Uppsamlingskärl och expansionskärl

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Har väldigt trångt och svårt att hitta plats för extra expansionskärl, kan man låta slangarna mynna ut nere i båten och låta detta agera expansionskärl?

/Tobbe
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
tobbe #11 skrev:
2398889 Har väldigt trångt och svårt att hitta plats för extra expansionskärl, kan man låta slangarna mynna ut nere i båten och låta detta agera expansionskärl?

/Tobbe

Nope, det är "nog" inte tillåtet.
En behållare behöver ju inte vara cylindrisk för att vara ett uppsamlingskärl.
Platta till en PET-flaska om du har ont om plats.
Så länge den rymmer 0,5l kan du använda nästan vad som helst med vilken form som helst.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
På min R1:a 04:a som jag köpte racekittad var alla slangarna dragna ner till båten och den cykeln har gått NSB 2004. Kan i och för sig suttit ngn annan behållare någonstans som är borttagen men det verkar inte så och jag tror inte det.

Finns väl ngn RR-besiktningsman här på forumet som kan svara på om man får ha båten som uppsamlingskärl?
 

sandstream

Guest
Jalle skrev:
Finns väl ngn RR-besiktningsman här på forumet som kan svara på om man får ha båten som uppsamlingskärl?
Eller PM:a Håkan om han missar tråden, han vet garanterat då han brukar besiktiga i SM och STCC.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jalle skrev:
2403114 På min R1:a 04:a som jag köpte racekittad var alla slangarna dragna ner till båten och den cykeln har gått NSB 2004. Kan i och för sig suttit ngn annan behållare någonstans som är borttagen men det verkar inte så och jag tror inte det.

Finns väl ngn RR-besiktningsman här på forumet som kan svara på om man får ha båten som uppsamlingskärl?

Hur fungerar det när det regnar och man inte har kvar pluggarna i båten?
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
bissmark skrev:
2403224 Hur fungerar det när det regnar och man inte har kvar pluggarna i båten?
då rinner vattnet ur båten. men skjuter du motorn så bromsar du förhoppningsvis och spillet åker frammåt i båten. av banan fort och invänta skamkärran. :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bissmark skrev:
2403224 Hur fungerar det när det regnar och man inte har kvar pluggarna i båten?
Inte särskilt bra om man skjuter motorn, tappar oljepluggen eller nåt sånt - det har vi aktuella exempel på. Men när det gäller uppsamlingskärlen spelar det nog inte så jättestor roll. Kärlen ska ju hantera kylarvatten, bensin och vevhusventilationen. Bensin och kylarvatten är inte så vansinnigt hala på en blöt bana och vevhusventilationen släpper väl (väl?) inte ut så stora mängder olja.

@ craschtestdummy: word!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Reglementet anger ingen utforming bara att det ska vara 0,5 liter. Jag tolkar det som att båten går bra då inget närmare beskrivs.
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Har fått svar från Håkan nu med bra tips på hur jag löser problemet på min Suzuki. Huruvida båten är godkänd att använda vet jag dock inte.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Får man inte plats med en stor burk på 0,5L så kan man använda sig av flera små istället. Schampooflaskor brukar ha bra utförming då dom är rätt platta och då får plats på tränga ställen.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top