Urladdat batteri på premiärdagen - igen!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fan att jag aldrig kan lära mig att underhållsladda mina batterier, nu är det samma visa som förra året, glad i hågen över det fina vårvädret hoppar jag indianskutt ner till garaget samtidigt som jag nynnar Idas sommarvisa bara för att mötas av en trött motorcykel som knappt orkar visa siffror i LCD-displayen och som trots böner och gråt vägrar att starta, det enda jag får är lite lojt hackande från startmotorn, samtidigt som belysningen släcks när jag trycker på startknappen. Skit!

Nu måste jag sätta mig i bilen och köra drygt 2 mil hem till morsan och farsan för att hämta min batterladdare, som jag självklart förvarar så långt från motorcykeln som möjligt.

PS. Jag hatar er som är ute och kör nu. DS.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Fan att jag aldrig kan lära mig att underhållsladda mina batterier, nu är det samma visa som förra året, glad i hågen över det fina vårvädret hoppar jag indianskutt ner till garaget samtidigt som jag nynnar Idas sommarvisa bara för att mötas av en trött motorcykel som knappt orkar visa siffror i LCD-displayen och som trots böner och gråt vägrar att starta, det enda jag får är lite lojt hackande från startmotorn, samtidigt som belysningen släcks när jag trycker på startknappen. Skit!

Nu måste jag sätta mig i bilen och köra drygt 2 mil hem till morsan och farsan för att hämta min batterladdare, som jag självklart förvarar så långt från motorcykeln som möjligt.

Helt omöjligt är det ju inte att springa igång hojen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag provade mitt batteri i går, startmotorn snurrade bara fint, och efter en kvart med Cteck-laddaren så sa även den att det var full kräm i batteriet.

Jag lät den dock sitta kvar, toppade upp vattnet och hoppas på flera dagar med plusgrader nu.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som kalle skrev är det faktiskt ganska enkelt att springa igång den
Nej, min rad-trea är långt ifrån enkel att springa igång, jag har försökt till ingen nytta (mer än att jag blir svettig och ännu mer förbannad), polares hojar med rad-fyror kräver bara ett litet putt men speed triplen tvärnitar så fort man släpper upp kopplingen.

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .

Präktig som jag är har jag ju självklart underhållsladdat batteriet under vintern med biltemas laddare. :tummenupp Igår var jag och mätte batteriet 12,8 volt, så idag startade hojen så glatt efter vintervilan! :tungan Så självklart blev det premiärtur på c:a 10 mil och årets första fika på Rosenhill. Och ja det var så skoj att köra hoj igen! :)

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
dOLKO skrev:
Präktig som jag är har jag ju självklart underhållsladdat batteriet under vintern med biltemas laddare. :tummenupp
Jag önskar att jag kunde vara lika präktig :)

Igår var jag och mätte batteriet 12,8 volt, så idag startade hojen så glatt efter vintervilan! :tungan Så självklart blev det premiärtur på c:a 10 mil och årets första fika på Rosenhill. Och ja det var så skoj att köra hoj igen! :)
Jag är avundsjuk!

Last edited:

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR1000F
Nej, min rad-trea är långt ifrån enkel att springa igång, jag har försökt till ingen nytta (mer än att jag blir svettig och ännu mer förbannad), polares hojar med rad-fyror kräver bara ett litet putt men speed triplen tvärnitar så fort man släpper upp kopplingen.

Äh... Allt går med lite vilja. Jag sprang igång min Triumph Thunderbird en varm sommardag mitt i centrala Wien förr-förra sommaren efter att batteriet kokat. Kanske inte samma komp som på en Speed Triple, men likväl en 3:a på 900 cc. Varm var bara förordet, med tanke på att det var 30+ och jag hade full mundering på mig. Dessutom hade jag bara sovit 2 timmar och var allmänt bakis, men nog fan gick det :)

Kanske att man fick lite märkliga blickar från folket som satt och fikade på cafeerna uteserveringar, men det är sånt man får bjuda på.

Min nuvarande hoj är dock inget jag skulle ge mig på att försöka springa igång.

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
man får se till att springa igång hojen på typ 4:e växeln, annars blir det tvärnit förstås!

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Äh... Allt går med lite vilja.
Tro mig, jag har försökt, med nedförsbacke och med putt av person bakom men det funkar inte. Härmed efterlyser jag alla Speed Triple / Daytona-förare som kan springa igång sina hojar att träda fram! Är det bara jag som är kass på att springstarta min hoj eller är det näst intill omöjligt? Hur gör ni andra 955i-förare?

Kawa6 skrev:
man får se till att springa igång hojen på typ 4:e växeln, annars blir det tvärnit förstås!
Ja alltså, fullt så dum är jag inte att jag inte förstår det :). En ER6 med 600 kubik fördelat på 4 cylindrar är nog ganska lätt att springa igång, men som jag redan skrivit, mina 955 kubik på tre cylindrar är fan omöjliga att springstarta, i alla fall för mig.

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
plockade ihop hojen nu i helgen och kollade batteriet med som visade 12.8 v utan nån laddning alls under vinterhalvåret. hon spann igång riktigt fint. dock så har jag inget kedjelås så¨det blir premiär i morron.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh

Hata mig? det där var min gårdag! Det här var min idagdag!!:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149008

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tro mig, jag har försökt, med nedförsbacke och med putt av person bakom men det funkar inte. Härmed efterlyser jag alla Speed Triple / Daytona-förare som kan springa igång sina hojar att träda fram! Är det bara jag som är kass på att springstarta min hoj eller är det näst intill omöjligt? Hur gör ni andra 955i-förare?
Kämpade en del när batteriet dog i fjol under en dagsetapp.
Jag kan få igång min med hjälp av en hyffsad nedförsbacke. Måste få upp tillräckligt med fart så att man kan hoppa ombord och lägga lite tyngd på backdäcket när man släpper kopplingen. Dock så måste vägen vara torr och ren från grus, minsta lilla fukt och den låser i alla fall. Att få igång den på plan mark har jag inte lyckats med än. Trodde dessutom att jag skulle få en stroke efter att ha spungit med den fyra gånger upp och ned för en ganska brant backe i regn.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har hämtat kräm från bil med startkablar vid ett par tillfällen på min gamla gsx 550 ef. Hade ofta kablar liggandes i ryggsäcken, men annars är detta något en hel del bilister har i skuffen.

Numera är det kick start som gäller =o)-

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...