Ursprungseffekt eller ej?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Kraschkåpor, Rampuckar, Hjulpuckar, Ram och motorskydd i kolfiber. Och sen en halvförsäkring på det kanske funkar??? Men köpa en gixxer 1000 och strypa den till 25kw begriper jag då inte... Köp en 600cc sporthoj istället och kitta den för dom är väl inte heller roliga att helförsäkra...

Sen så är det ju ingen som vet vad det är för cylindervolym på en mattsvart hoj utan dekaler... Sen på med ett slipon så låter det ju som en 1000cc hoj oxå...:tummenupp

Eller så blir du offroadare å skrattar när försäkringspremien dimper ner i brevlådan...

Försäkringspremie suger att betala. Har själv den nätta premien av 3000kr/mån helförsäkring på min blade...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
FEL.
Även om han säg krashar in i en annan bil o personen i bilen blir skadad o bilen med.
Sen så upptäcker bolaget att han kör o-strypt.

Trots det så kommer dom täcka skadorna på den andra personen/Bil/vad som helst, men inte på hans egna hojj.

Och att han inte skulle klara av att betala av/köpa en ny cykel på resten av sitt liv är föga troligt såvida han inte har en lön på typ 20 kr dagen.

Jag har själv krashat in i en bil med min 625a O-strypt o allt gick på försäkringen, inga problem.

Sen till trådskaparen.
Provat o ringa runt til ALLA bolag?
Skiljer välldigt mycket från bolag till bolag.

"kan" bli skyldig resten av livet m.m om du har "otur".

Det är bättre att varna, än att säga det är ingen fara det är bara att köra ostrypt men strypt i papren...försäkringsbolagen har blivit väldigt hårdare på slutet på grund av fusk m.m(har en polare som råkade ut för något likande, och det vart väldigt mycket strul)

Föresten "Shiznit" när någon har väkt din gamla tråd till liv igen hur går det med hoj letandet?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
2780660 "kan" bli skyldig resten av livet m.m om du har "otur".

Det är bättre att varna, än att säga det är ingen fara det är bara att köra ostrypt men strypt i papren...försäkringsbolagen har blivit väldigt hårdare på slutet på grund av fusk m.m(har en polare som råkade ut för något likande, och det vart väldigt mycket strul)QUOTE]

Det är uträtt 10gånger att man inte blir betalningsskyldig av hela beloppet, vägrar försökringsbolaget går ändå trafikförenings... in och betalar. Så sluta sprid massa skräckpropaganda.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
2780660 "kan" bli skyldig resten av livet m.m om du har "otur".

Det är bättre att varna, än att säga det är ingen fara det är bara att köra ostrypt men strypt i papren...försäkringsbolagen har blivit väldigt hårdare på slutet på grund av fusk m.m(har en polare som råkade ut för något likande, och det vart väldigt mycket strul)QUOTE]

Det är uträtt 10gånger att man inte blir betalningsskyldig av hela beloppet, vägrar försökringsbolaget går ändå trafikförenings... in och betalar. Så sluta sprid massa skräckpropaganda.

Vad bra då är det bara och skenförsäkra då :pannkyss ,Ställ hojen på papa...kör ut framför en bil och bli påkörd så man blir invalid framöver...du behöver inte betala något för dina skador m.m även om försäkringsbolaget som din far använder inte vill betala ut åt dig...Trafikföreningen betalar gladeliggen allt.

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
"kan" bli skyldig resten av livet m.m om du har "otur".

Det är bättre att varna, än att säga det är ingen fara det är bara att köra ostrypt men strypt i papren...försäkringsbolagen har blivit väldigt hårdare på slutet på grund av fusk m.m(har en polare som råkade ut för något likande, och det vart väldigt mycket strul)

Nej, dom kommer betala oavsett hur "otur" du har.
Enda du kanske inte får betalt för är din egna hojj.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Olovlig körning? F-bedrägeri? Annan hoj?

Varför gäller deta bara MC? Har aldrig hört någon som redovisar ett lägre värde på sitt lösöre för att få billigare hemförsäkring.

Ser att du har ett slipon på din hojj, kanske helsystem med?
Om det dära sliponet ökar effekten (vilket brukar vara syftet med det) så är det ren o skär SKENFÖRSÄKRING.

Eller som du vill kalla det F-bedrägeri...

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej!

Tänkte höra om någon vet om något av försäkringsbolagen går på annat än bara ursprungseffekten? Det hjälper alltså inte att man stryper ner till 25kw och reggar den som det?

Min helförsäkring helår blev nätta 53000kr, vilket i dagslläget känns aningen :huvet

Är tacksam för svar.

MVH Andreas

Har du kollat med folksam? brorsan har en hoj som är reggad 25 kw och han får nog billigare försäkring

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
Tja.för ett par år sen hade jag en zx6r som va strypt till 25 khw i tyskland.den blev inreggad i sverige med den effekten och det försäkrings bolag jag hade då såg iaf ingen annan ursprungs effekt.sen skiter jag i om nån tycker det är försäkrings bedrägeri för billigt blev det iaf:)

glider

Koffeinist
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
DL1000
Jag ringde faktiskt upp bolaget jag tecknat trafikförsäkring på, för jag kunde inte sova ordentligt med regbevis som säger 41 kw, försäkringspapper som säger 41 kw, men en magkänsla av 93 kw.....
Premierna skiljer med effekten, men om du har högre effekt än vad den är trafikförsäkrad på spelar ingen roll för den du krockar med, då försäkringen täcker det. Således ingen risk för att få betala rubbet själv.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...