Usb-kontakt

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
idag har jag ägnat mig åt att fixa en usb-kontakt till hojen. först försökte jag sno el från halvljuset men det var nästan omöjligt att komma åt kabeln. efter mycket letande hittade jag en kontaktdon med 4-5 kablar i som satt löst. mätte snabbt med multimetern och gav 5,7 resp. 12V. testade först med att belasta den och den klarade 1-2A utan problem. den laddar nu mobilen utan problem. men jag undrar vad det är för kontakt, och om det OK att använda den typ? :confused:

IMG_20130818_152804.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur tänkte du dig att vi skall kunna svara på frågan med mindre än att vi känner till kabelfärgerna och därmed kan kontrollera mot ett elschema?

Första träffen på google så har du ett elschema och allehandla servicemanualer till din hoj
http://www.v-strom.co.uk/downloads.htm
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
Hur tänkte du dig att vi skall kunna svara på frågan med mindre än att vi känner till kabelfärgerna och därmed kan kontrollera mot ett elschema?

Första träffen på google så har du ett elschema och allehandla servicemanualer till din hoj
http://www.v-strom.co.uk/downloads.htm

tack för svar. eftersom det inte finns någon beteckning på kontakten så kan det vara lite svårt att hitta även i serviceboken. min första tanke var om det var någon kontakt för någon form av diagnostik eller sensor-givare. som sagt, det gick ju och laddar...kanske inget att oroa sig för..
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tack för svar. eftersom det inte finns någon beteckning på kontakten så kan det vara lite svårt att hitta även i serviceboken. min första tanke var om det vara någon kontakt för någon form av diagnostik eller sensor-givare. som sagt, det gick ju och laddar...kanske inget att oroa sig för..

Nej men där finns väl färg på sladdarna som leder fram till den så den går att identifiera på elschemat?

Nja jag hade inte tagit ström från en random kabel utan att veta vad den används till men sen ogillar jag också att putta cykel längs en grusväg 15 mil från redigheten...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
ser ut som nån sorts diagnostik-kontakt
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
hmm...ok..förstår vad du menar...imorgon kollar jag färgerna på kablarna. kanske bra att dubbelkolla före min norge-resa :rodnar
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Lättast hade väl ändå varit att köpa ett vanligt 12v cigguttag. Sätta det på batteriet med säkring och kanske on/off switch. Sätt sedan en USB laddare i 12v. Den drar ju ingen ström förutsatt att du inte har någon diod eller liknande skit på usb laddaren dvs du lär inte glömma något i laddare förhoppningsvis.

Lite mer avancerat om du vill ha ignition dvs den får ström då du startar så att du inte glömmer att fimpa den någon gång.

Men som Boris säger så hade jag nog inte heller valt en random kabel utan att veta funktionen. Kan smälla både det ena och det andra.
 
Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Håller med det som tidigare sagts. Ta reda på vad det är du belastar nu när du stjäler ström. Bäst är att stjäla från något som bara ger ström när hojen är igång. Alternativt använd ett relä och egen säkring och trigga på något som går igång då hojen är igång. Jag har gjort på det sistnänmda sättet.

http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som ovanstående är det kopplat på min också.

Rak ström från batteriet, med styrström från baklyset.
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
Håller med det som tidigare sagts. Ta reda på vad det är du belastar nu när du stjäler ström. Bäst är att stjäla från något som bara ger ström när hojen är igång. Alternativt använd ett relä och egen säkring och trigga på något som går igång då hojen är igång. Jag har gjort på det sistnänmda sättet.

http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php

tack,tack!! väldigt utförligt och enkelt. dock undrar jag hur jag ska komma åt kabeln för just reg.skylt-lampan? hade försökt leta mig fram till den utan lycka :(
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
tack,tack!! väldigt utförligt och enkelt. dock undrar jag hur jag ska komma åt kabeln för just reg.skylt-lampan? hade försökt leta mig fram till den utan lycka :(

