Utan hoj i 2 månader nu!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Börjar bli jävligt sugen på en 125a också faktiskt, haha! Typ en gammal rs125, http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RS_125_47948249.htm?ca=15&w=2 vågar man överhuvudtaget köra en sådan? Har ett gott öga till tvåtaktare i allmänhet, men har inte koll på om 10-15 år gamla maskiner i regel har motorer som är helt slut?

Sen undrar jag också om jag som 194cm lång kommer se förjävla larvig ut på en lätt hoj?

Inte larvigare än på en XJ900:rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Börjar bli jävligt sugen på en 125a också faktiskt, haha! Typ en gammal rs125, http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RS_125_47948249.htm?ca=15&w=2 vågar man överhuvudtaget köra en sådan? Har ett gott öga till tvåtaktare i allmänhet, men har inte koll på om 10-15 år gamla maskiner i regel har motorer som är helt slut?

Sen undrar jag också om jag som 194cm lång kommer se förjävla larvig ut på en lätt hoj?

Det är århundradets dummaste ide om du skall hålla driftskostnaderna i shack. En 125a som misshandlats av 16åringar i 10 år och service utförs först när det rasat då man lappar ihop skitet lite provisoriskt. Skall du ha en sådandär driftsäker är det bara att skyffla iväg 10kkr i delar för preventiv service direkt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det är århundradets dummaste ide om du skall hålla driftskostnaderna i shack. En 125a som misshandlats av 16åringar i 10 år och service utförs först när det rasat då man lappar ihop skitet lite provisoriskt. Skall du ha en sådandär driftsäker är det bara att skyffla iväg 10kkr i delar för preventiv service direkt.

Den här är alltså inget bra köp med andra ord? :D http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TZR_125_87_48460448.htm?ca=15&w=2 Blev rätt sugen ändå, ändå vart en pojkdröm sen moppeåldern att ha en tvåtakts-125a..
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?
Du tänker minst halvt fel.
visst en 125cc kolv är billigare en fyra st till en 600, men hur ofta byter du kolvar i en 600 jämfört mot en 125a...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast en 2t 125a är ju i princip en moped med större slagvolym. Förbannat lättmekat med andra ord! Dessutom billigt att köpa en styck kolv till en 125a, istället för fyra kolvar till en 600 radfyra. Eller tänker jag ändå helt fel?

Den stora skillnaden är att om du köper en 600enstånka som gått 2000 mil så kommer du med stor visshet inte behöva röra något i motorn på 3000mil utan enbart byta olja och filter. Om 5-10 år när du har kört 3000mil har du råd att slänga cykeln om du skulle vilja.

3000mil på en 125a är 4 kolvbyten 2 vevbyten ett ras och en massa fippel.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du tänker minst halvt fel.
visst en 125cc kolv är billigare en fyra st till en 600, men hur ofta byter du kolvar i en 600 jämfört mot en 125a...

Den stora skillnaden är att om du köper en 600enstånka som gått 2000 mil så kommer du med stor visshet inte behöva röra något i motorn på 3000mil utan enbart byta olja och filter. Om 5-10 år när du har kört 3000mil har du råd att slänga cykeln om du skulle vilja.

3000mil på en 125a är 4 kolvbyten 2 vevbyten ett ras och en massa fippel.

Sant, sant.. Vad jag tänkt är väl typ att om det ska rivas motor på en 600 med flera cylindrar så är det ett för stort projekt för mig och därför kommer det inte bli gjort och hojen är typ förbrukad. Medan en liten 2t 125a så klyver jag motorblock och fixar vad som helst på egen hand över en helg hemma i vardagsrummet typ.

Man kanske skulle ta sig en titt på den där aprilian du snackade om ändå Boris.. Fast aprilia alltså, är det verkligen ett märke känt för hållbarhet och kvalitet? Känner du förresten killen som har hojen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sant, sant.. Vad jag tänkt är väl typ att om det ska rivas motor på en 600 med flera cylindrar så är det ett för stort projekt för mig och därför kommer det inte bli gjort och hojen är typ förbrukad. Medan en liten 2t 125a så klyver jag motorblock och fixar vad som helst på egen hand över en helg hemma i vardagsrummet typ.

Man kanske skulle ta sig en titt på den där aprilian du snackade om ändå Boris.. Fast aprilia alltså, är det verkligen ett märke känt för hållbarhet och kvalitet? Känner du förresten killen som har hojen?

Det är samma cykel som bmw fonduro fast med snyggare kåpor. Motorn är rotax och skottsäker. Bromsarna brembo och fjädringen marzocchi och det fungerar utmärkt. Han har anlitat mig för service av cykeln och är vm i putsnörd som aldrig skaffade kort utan bröjade cykla med trampor istället.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det är samma cykel som bmw fonduro fast med snyggare kåpor. Motorn är rotax och skottsäker. Bromsarna brembo och fjädringen marzocchi och det fungerar utmärkt. Han har anlitat mig för service av cykeln och är vm i putsnörd som aldrig skaffade kort utan bröjade cykla med trampor istället.

Se där ja! Men varför behövde han serva cykeln om han inte använde den? Synd att försäkringen genast springer iväg ett par tusen när man inte kan teckna bilsportmcs classicaförsäkring. Mellan 4-14000kr ska försäkringsbolagen ha för att halvförsäkra ovan nämnda hoj. Fyra papp får väl dock vara okej, även om 1528kr hade varit roligare att pröjsa..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Se där ja! Men varför behövde han serva cykeln om han inte använde den? Synd att försäkringen genast springer iväg ett par tusen när man inte kan teckna bilsportmcs classicaförsäkring. Mellan 4-14000kr ska försäkringsbolagen ha för att halvförsäkra ovan nämnda hoj. Fyra papp får väl dock vara okej, även om 1528kr hade varit roligare att pröjsa..

Plocka fram ur vinterförvaring,serva, övningakör 10mil, stoppa tillbaka i vinterförvaring.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Japp. Jag skulle också välja en Transalp över en TT eller DR om jag skulle använda den till längre landsvägsetapper. TT och DR är fina leksaker på grus eller i stan, men de är inte så värst underhållande på raka och släta asfaltsvägar. Vilket även gäller andra liknande stånkor.

Alternativt kanske en KLE500. Inte världens mest spännande hoj. Fast antagligen lite trevligare än TT eller DR på landsväg. Och ganska billiga.

Eller kanske någon naken mindre landsvägstwin. I stil med CB500, GS500, ER-5, VX800 eller Revere 650 med flera.

Fyrcylindriga hojar som GSX750, CB750, Zephyr 750, Diversion 600, Bandit 600 och så vidare är också driftsäkra och inte särskilt mycket dyrare att hålla rullande än mindre twinnar. Plus att de också är ganska lättmekade. Men de kanske däremot blir dyrare att försäkra.

Jag föredrar en 600 enstånka framför KLE 500, hade en sådan några månader innan jag bytte,twinnen var väldigt på och av i låga hastigheter där en 600 går mjukare, sen har småtwinnar ett"visslande" ljudspår jag avskydde..smaksak..sen är de mjuka och bängliga i landsväsfart plus..men de är de väl alla med staketramarna ;) nu ville du ha en offroad, jag tänker på annars en tidig Tdm eller vfr som man får för moppeslantar idag:) Suzuki Freewind som har en italiensk motsvarighet i Pegaso billiga o bra med :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top