Upside down gaffel på CBR 900 -97?

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
Undrar om det är nån som har satt en upside down gaffel på en CBR 900 -97 och hur ni isåfall gjorde med styrkronor och dylikt. Dessa borde bli grövre då man vänder på gaffeln. Hörde om nån som satt på en R1 gaffel.
Tacksam för svar och tips.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Konstigt att ingen svarar, men detta kanske kan trigga igång dom som tror sig veta att jag har fel...

Jag som egentligen inte vet riktigt slänger in mina 25 öre: Jag vet att folk har satt på USD gafflar på VFRer genom att byta till Fireblade styr-"axel" och kronor. Styraxlarna (det heter väl inte det men jag kommer inte på ordet, jag menar axeln som förbinder styrkronorna och går igenom styrhuvudet, dvs steering stem på utrikiska) på Hondagatcyklar är lika har jag hört. Går det på en VFR måste det gå på olika årsmodeller av CBR. Fortsätt kolla!

/Joppe
 

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
Man tackar, vore inte dumt om så var fallet för då tar jag bara en till en -00.
Ska kolla detta återkommer med svar.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
realarre skrev:
är det för syns skull man ändrar till usd eller är det så mycket bättre?
Jag är ingen stötdämparexpert, men såhär har jag fått det förklarat för mig:

Rör med större diameter ger en styvare konstruktion trots lägre vikt. Dessutom får man "punkten" där det svagaste röret (innerbenet) skulle vika sig vid en påfrestning framifrån flyttad neråt från nedre styrkronan till ytterbenets nederkant, vilket gör att hävstången kortas och påfrestningen på innerbenet minskas, vid en sådan smäll, vilket gör att även innerbenets rör tjocklek kan minskas.
Kort och gott: en USD gaffel kan göras lättare och/eller styvare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top