Uppsamlingskärl

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
"Evakueringen från motor skall ledas till ett slutet kärl på minst 0,5 liters volym som är fast monterat. Slutet ventilationssystem är tillåtet."

Nedan spelar storleken ingen roll.

"Evakueringsslangar från kylare samt bränsletank skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl."


"Evakueringsslangar från förgasare skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl."


Benjamin skrev:
Kan man ha mindre kärl på luftkyld hoj (eftersom man inte har någon dränering av kylarvätska menar jag)? Vad säger reglerna?
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Mitt uppsamlingskärl på en LC4 (660 SMC).
 

Bifogat

  • ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    97 KB · Visningar: 634

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Slangdragningen.
 

Bifogat

  • ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    111.6 KB · Visningar: 585

BeerDrinker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Arlöv
Hoj
ingen hoj
Sååja !

peegee skrev:
Tja.

Sitter o kikar på din nice:a installation...men du. Har du tagit bort oljefiltret i ramen?..isf varför?

På 660:n sitter filtret där startmotorn sitter och inte i ramen.
 

peegee

www.ölkorv.se
Gick med
1 May 2003
Ort
centralt.
Hoj
har jag.
Ahhhh! *Pustar ut*

Btw...hur gör man ett "riktigt" citat? Originally posted...etc
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Någon som har erfarenhet av uppsamlingskärl till en KTM 640?
Hur många slangar och från vad?
Allt verkar ju samlas i luftburken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
LC4ever skrev:
Någon som har erfarenhet av uppsamlingskärl till en KTM 640?
Hur många slangar och från vad?
Allt verkar ju samlas i luftburken.

Jag har på Duken och det är samma motor och ram. Du drar slangar från kylarevakueringen, från förgasaren (tre-fyra slangar minst) och från tanklocket. Ska se om jag har bra bilder...

Hmm, dåligt med närbilder, men jag har förstorat upp och ökat ljusstyrkan på en så du kanske ser. Flaskan (en Mer-flaska med stor och bred kork som jag gjort några hål i) sitter med två buntband - ett mitt på och ett vid halsen. Två slangar kommer ner mellan kylarna från tank och kylare. Fyra slangar från förgasaren (en Mikuni TM40) och en slang tillsammans dragna med dem bakåt som går upp en bit under sadeln - används som ventilationsslang (man måste ha tryckutjämning och friskluft till kärlet). Runt slangarna som går bredvid cylindern, kan man ha en krympslang som skyddar mot värmen.
 

Bifogat

  • img_7782.jpg
    img_7782.jpg
    21 KB · Visningar: 349

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
TomK skrev:
Jag har på Duken och det är samma motor och ram. Du drar slangar från kylarevakueringen, från förgasaren (tre-fyra slangar minst) och från tanklocket. Ska se om jag har bra bilder...

Hmm, dåligt med närbilder, men jag har förstorat upp och ökat ljusstyrkan på en så du kanske ser. Flaskan (en Mer-flaska med stor och bred kork som jag gjort några hål i) sitter med två buntband - ett mitt på och ett vid halsen. Två slangar kommer ner mellan kylarna från tank och kylare. Fyra slangar från förgasaren (en Mikuni TM40) och en slang tillsammans dragna med dem bakåt som går upp en bit under sadeln - används som ventilationsslang (man måste ha tryckutjämning och friskluft till kärlet). Runt slangarna som går bredvid cylindern, kan man ha en krympslang som skyddar mot värmen.

Öhm. men.. kracschar du med det där så kommer du ju med all säkerhet ha sönder din mer-flaske-konstruktion och så hamnar allt spill på backen ändå... lite bättre placering är nog att föredra, eller?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
gpf skrev:
Öhm. men.. kracschar du med det där så kommer du ju med all säkerhet ha sönder din mer-flaske-konstruktion och så hamnar allt spill på backen ändå... lite bättre placering är nog att föredra, eller?

Det var iofs en snabbfix och inte optimal placering (ska egentligen sitta under främre oljefiltret), men flaskan sitter ganska långt in. Styre och kylarplasten tar i innan flaskan och går man omkull åt andra hållet, så är det inga problem alls :)
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Tackar TomK.
Får hem och skruva lite nu.
Har svårt att se hur jag skall kunna få en slang från tanklocket, men övriga borde man kunna hitta.
Från kylaren, inga problem, bara att sätta en längre slang. Går i dag in i ramen.
Från förgasaren har jag sett att det finns en slang i dag. Vart jag skall sätta de övriga tre får man väl lista ut.

Många verkar använda någon sorts plastbehållare. Håller verkligen det för värmen eller bensin?
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
LC4ever skrev:


Många verkar använda någon sorts plastbehållare. Håller verkligen det för värmen eller bensin?

Jag köpte en 3 deciliters mobil tvåtaktsolja på statoil (30kr), lagom storlek på flaskan o den bör ju tåla bensin mm
 

Timpa

gröna linjen på rivieran! :)
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Södra Frankrike
Hoj
Kawasaki ZX6R -07
Har e en variant jag kör med..
 

Bifogat

  • IMG_0332.JPG
    IMG_0332.JPG
    123 KB · Visningar: 251
  • IMG_0334.JPG
    IMG_0334.JPG
    117.9 KB · Visningar: 190

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nexor skrev:
WTF? Hur har du lyckats klämma in en redbullburk istället för till bakdämparen?????

En redbull burk har exakt samma diameter som tryckjusterningsburken. Det är bara att fixa dit en burk över. Har själv gjort så, fick iden från timpa
 

Bifogat

  • KTM 660 -04.jpg
    KTM 660 -04.jpg
    63.5 KB · Visningar: 206

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Mitt kärl som jag hade förra året, får se vad det blir iår...
 

Bifogat

  • uppsamling.jpg
    uppsamling.jpg
    68.8 KB · Visningar: 201
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top