USA import

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 1098s -08
Hejsan,jag har hittat en skrapad Suzuki gsxr 1000 -04 med SALVAGE title i usa och säljaren är villig att skicka den.Det jag undrar är hur ser de amerikanska dokument ut,killen skickade en bild till mig och det är bara en liten papper,det står inte ens full info vilken hoj det är bara chassie nummer och årsmådell.Tacksam för lite hjälp
 

XB12Ss

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Halland
Hoj
2005
Amerikanska regbeviset kallas "title".
Det ser annorlunda ut i olika stater.

Sök på "vehicle title" och staten du ska handla från på google bildsök så hittar du nog hur det ska se ut.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska du regga hojen i Sverige eller?

Salvage papper är väl Skrotpapper.
Det innebär att den inte ska gå att regga om jag förstått det hela rätt.
 

Rob Zombie

FEARLESS
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
BUELL
När du importerar från USA så krävs ett intyg från den svenska general
agenten för att kunna utföra en reg.besiktning.. & jag lovar att dom med
99.9% inte ger dig det intyget..
Men om man skall köpa en hoj för banåkning så funkar det ju bra, även
om dollar´n står lite över 8 spänn..
Gäller att hitta rätt fraktbolag bara, kan tipsa om DOVE shipping(båtfrakt, enda som gäller vid tunga transporter):)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ta hem cykeln i en container så att du får den till stockholm kan jag hjälpa dig med.
Kostnad för frakten är 6000kr (inkl tull och moms på frakten)
Det som sen tillkommer är tull och moms på cykeln.
Så långt är det inga problem alls.

Sen kommer vi till det där med reg besiktning av cykeln.
Där är det värre.
Title är ett måste. Den måste vara "clear". Det finns salvage och certificate
of destruction.
Salvage innebär att du i usa kan reparera cykeln och använda den igen. Certificate of destruction innebär att den bara får användas som skrot/reservdelar.
Intygen som krävs för regbesiktning är precis som ovanstående skrev svåra att få tag i om inte omöjliga.

Jag ska kolla med mina kontakter över i usa hur dom gör med hojar som går till norge då en av killarna jag känner har tagit in mycket HD och hade nu köpt en Hayabusa till riktigt bra pengar.

Jag var nära att ta in en Katana för ett par år sen och hade då för enkelhetens skull tänkt använda mig av ram och papper som redan fanns i sverige.

Kort och gott:
Importen= Inga problem
Regbesiktning= Många problem
 

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 1098s -08
Tack för era svar,jag har tänkt bygga en banhoj,men jag vill regbesikta den så jag kan köra med den utomlands
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ring teknisk service på vägverket om du vill ha korrekta svar, här får du bara gissningar.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ring teknisk service på vägverket om du vill ha korrekta svar, här får du bara gissningar.
Gott råd. Gör det.
Jag sitter just nu i kläm med en import jag inte kan regga. Får inget kvitto på köpet av ägaren.
Dvs jag har inget bevis på att det är mitt fordon.
Pga av stor import av stulna fordon (läs: BMW/Mercedes) ffa från EU så görs numera en "ursprungskontroll" av varje import
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport/Ursprungskontroll-ovriga-fordon/
Renoveringen står still tillsvidare. :huvet
http://www.mcnytt.se/project/view.php?id=75
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Står på vägverkets hemsida vilka papper som krävs för att göra en ursprungskontroll.
Har själv en usa importerad gsxr750. Inte reggad än men ursprungskontrollen (500kr) är gjord. Det ända jag behöver göra nu är att först boka en regbes. (1200kr) där jag anger ärendenummret från ursprungskontrollen och sen fixa ett bullertintyg (2000kr).
Kräver ju förstås att man har alla papperna för att det ska gå så smidigt.
 

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 1098s -08
Står på vägverkets hemsida vilka papper som krävs för att göra en ursprungskontroll.
Har själv en usa importerad gsxr750. Inte reggad än men ursprungskontrollen (500kr) är gjord. Det ända jag behöver göra nu är att först boka en regbes. (1200kr) där jag anger ärendenummret från ursprungskontrollen och sen fixa ett bullertintyg (2000kr).
Kräver ju förstås att man har alla papperna för att det ska gå så smidigt.

Hej,skulle du kunna PM-a mig vilka papper fick du med hojen exakt när den kom till sverige,och vilken typ av title hade du
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top