Uppvärmningslektion innan uppkörning?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Håller på och nöter lågfarten osv till min uppkörning som kommer. Dock så är jag lite tveksam, är det livsnödvändigt att ha en uppvärmning innan uppkörningen? Ni som inte hade det, klarade ni det ändå?
Börjar bli lite nervös...

/Ronja

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Poängen med uppvärmning är just att bli varm i kläderna och därmed mindre nervös. Jag skulle inte tveka, känns lite dumsnålt att inte ta den. Men bara du kan ju avgöra hur säker och avspänd du känner dig på hojen.

Personligen tror jag att det är just avspändheten som som gör skillnaden mellan godkänd och icke godkänd. Provförättaren vill ju se att du är avslappnad och kan hantera hojen.

Lovisa

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Hoj
Suzuki bandit 600s -00
Jag körde upp privat så jag hade ingen uppvärmning innan utan det var pang på lågfarten. Klarade uppkörning så uppenbarligen gick det bra :) Det är nog ingen fara!

Självklart, om du har möjlighet, skulle jag ta uppvärmning innan. Men om du kör upp privat får du inte den möjligheten och antar att du inte kör upp med skola? (För isåfall brukar den ingå)

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Vi träffades på lågfartsbanan en timme innan min uppkörning och sedan fick vi träna där.
Jag tyckte det kändes rätt skönt att få uppvärmningen där, men det var ignet jag behövde ta en extra lektion för..

Tveksam till att jag hade varit lika lugn på själva körnigen utan den, men det hade nog gått vägen ändå.

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Vi träffades på lågfartsbanan en timme innan min uppkörning och sedan fick vi träna där.
Jag tyckte det kändes rätt skönt att få uppvärmningen där, men det var ignet jag behövde ta en extra lektion för..

Tveksam till att jag hade varit lika lugn på själva körnigen utan den, men det hade nog gått vägen ändå.

Samma här inget man behövde, men kändes bra att lugna nerverna samt få cred från körskole läraren

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Jag körde upp "privat" (min körskolelärare hade semester men tyckte att jag skulle göra det ändå) men chansade och åkte dit så jag var där lite mer än en timme innan.

Väl där så dök det upp några andra varav 2 st körde med skola och hade med sig sin lärare så man fick bara fråga lite snällt om man kunde öva inne på det området där manöverbanorna var under hans uppsyn och schysst som han var så var det inget problem:)

Så mitt tips är:
Åk dit en stund innan och hoppas på att det är någon där med en lärare
Men det bästa hade såklart vart om du la ut den extra pengen att ta med dig din lärare för lite tips och trix i slutspurten innan det sätter igång:)

Needless to say så klarade jag min körning på första försöket och jag tackar denna lärare för att jag fick tillfället att öva. (Minns ej namnet för man hade så mycket att tänka på men det var uppkörning i Säve den 24/7)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag körde upp för länge sen fick jag 1h på lågfartsbanan innan uppkörning. Det blev bara skit av allt och inget funkade. Blev såklart skitnervös. Väl vid uppkörningen fick jag dock till det.

Med detta sagt tror jag det kvittar. Lycka till!

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Körde också upp privat, men såg att det var ett gäng från körskola där och körde innan.

Tycker du ska ta den, inte för att du kanske behöver den men som sagt så blir du nog lite mindre nervös.

Lycka till!

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Ducati
Som många andra fick jag också ca 1h på banan före uppkörningen för att bli varm i kläderna (hade iofs kört MCn dit så hade redan 1h körning under bältet den morgonen) och det räckte fint för mig, essade alla moment både under uppvärming och provet (slog i en kon men fick göra om det utan problem) och fick lappen den dagen.

Bör nämnas att stressen är den värsta fienden. Blir du av med den, hur du än gör (förutom ett par öl), så kommer det gå mkt bättre. Jag brände alla moment i ren stress på min sista lektion dagen före och var därför inställd på att faila nästa dag, så jag sov gott och var ko-lugn under uppkörningen (helt inställd på att få göra om det). Detta gjorde att jag slappnade av så pass att jag gjorde allt korrekt, go figure. Ölen tog jag när jag kom hem...

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
gsxr sjuufemti
Inte läst vad resten skrev, men anledningen med uppvärmningen är väl att släppa loss lite, inte vara så stel i kroppen som man lätt annars är när man är nervös. Som många andra säkert skrivit, ta djupa andetag innan och tänk inte så mycket, bara kör!
Jag klarade min uppkörning 31/7 nu nyss även fast jag körde in på en bussgata snabbt och vände :smasha:crash

Men men, lycka till. Du klarar lätt de!

edit; kommer ihåg för bara någon vecka sedan när jag var precis i din sits. Var kör du upp i sverige och när?
Jag tycker det är dumt att snåla på sista lektionen som kan förändra slutresultatet istället för att köpa en helt ny uppkörning+nya lektioner för tusenlappar. Dessutom riskera att inte få köra upp i år. :)

Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...