Uppstartsdags och startmotorn bara "durrar"/knarrar utan att dra runt?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Nyladdat batteri, trycker på start -> *drrrrrrrrrrrrrrr*......drar ej runt, ingen tändning.
Kopplade in bilbatteri för extra kräm -> *drrrrrrrrrrrrr*....drar ej runt, ingen tändning.

Lampor fungerar.

Vad kan vara felet här?

Kan vara dags att plocka ner och rengöra startrelät. Kanske så simpelt som lösa anslutningar.

Kan vara dags att plocka ner och rengöra startrelät. Kanske så simpelt som lösa anslutningar.

- Jag var nyss ute o kollade relä och kopplingar till och från det. Verkar vara rent och i ordning.
Men om det vore en lös sladd skulle väl inte strömmen nå startmotorn överhuvudtaget?
Den initieras ju o brummar, men drar inte runt motorn.

Bendixdrevet på startmotorn som har kleggat ihop?

Btw "Drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" är det startmotorn som snurrar utan att dra runt motorn eller är det ett "slående" ljud?

Last edited:
Bendixdrevet på startmotorn som har kleggat ihop?

Btw "Drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" är det startmotorn som snurrar utan att dra runt motorn eller är det ett "slående" ljud?

- Att ett drev bara går sönder hux flux från att hojen startat o gått perfekt, till att ha vinterförvarats och ska startas upp...det låter inte troligt, tycker jag?

Det är startmotorn som snurrar utan att dra runt/engagera motorn. Ett "durrande"/knarrande ljud. Inte klickande elektriskt.

Bendixdrevet/startmotordrevet, slungas ut och kuggar i startkransen på svänghjulet.
Eller så är det centrifugalkoppling, eller nåt annat, kontentan är att startmotorn inte greppar tag i det som ska dras runt, klegg, onda andar, rost kan ju påverka, kolla nån sprängskiss så får du ett hum om vad som gäller för din motor.
Hoppas att du kan lösa problemet smärtfritt och billigt :tummenupp

På gamla bilar så fick man rucka lite på ekipaget så att svänghjulet ändrade läge för att startmotorn skulle greppa, testa att försöka snurra på bakhjulet när du har högsta växeln ilagd (ettan om du är hulken :brynad )

- Nej, ett väl fungerande Shorai Powersport för ca 1 500 SEK + ett friskt batteri i bilen.

Lättviktsbatteri. Quelle surprise... :D

Det låter som kasst batteri/kasst kablage.
Var jordade du när du körde med startkablar? På batteripolen?
Då kan det fortfarande vara anslutningsproblem. Kolla vid minuspolen på batteriet, och jordningspunkten på hoj/motor. Skruva loss lite, jucka på grejerna, kolla kabelskons anslutning mot kabeln.

Jordat direkt på hojen? Verkligen fått god kontakt och anslutning?
Isf lär det vara plussidan du får titta på igen?

Ingen risk att batteriet dött under vintern?

Bendixdrevet/startmotordrevet, slungas ut och kuggar i startkransen på svänghjulet.
Eller så är det centrifugalkoppling, eller nåt annat, kontentan är att startmotorn inte greppar tag i det som ska dras runt, klegg, onda andar, rost kan ju påverka, kolla nån sprängskiss så får du ett hum om vad som gäller för din motor.
Hoppas att du kan lösa problemet smärtfritt och billigt :tummenupp

På gamla bilar så fick man rucka lite på ekipaget så att svänghjulet ändrade läge för att startmotorn skulle greppa, testa att försöka snurra på bakhjulet när du har högsta växeln ilagd (ettan om du är hulken :brynad )

- Jag ska prova att dra runt hjulet när jag kommer hem, o se om det kan ha med greppet att göra.

Lättviktsbatteri. Quelle surprise... :D

Det låter som kasst batteri/kasst kablage.
Var jordade du när du körde med startkablar? På batteripolen?
Då kan det fortfarande vara anslutningsproblem. Kolla vid minuspolen på batteriet, och jordningspunkten på hoj/motor. Skruva loss lite, jucka på grejerna, kolla kabelskons anslutning mot kabeln.

Jordat direkt på hojen? Verkligen fått god kontakt och anslutning?
Isf lär det vara plussidan du får titta på igen?

Ingen risk att batteriet dött under vintern?

- Motorcykeln startade alltid utan problem och gick prima när jag ställde in den i höstas. Har svårt att tro att något plötsligt gått sönder. Batteriet är fulladdat och nytt sedan i somras. Även bilens batteri som jag provade med är i gott skick.
Jag använde startkablar från bilbatteri mot hojbatteriet - plus till plus och minus till minus.
Ska kolla själva anslutningarna på batteriet ikväll, men eftersom startmotorn drar runt fint så undrar man ju om det verkligen är ett problem med strömförsörjningen?

- Motorcykeln startade alltid utan problem och gick prima när jag ställde in den i höstas. Har svårt att tro att något plötsligt gått sönder. Batteriet är fulladdat och nytt sedan i somras. Även bilens batteri som jag provade med är i gott skick.
Jag använde startkablar från bilbatteri mot hojbatteriet - plus till plus och minus till minus.
Ska kolla själva anslutningarna på batteriet ikväll, men eftersom startmotorn drar runt fint så undrar man ju om det verkligen är ett problem med strömförsörjningen?

Varit ute för samma sak. Instämmer i förslaget dra runt bakhjulet. Men klen som jag är rullade jag nerför backen här hemma med 6an ilagd och indragen koppling för få fart. Släppte ut kopplingen och rullade kanske 15 meter. Stannade , drog in kopplingen, och tryckte på startknappen och Triumphen startade.

Varit ute för samma sak. Instämmer i förslaget dra runt bakhjulet. Men klen som jag är rullade jag nerför backen här hemma med 6an ilagd och indragen koppling för få fart. Släppte ut kopplingen och rullade kanske 15 meter. Stannade , drog in kopplingen, och tryckte på startknappen och Triumphen startade.

- Ah, det låter ju hoppfullt. Synd att mitt villaområde är platt som en saltöken. Får tvinga någon kompis att skjuta på.

Banka lite på startmotorn eller där den sitter. Batteripoler och kablar till batteriet kan ha ärgat, sandpappra lite där för att utesluta dålig kontakt.

Glöm inte att berätta hur du löste problemet.

- Ah, det låter ju hoppfullt. Synd att mitt villaområde är platt som en saltöken. Får tvinga någon kompis att skjuta på.

Polaren hade samma beskymmer med sin hoj förra året och det hjälpte inte heller att putta igång...tillslut provade han med lite startgas, då vaknade cykeln till liv:)

Jag hade också liknande fenomen med min cykeln nån gång, då motionerade jag gasrullen och gjorde nytt försök, då vaknade hon direkt:tummenupp

Last edited:
Banka lite på startmotorn eller där den sitter. Batteripoler och kablar till batteriet kan ha ärgat, sandpappra lite där för att utesluta dålig kontakt.

Glöm inte att berätta hur du löste problemet.

- Jag ska prova med de enklaste lösningarna först, o lite smisk på startmotorn blir en av dem ja. Kontakterna har jag kikat på som hastigast, och de såg ok ut.

- - - Updated - - -

Polaren hade samma beskymmer med sin hoj förra året och det hjälpte inte heller att putta igång...tillslut provade han med lite startgas, då vaknade cykeln till liv:)

Jag hade också liknande fenomen med min cykeln nån gång, då motionerade jag gasrullen och gjorde nytt försök, då vaknade hon direkt:tummenupp

- Mitt problem är inte om hojen startar/tänder eller inte, utan att få startmotorn att dra runt motorn. Jag har aldrig haft problem med tändningen annars tidigare.

Mitt problem är inte om hojen startar/tänder eller inte, utan att få startmotorn att dra runt motorn. Jag har aldrig haft problem med tändningen annars tidigare.

Saker går sönder, förr eller senare - när det är minst lämpligt. Lossad startkrans, startmotorkoppling eller avskalade kuggar på start-attrialjerna gissar jag själv på.

Felet kan vara i kollektorn och borstarna, en lite sliten elmotor (startmotor) som varit stilla länge kan faktiskt få de symptomen du beskriver.

På min gamla z750 4:a från -80 har startmotorkopplingen pajat 5-6 gånger. Där är det plattan med de tre rullarna sitter som spricker. Ett vanligt fel. Startmotorn har hängt med ca 12000 mil. Fast under långa perioder har jag rullat igång hojen. Otroligt lättstartad.
Det börjar med att kopplingen slirar till då och då, sen låter det som ett tröskverk och tillslut greppar den inte längre. Man kan försöka gång på gång eftersom motorn bara behöver ett halvt varv för att tända. Men det går snabbare att rulla igång den. Mina problem har kommit gradvis under säsongen. Inte pajat helt under vintern.
Jag har inte kollat om din startmotorkoppling ser likadan ut.

Igår sprang vi igång hojen, och den tände och startade direkt. Gick hur rent och fint somhelst. (Intressant att notera att mitt 12 cm kapade Micron Carbon inte lät mer än innan jag kapade det. Kan det vara att jag packade om den så duktigt med stålullsremsor? : )

Tyvärr glömde jag att provstarta den stillastående efteråt, men nu vet jag åtminstone att den går som den ska.

Innan dess provade jag återigen med bilbatteriet som nu kopplades med jordkabeln mot ramen isf mot minuspolen på mc-batteriet. Ingen skillnad där. Samma *drrrrrrrrr* som innan, utan någon hörbar avmattning i styrka, och utan att motorn drog runt.

Det är verkligen knepigt att felsöka i kablaget på de här hojarna, då allt sitter hopbuntat i stora sjok, och enskilda kablar är dragna så jäkla klurigt ned i snudd på oåtkomliga utrymmen.

Ska prova att starta som vanligt i helgen och se om det hjälpte att få igång hojen, eller om problemet kvarstår.

Tack alla för er input såhär långt.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S