Ska du ändå ha relä så bör det vara enklare att skarva på något i framkant, halvljus eller positionsljus, det sistnämnda hade jag valt på min hoj..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag har kopplat likt canyonchasers guide i två olika hojar nu. Fungerar utmärkt.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hoppar in lite i tråden här.
Är också i färd med att koppla relä och fick en beskrivning i ett annat forum. det någon svarade där stämmer inte alls med kogi04s fina bild. kan någon bara bekräfta att det är rätt så går jag på den. (vill inte lägga ut vad dom andra sa om det är fel)

det som eventuellt kan skifta är 30/87

Jag brukar använda 30 som matning och 87 som utgång, för i vissa fall finns både 87 & 87a, dvs dubbla utgångar, antingen drar dem samtidigt eller så är det växlande relä.

men i ilustrationen i länken är det ju bara en reläutgång, så då är det egentligen skit samma.

Var det så enkelt eller var det något annan om inte stämmer tycker du ?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
det som eventuellt kan skifta är 30/87

Jag brukar använda 30 som matning och 87 som utgång, för i vissa fall finns både 87 & 87a, dvs dubbla utgångar, antingen drar dem samtidigt eller så är det växlande relä.

men i ilustrationen i länken är det ju bara en reläutgång, så då är det egentligen skit samma.

Var det så enkelt eller var det något annan om inte stämmer tycker du ?

Ja det var mer:
30/87 var skiftade som du sa, men även 85/86 hade bytt plats måste väl vara fel lr?
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag köpte ett gäng sådana här som jag tycker fungerar bra som själva distribution-block. Tänk på att du måste brygga ihop om du köper dessa, men är lätt gjort.
ux_a12070500ux0276_ux_c.jpg

20130516203051.jpg


Sök bara på "dual row terminal block" på ebay så hittar du många varianter av dessa.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja det var mer:
30/87 var skiftade som du sa, men även 85/86 hade bytt plats måste väl vara fel lr?

85/86 är ju matning till spolen om jag inte har helt fel. Så vilken sida du kopplar plus eller minus på spelar ingen roll. =)
Om det inte är nån diod eller dylikt i vägen, men ett vanligt relä brukar inte ha sånt skoj.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Själv har jag C-tek´s kontakt som man kopplar på batteriet för laddning. Kompletterat med cigguttag som kopplas på snabbkontakten. Fungerar utmärkt. Har inte lagt något relä eftersom jag vill kunna ladda mobilen även när jag parkerat hojen. Aldrig upplevt det som ett problem att man glömmer dra ur förbrukaren på hojen eftersom det i princip bara är telefon och gps jag laddar och båda dessa saker tar jag med mig om jag ska lämna hojen en längre stund.
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
nu har jag äntligen fått det och fungera med ett relä inköpt från biltema. det står även på utsidan av reläet hur man skall koppla, så väldigt enkelt. men problemet som tog mig 2h att lösa var att jag fick ut max 20-50mA när jag testade bygget. alldeles precis kom jag på att usb kabeln som jag använde inte var bra (kanske 2-3 år gammal), så jag bytte kabel och vips så började den ladda :huvet

imorgon ska jag förhoppningsvis göra det finare och tejpa alla lösa delar. har jag tid så kanske jag fixar ett schysst kretskort också med en riktig låda. :tummenupp

tack för alla tips!

ps. en fråga som slog till mig. vad är tröskeln på styrströmmen? (mellan vilka spänningsnivåer slås reläet "Till" )
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
Vill bara sammanfatta till andra som kanske har V-strom: det enklaste sättet är att hämta ström från bakljuset. ligger längs bak. där ska man hitta en grå kabel. den ger 12V och kan användas.

i mitt första försök (se längre upp på sidan) så hade jag tydligen använt en orange/grön kabel, vilket i det fallet också gav 12V och enligt suzukis färgkoder så ska det också vara OK att använda den. mer detaljerad info hittar man här: http://stromtrooper.wikispaces.com/Basic+Strom+Wiring+101+(DL1000+&+DL650)

tack alla för hjälp och instruktioner. har du någon fråga, PM:a mig så hjälper jag gärna till (nu när jag kan :banana)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top