvärr, om du inte vill köra omvägen via Huså ;)

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Kör Sthlm - Mattmar (några mil innan Åre) ett antal ggr per år. Tar alltid inlandsvägen (förutom på vintern).
Man passerar många fina mindre samhällen, och rätt fina miljöer. Större delen av vägen är riktigt bra och man kan stå på om man vill det.
Kör alltså: E4:an till något norr om Gävle (brukar starta kring 3 på morgonen, så skönt att avverka några snabba mil till gävle), sen 83:an till Ljusdal, 84:an som sen blir 296:an, E45:an, 321:an från OKQ8 i Svenstavik och sist E14 om du inte vill köra lite grusväg sista biten :)

Sen kan man ju svänga inåt landet mycket tidigare om man vill!

/Wille

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
CBR600F -12
Tack för alla svar! Det ser ju lovande ut det här. Verkar finnas en hel del som ni kunniga i trakten har hittat. Grymt.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
finns väl inga motorvägar norr om sundsvall?

Evil Twin

Guest
Som Wirre sa: 272:an från Uppsala rekommenderas, för E4 till Tönnebro är verkligen ingen höjdare på hoj.

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
CBR600F -12
Mitt tips e 272:an, sedan 83:an å sedan 84:an, 45:an å till sist 321. Sista biten e du nog tvungen att köra på E14 tyvärr, om du inte vill köra omvägen via Huså ;)
Kollade upp den här rutten lite noggrannare och den ser väldigt bra ut.
Wilhelmo har rätt i att det kanske kan vara skönt att dunka på E4:an upp till Gävle, men vad jag glömde säga i första-posten är att jag inte har bråttom. Tänkte faktiskt ta och stanna en natt på något ställe.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring