Uppstartad RD350 YPVS F2-88 utan tomgång och går magert på 100%

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ett fasligt fint ex du fått tag på. Nu blev jag än mer sugen på att få ordning på min. :kär
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag håller med... lystern på tanken va ju inte fy skam.. fast det e ju en 88.. nästan som ny i skillnad från min :D
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tur att det börjar bli fler och fler som återupptäcker "huligan moppen" RD350:tummenupp
så att man inte behöver känna sig som en "antikvitet":D när man är ute och åker

en bra länk http://www.rd350lc.net/
 

Bifogat

  • Exhaust1WU.jpg
    Exhaust1WU.jpg
    63.7 KB · Visningar: 77
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tur att det börjar bli fler och fler som återupptäcker "huligan moppen" RD350:tummenupp
så att man inte behöver känna sig som en "antikvitet":D när man är ute och åker

en bra länk http://www.rd350lc.net/
Tack för bilden och länken - rd350lc.net verkar ju nästan vara en husbibel för de som gillar dessa moppar :)

Enligt sista stycket på denna sida i husbibeln är det nog därför jag upplever att den blir trött mellan 9 och 10 K RPM, bra att inte behöva jaga den heliga Graal mera då :)

Du inspirerade mig till att fota hur mina prylar - här kommer bilder från rörens sidor respektive baksidan. Det vänstra röret är utan "baffel", det högra med baffel - Ni kan ana den på bilden. Frågan är väl om detta är moddade originalpipor, eller om det är eftermarknad, i så fall vilka? Med tanke på svetsarna är jag böjd att tro att jag har eftermarknadspipor på. Är det eftermarknad kanske man borde slå en koll på avgasvärdena med bredbandslambda trots allt, alt lita på att den går fett på toppen enligt den tidigare länken...?

Vä pipa u baffel.jpgVä avgas - SH.jpgHö pipa m baffel - SH.jpgHö avgas - SH.jpg
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Piporna rengjorda med kaustiksoda, bägge såg bra ut i krökarna. Viss kom det lite skit och avlagringar men ändå förvånansvärt lite gegga och klegg. Vid provstart och varmkörning slås jag av hur rent den går och hur rappt den svarar på gas. Tror jag slutar noja nu och kör ett par tankar innan eventuellt fortsatt intrimning.

Ha en fantastiskt fin lördagskväll :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par originalpipor till min 85:a och de ser inte ut sådär, de har ingen slutburk som dina har. Ingen aning om det är andra originalpipor på 88:eek:rna däremot.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har ett par originalpipor till min 85:a och de ser inte ut sådär, de har ingen slutburk som dina har. Ingen aning om det är andra originalpipor på 88:eek:rna däremot.
Bild på "min" hoj med originalpipor: http://www.rd350lc.net/3DH88grey.JPG

Roffe, det finns grejer på ebay för dig... :)
Du kan Din RD! :) Njae, innan man köper mer skrot kanske man kan lära känna det man har? Har inte riktigt lust att börja ombestycka och härja innan jag vet hur prylarna jag nu har lirar ihop. Jag vet att det fanns pipor avstämda för bredare effektband, misstänker att det är sådana som sitter monterade på hojen. Sedan behöver jag stämma av ev drevning innan jag börjar byta mer prylar. Fast - carbon-reeds, riktiga trimpipor, lite högre kompression med optimerad squish samt portade avgasportar ska visst vara mumma för F2:an... ;)
 

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
En bild på din hoj troligen som rätt ny..... eller från ngt annat håll?

Men rören syns ju iaf tydligt:tummenupp

YamahaRD350LC.jpg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Piporna är nog original, då 86 och framåt hade den modellen medans de äldre hade de s.k "korvarna" båda typerna går att byta ut mellan de oliak modellerna. Men nån har nog öppnat dina pipor en gång i tiden av nån anledning och sen täppt igen dom, det är därför det ser konstigt ut. Jag vill minnas att dessa var gjorda i ett stycke så det inte gick att byta dämpull och liknande i dom. Jag provade två olika effektsystem på min 350, som var en 86:a. Ett par Allspeed som knattrade ljudligt men inte gav nån vidare effektökning och ett par Tomaselli, som var rätt ovanliga då de hade kolfiberdämpare och var av ovanligt hög kvalitet. Dessa gav rejält med effekt på topp och lite övervarv. Och de lät helt underbart med.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag körde med Jollymoto-pipor på min och gillade dem skarpt. De vägde nästan inget och gav bra effekt. Jag blir mer och mer sugen på att köpa en "ny" RD igen! Motorn var hur kul som helst när den väl lirade!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag körde med Jollymoto-pipor på min och gillade dem skarpt. De vägde nästan inget och gav bra effekt. Jag blir mer och mer sugen på att köpa en "ny" RD igen! Motorn var hur kul som helst när den väl lirade!
Gah, min plånbok kvider och hälsar att Ni snart förlett en gamling, Jollymoto finns nämligen att köpa nya och enligt fabriken utan att erfordra ombestyckning :huvet

