Uppsamlingskärl...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mja, tanken är väl att det inte heller ska rinna ut nåt om du lägger hojen. Det jag hade på KTMen är inte så mycket snyggare men slangarna sitter i borrhål = mindre chans att det rinner ut nåt. Men jag vet inte vad banfolket här säger?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Är det tävling på bana du ska köra eller bara "bandag" ?

För bara en "bandag" så behöver du inte uppsamlingskärl.

mr_chainsaw

fuckt up and wasted
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ktm 560 smr 06
Jag ska inte tävla men typ träningsdagar på banor eller bandagar för allmenheten typ... Jo där jag var sist & körde så behövde man tydligen det såg jag i efterhand...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
På vanliga bandagar för reggade sporthojar behöver du inte uppsamlingskärl. För träningsdagar på motardbana behöver du det.

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki 450
Om du ska ha en burk så ska den ju inte kunna läcka vid omkullkörning , så gör en riktig 0,5 liters på en gång så blir det lättare vid bankörning.

Reglementet säger:
"Uppsamlingskärl avsett att uppsamla bränslespill och olja från luftningsanordningar
eller olja som kan evakueras ur motor och/eller transmission, är obligatorisk, liksom
uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och
kylvätska ska vara minst 0,5 liter. Dessa behållare skall tömmas före varje start.
Vevhusventilation skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare
uppsamlingskärl. Vevhusventilationen får inte vara så konstruerad att den kan förorsaka
oljespill via ventilation eller packningar."

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Ser ju vettigt ut, men ta som sagt lite större "kärl" och borra hål å trä i slangarna i om du vill kan du ju även "klutta" med lite petrolium betändigt silicon el dyl.. Då ser det ju seriöst ut å dom släpper säkerligen igon dig på bes vid bankörning.. Se till att kärlet inte kan lossna allt för lätt med.. Så som du satt det på bilden ser det ut att kunna lossna i nerkant, brytas loss?

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Slangarna kan tydligen inte vara för långa heller dvs så det kan hamna under ytan på "spillet".

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha