USA importerad CBR900-95 ? vad skiljer ?

motörhead1

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
CBR600, R6, Z1000, RM250
Har läst i MC nytt att förgasare/förgasarbrygga på USA-importerade hojar skiljer mot de europeiska, och det ska vara dyrt och svårt att åtgärda. Varför ska det åtgärdas, måste det åtgärdas ? Är det något mer ? Modellen jag tittar på är en -95'a CBR900RRSC28, går det att kolla via ,motor och ramnummer ?
Jag antar att om de har andra förgasare så beror det på deras avgaskrav och då kanske det skiljer i effekt och vrid...?
Någon som vet mer om detta ? Bör man passa sig för USA import eller ???

Vet någon hur man ska lufta kylsystemet på en CBR600-89 ?

mvh
 

motörhead1

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
CBR600, R6, Z1000, RM250
UrbanTiger skrev:
Har för mig att USA -95:eek:r är samma som -94:an, medan andra marknader hade en uppdaterad -95:a

Sitter i alla fall nått sånnt där puls air system på USA-modellen.
Det finns en del i Haynes boken som kanske kan bringa klarhet.

plus air?
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
motörhead skrev:
Har läst i MC nytt att förgasare/förgasarbrygga på USA-importerade hojar skiljer mot de europeiska, och det ska vara dyrt och svårt att åtgärda. Varför ska det åtgärdas, måste det åtgärdas ? Är det något mer ? Modellen jag tittar på är en -95'a CBR900RRSC28, går det att kolla via ,motor och ramnummer ?
Jag antar att om de har andra förgasare så beror det på deras avgaskrav och då kanske det skiljer i effekt och vrid...?
Någon som vet mer om detta ? Bör man passa sig för USA import eller ???

Vet någon hur man ska lufta kylsystemet på en CBR600-89 ?

mvh


Om du skall registrera en hoj från ett icke EU-land så krävs det att mc:n överensstämmer exakt (motorbestyckning, avgassystem, bromsar m.m.) med den i Sverige godkända modellen (gäller inte om hojen tas som flyttgods). Kan bli många prylar som måste bytas innan det överhuvudtaget går att registrera hojen. Du kommer dessutom att behöva en rad intyg som kostar en hel del. Visst är hojarna billiga i USA men innan hojen rullar på svenska vägar så kan slutnotan bli riktigt hög.
 

HanneZ

Guest
Min gixxer va flyttgods från usa. Den hade kolkanister, pluggade tomgångsjusteringsskruvar(bara o borra ur), annan tajming på insugskammen. Den va från -92, har väl kommit fler lagar tills -95. Den var dock från kalifornien o dessa har högre miljökrav än övriga stater!
 

motörhead1

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
CBR600, R6, Z1000, RM250
HanneZ skrev:
Min gixxer va flyttgods från usa. Den hade kolkanister, pluggade tomgångsjusteringsskruvar(bara o borra ur), annan tajming på insugskammen. Den va från -92, har väl kommit fler lagar tills -95. Den var dock från kalifornien o dessa har högre miljökrav än övriga stater!

Den här är redan godkänd och regbesiktad, vad jag undrar över är om effekten skiljer eller annat otrevligt ??
 

motörhead1

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
CBR600, R6, Z1000, RM250
:Bugar Tack nu känns det som man kan gå vidare !!!
Jag såg på ett annat ställe att man pratar om fulleffekt'a cdiboxar:SD=50hk, G=100hk och ED=125hk; gäller detta bara Sverige eller finns det fler varianter, det verkar vara lite pyssel med de här hojarna..

Står man ut med körställningen någon längre sträcka (30-50 mil) på de tidiga modellerna innan -96, körde en ZX7R men trivdes inte med den pga dess klumpighet och ansträngda körställning. Måste man åka 35 mil för att provköra är det bra med lite förhandinfo

Är CBR-96 och frammåt att föredra ? Har hört att motorkaraktären ändrades och de senare modellerna blev mer användarvänliga, negativt eller positivt, jag vill ju kunna åka lite på bakhjulet också !

Funderar även på en ZX9R innan -98 pga tunn plånbok, tacksam för era synpunkter
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top