Hmm, dekalset (lack av nedre sidokåpa), framruta, carbonreeds, jollymoto, bakdämpare från Nitron, Wilbers eller YSS finns nu på bevakningslista på eBay (dessutom funderar jag på att "ringa en vän" med koll på det guldfärgade alternativet YA415). Att det alltid ska bli så här när jag "bara ska köpa något att glida runt på, älskling"?

Gamla hundar KAN banne mig inte sitta!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gah, min plånbok kvider och hälsar att Ni snart förlett en gamling, Jollymoto finns nämligen att köpa nya och enligt fabriken utan att erfordra ombestyckning :huvet

Hmm, dekalset (lack av nedre sidokåpa), framruta, carbonreeds, jollymoto, bakdämpare från Nitron, Wilbers eller YSS finns nu på bevakningslista på eBay (dessutom funderar jag på att "ringa en vän" med koll på det guldfärgade alternativet YA415). Att det alltid ska bli så här när jag "bara ska köpa något att glida runt på, älskling"?

Gamla hundar KAN banne mig inte sitta!

Sluta grina, du har råd. Det finns ju inget roligare än att köpa grejer och modda sin hoj! Värt hur många själsliga terapisessioner som helst... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sluta jollra och kom med något konstruktivt i stället, t ex hur står sig pipor från Jim Lomas i den italienska konkurrensen? http://www.jl-exhausts.com/yamaha-rz350-ypvs-ss--ss-cy154ss-199-p.asp ? RF Stål i st f aluminium torde ju väga lite extra men de hade ju ett intressant pris... :)

Sluta jollra nu igenjörsj-vel och ta fram räknestickan och bygg dina egna pipor, då får du ju det registret du vill ha. Antingen blöjregister med "mellanregistereffekt" eller hardcore, all-in tvåtaktsskrikapower på topp!!!!:yoparty:yoparty:yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jim Lomas ska ju vara bra skit, hittar du Nikon så är det också state of the art. Jollymoto är bra grejer men snäppet under de förstnämda. Den lägre nivån är AllSpeed och Micron, funkar bra men är inga racegrejer, mest ljud som någon skriver här ovan.
Vill du ha riktigt bra grejer så kollar du tvåtaktsgurun Stan Stephens grejer. Han har gått i pension nu men det ska gå att få tag i hans trimkit tydligen.

http://www.stanstephens.com/2stroke.htm

Annars är ju Two Stroke Man här på forumet en mycket bra källa, han vet vad han snackar om! :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sluta jollra nu igenjörsj-vel och ta fram räknestickan och bygg dina egna pipor, då får du ju det registret du vill ha. Antingen blöjregister med "mellanregistereffekt" eller hardcore, all-in tvåtaktsskrikapower på topp!!!!:yoparty:yoparty:yoparty
Just det ja, när har en ingenjör någonsin klarat något praktiskt arbete? Va, va, VA? Bifogar en bild på mitt senaste svetsprov så kan vi avsluta den diskussionen...

svetsprov.gif

Jim Lomas ska ju vara bra skit, hittar du Nikon så är det också state of the art. Jollymoto är bra grejer men snäppet under de förstnämda...

...Annars är ju Two Stroke Man här på forumet en mycket bra källa, han vet vad han snackar om! :)
Ah, TSM ja - hur kunde jag undgå att tänka på honom? Men som det ser ut nu får det nog bli köpespipor, sedan bestyckning hos TSM, om man mutar med mycket bullar och någon pils?

I morgon bliré besiktning. Om Gud är god och den håller hela vägen efter mina handpåläggningar...:crash
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Just det ja, när har en ingenjör någonsin klarat något praktiskt arbete? Va, va, VA? Bifogar en bild på mitt senaste svetsprov så kan vi avsluta den diskussionen...

View attachment 406801

I morgon bliré besiktning. Om Gud är god och den håller hela vägen efter mina handpåläggningar...:crash

Hmmm... nä, vid närmare eftertanke så ska du nog bara räkna och låta någon annan svetsa...:)

Klart att den går igenom, finns väl inga krav på de där gamla härkarna...! :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top