USID vill lära sig spela gitarr

dizzyangel

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -97
Jaha.. Nu har jag suttit och klinkat ett tag, har haft båda haft ljusa och mörka stunder :näsblod

Mest har jag spelat efter tabbar men även försökt mig på några låtar med ackord, tabbarna har helt klart funkat bäst hittills.

Har ni förslag på några lättspelade låtar jag kan ge mig ikast med?

ps. Det utlovade smakprovet på mina gitarrkunskaper kan jag tyvärr inte lägga upp för jag hittar inte mikrofonjäveln. ds.

Så kul en till som försöker lära sig spela:)
jag har åtminstone lärt mig introt till metallicas nothing else matters (tror jag måste kolla) nirvana låtar är ganska lätt spelade eller inte lätt.. men med lite övning:tummenupp red hot chili peppers låtar har jag också försökt mig på, men det krävs nog mycket träning för att det ska låta riktigt bra

http://www.guitaretab.com/, här brukar jag kolla men alla är inte jätte bra.. men några:tungan

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hmm har nu suttit med guitar hero några kvällar och suget efter att lira riktig gura vart bara för mycket.
Är helt kass, höll i en gitarr för 10 år sedan i högstadiet och plinkade tears in heaven eller nåt sånt. Är sugen på att kunna kliva upp en söndagmorgon och riva av nån GNR-låt på guran i skitiga fillingar i morgonsolen.

Ska jag först köpa en akustisk och börja med eller ska jag gå direkt på en el-gura ? Nån nämde något om en dosa jag kan köpa till min stereo och lira på min befintliga stereo är det något ni rekommenderar eller ?

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Hmm har nu suttit med guitar hero några kvällar och suget efter att lira riktig gura vart bara för mycket.
Är helt kass, höll i en gitarr för 10 år sedan i högstadiet och plinkade tears in heaven eller nåt sånt. Är sugen på att kunna kliva upp en söndagmorgon och riva av nån GNR-låt på guran i skitiga fillingar i morgonsolen.

Ska jag först köpa en akustisk och börja med eller ska jag gå direkt på en el-gura ? Nån nämde något om en dosa jag kan köpa till min stereo och lira på min befintliga stereo är det något ni rekommenderar eller ?

köp el direkt

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2726072 Hmm har nu suttit med guitar hero några kvällar och suget efter att lira riktig gura vart bara för mycket.

En till som lirar Guitar hero ja :D Så jäkla skoj! Vilken nivå ligger du på?

Och ja, jag är också sugen på riktig gura nu :)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En till som lirar Guitar hero ja :D Så jäkla skoj! Vilken nivå ligger du på?

Och ja, jag är också sugen på riktig gura nu :)

Vet inte vi har bara "battlat" mot varandra han som äger spelet har väl låst upp det mesta antar jag.
Spelar bara på "medium" men "mother" sattes med 100% igår =P

Bifogat

• hero.JPG
    hero.JPG
    52.4 KB · Visningar: 51

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Ok men den där dosan då ? kan man köpa en sån eller ska jag köpa en separat amp ?

menar du typ v-amp?? den simulerar en riktigt förstärkare, du kan nog välja mellan typ 25 olika sorters förtärkare + olika sorters effekter. Riktig förstärkare låter ju bättre än en v-amp+ stereo så jag hade nog satsat på en riktig stärkare och en v-amp som du kopplar in mellan din gitarrförstärkare och gitarren.
men det e ju igentligen en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ner...du behöver inte en förstärkare men jag tror att du helt klart kommer att få bättre ljud.

finns schyssta paket med gitarr, förstärkare och annt smått du behöver för 2000-3000. kolla musikborsen.se eller jam.se

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Riktig förstärkare låter ju bättre än en v-amp+ stereo så jag hade nog satsat på en riktig stärkare och en v-amp som du kopplar in mellan din gitarrförstärkare och gitarren.

Fast man behöver ju egentligen ingen V-amp, simuleringsfunktionen finns ju i många digitala stärkare. Jag rekommenderar en Vox Valvetronix, de finns i storlekar mellan 15-120 W och börjar från 2000kr och uppåt. De är riktigt prisvärda.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0