Utan körkort

bigwanna

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
2001 Suzuki GSXr 1000
Tjena alla läsare.

Har en liten fråga om hur det funkar när man blir stoppad åkandes MC utan körkort för det men innehar B-kort.

Blir B-kortet indraget eller får man böter, någon som kan eller erfarat?
Själv glassar jag på som vanligt utan a-kortet men kan va kul att veta vad som sker! :arsele

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
:död

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
KTM Superduke 05
undrade själv det också för något år sedan men nu har jag kort ;)
Kollade med dom på kör skolan och dom sa att du kan bli tagen ett par tre gånger utan att dom tar körkortet för bil. blir bara böter för olovligkörning men det beror ju på om du försöker smita så kan dom ta kortet första gången ;)

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Med tanke på att man kan bli av med B-körkortet för förseelser med cykel så lär man definitivt kunna bli det om man kör MC utan A-behörighet. Jag tror att det är ca 50/50% risk, men det är spekulationer och beror givetvis på vilken polis man har att göra med och hur skicklig man är på att ha att göra med poliser.

Skulle verkligen inte rekommendera det. Skaffa A-behörigheten istället, man lär sig saker som är kul att kunna och bidrar samtidigt till en säkrare trafikmiljö. :tummenupp Om du åker fast så kommer du ju ändå behöva lägga ner samma summa pengar ändå för att få tillbaka B-kortet + att du dessutom behöver dras med förnedringen :D och indragningstiden.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
A kort är en lägre (i lagens mening) behörighet än B så du klarar dig med böter.

Tvärt om, köra bil med bara A kort blir det dock lite hårdare

bigwanna

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
2001 Suzuki GSXr 1000
Tackar tackar gott folk för de snabba svaren, gick nit på det där förbannade teoriprovet så får göra ett nytt försök igen om ett tag!:huvet

lunko

Medlem av RIDAZ MC
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
BMW s1000rr
Det är nog jobbigt om du skulle va med om en trafikolycka.Om du år vållande så gäller väll inga försäkringar!
Lycka till med lappen!

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Om du åker fast en gång är det "körning med felaktigt fordon"

Åker du fast igen efter det är det olovlig körning, efter det är det grov olovlig körning.

Googla på det så finner du exakta begreppen...

Varför ska du köra fel fordon när du inte har kort för det??? Kom inte med " de e min kompis som undrar..."

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Enligt min jurist kan man klara sig rätt lindrigt första gången man åker fast. En hög tusenlappar i böter. Händer det igen blir det grov olovlig körning och det vill du verkligen inte åka dit för.

Stora problemet är om du hamnar i en olycka, då kommer du verkligen stå med skit upp till knäna.

Ta det försiktigt oavsett och lycka till med kortet!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tackar tackar gott folk för de snabba svaren, gick nit på det där förbannade teoriprovet så får göra ett nytt försök igen om ett tag!:huvet

Hur kan man misslyckas med det?
Läs böckerna pärm till pärm EN enda gång och det ska inte ens vara svårt.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Enligt min jurist kan man klara sig rätt lindrigt första gången man åker fast. En hög tusenlappar i böter. Händer det igen blir det grov olovlig körning och det vill du verkligen inte åka dit för.

Stora problemet är om du hamnar i en olycka, då kommer du verkligen stå med skit upp till knäna.

Ta det försiktigt oavsett och lycka till med kortet!

Nu tog du väl i? Grov olovlig körning ska inte inträffa för upprepad körning av felaktigt fordon. Blir han däremot av med kortet (vilket han inte blir vid första körningen om han inte försöker smita) kan han däremot bli straffad för grov olovlig körning.

Bryr mig inte nämnvärt att du TS kör utan körkort men för din egen del tror jag att du bör tänka om av den enkla anledningen att försäkringen inte kommer att gälla om du dunkar in i en bil + att du dessutom åker på rättsliga påföljder vid en eventuell krock.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu tog du väl i? Grov olovlig körning ska inte inträffa för upprepad körning av felaktigt fordon. Blir han däremot av med kortet (vilket han inte blir vid första körningen om han inte försöker smita) kan han däremot bli straffad för grov olovlig körning.

Bryr mig inte nämnvärt att du TS kör utan körkort men för din egen del tror jag att du bör tänka om av den enkla anledningen att försäkringen inte kommer att gälla om du dunkar in i en bil + att du dessutom åker på rättsliga påföljder vid en eventuell krock.

Well, kör du tillräckligt fort när polisen klockar dig så blir det grov vårdslöshet i trafik direkt, och då är det fängelse med på straffskalan...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
A kort är en lägre (i lagens mening) behörighet än B så du klarar dig med böter.

Tvärt om, köra bil med bara A kort blir det dock lite hårdare

Det stämmer. B är en tyngre.behörighet. Det blir bara böter första gången, rubricerat som ett behörighetsfel, ungf som att köra med för tungt släp. Vid upprepade fel anses det dock som att du trotsar lagen och länsstyrelsen kan dra in ditt körkort i upp till 6 månader plus böter. Så.du kan se det som att du har råd.att åka fast en eller två.gånger. Just det lämpet dras in vid upprepad.trots.också

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag själv vet faktiskt inte men detta är vad min jurist sade. Dock hade jag själv varken A- eller B-kort när han berättade det, och det hade mycket väl kunnat vara annorlunda om jag haft B-.
Själv har jag ingen aning utan återberättar bara vad han sade som sagt ;)

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
indraget lämp, böter osv är det lilla. Sånt som de flesta tycker man kan riska för att ha lite kul utan A-kort.

Problemet är precis som någon tidigare påtalat - om man blir vållande till en trafikolycka med personskador inblandade. Det fungerar som så att man som vållande blir "stämd" av den drabbade parten. Normalt tar trafikförsäkringen dessa kostnader - som kan innebära miljoner i skadeståndsbelopp (därav höga trafikförsäkringspremier på vissa fordon). Att rehablitera en skada människa och stå för fler årsinkomster pga sjukskrivning och nedsatt arbetsförmåga kostar försäkringsbolagen riktigt stora belopp. Dessa miljoner får du stå för helt själv om du anses vållande utan giltigt körkort, eftersom trafikförsäkringen då inte gäller.

Seriöst polarn - jag säger inget om du bränner omkring i 300 knyck, bara du har körkort, men utan lappen är det verkligen ingen bra idé att vara ute i trafiken. :död

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tror att någon gammal sh:are vill ha lite kul och starta ett flamebait!

ELLER

Så är du dum i huvudet på riktigt...

Finns kk-teori på allt från kurdiska till finska och även för dyslektiker! Orkar du inte lägga ner den lilla tid som behövs för detta ska du inte köra hoj heller!

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...