Utan körkort

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
En följdfråga då:

Om man har b-behörighet och a1, och åker a1 hoj som går hårdare än tillåtet, hur tas det?

Blir det automatiskt en "mellanhoj" och jag saknar då behörighet för de, och på så vis samma straff som om jag hade kört en A, eller är det mildare för att det är en ännu lägre behörighet?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Seriöst polarn - jag säger inget om du bränner omkring i 300 knyck, bara du har körkort, men utan lappen är det verkligen ingen bra idé att vara ute i trafiken. :död

Seriöst ? Det här är en av de mest korkade saker som sägs på SH gång, på gång, på gång igen.

Precis som att det är ok att bränna i 70 i ett villaområde i en bil, bara man har körkort. Att du kör på ett barn som cyklar, helt OK, för att du hade körkort ?

En följdfråga då:

Om man har b-behörighet och a1, och åker a1 hoj som går hårdare än tillåtet, hur tas det?

Blir det automatiskt en "mellanhoj" och jag saknar då behörighet för de, och på så vis samma straff som om jag hade kört en A, eller är det mildare för att det är en ännu lägre behörighet?

antar att du menar att du menar att du kör en hoj som kräver A, men har endast A1 behörighet. Det är böter, precis som om du kör med för tungt släp, och har endast B-behörighet. För tungt släp, och du behöver BE.

Vid upprepade gånger rubriceras det som lagtrots det också, och kan resultera i indragning på begränsad tid.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Blir det verkligen aldrig tråkigt att regga nya nick och ställa samma låtsasfrågor om och om igen? Trolla med finess eller låt bli.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Ganska svårt att bli av med något man inte har :rolleyes:

Han hade ju B-kort!

Jag själv vet faktiskt inte men detta är vad min jurist sade. Dock hade jag själv varken A- eller B-kort när han berättade det, och det hade mycket väl kunnat vara annorlunda om jag haft B-.
Själv har jag ingen aning utan återberättar bara vad han sade som sagt ;)

Då är jag med i svängarna. :) I det fallet kan det nog bli annorlunda eftersom du inte haft något körkort alls. Men jag har själv aldrig blivit straffad för det så jag ska kanske inte säga för mycket... :)

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hur har så många nya medlemmar hunnit bli så bittra egentligen:arsele

Låt karln köra ifred, och sluta gissa påföljder. Korrekta svar annars TÖYST är vad som gäller.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ring polisen och fråga vad som gäller om du vill ha ett 100% svar.

moralpredikningen låter jag bli i denna post...

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag kollade upp detta för ca ett år sedan.

Då var praxis den att om man i lagens mening har en "högre" behörighet än för det fordon man kör, dvs kör motorcykel med B-kort, så får man endast böter första gången.

Om man däremot kör ett fordon och endast har en lägre behörighet, tex kör bil med A-kort så blir man av med körkortet direkt.

Alltså blir man även av med körkortet om man kör ett BE-släp om man endast har B-kort, eftersom BE är en "högre" behörighet än B.

Jag hittade då en lista på vad som var praxis i de olika fallen, men minns inte var på nätet den fanns. Googla funkar säkert. ;)

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Som redan nämnt, kör inget som du inte har behörighet att köra. Bara dumt och kommer alltid att förbli så svårt är det inte att ta ett körkort.

Över till TS fråga så vet jag om en person som kört runt utan och när han blev stoppad de få gångerna han blev det så slutade det hela i böter dock med B-behörigheten i behåll. Men detta var några år sedan så lagboken kan ha ändrats sedan dess.

Edit: Tills du ha tagit kortet låt moppen stå i garaget som putsobjekt.

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Seriöst ? Det här är en av de mest korkade saker som sägs på SH gång, på gång, på gång igen.

Precis som att det är ok att bränna i 70 i ett villaområde i en bil, bara man har körkort. Att du kör på ett barn som cyklar, helt OK, för att du hade körkort ?

Vänta nu här lite...var i min text skriver jag att det handlar om att köra i villaområde med barn etc. Om inte jag läst galet bak i tiden har du själv skrivet ett inlägg där du toppar din förra FZ6 och kommer upp över 220. Jag antar att du inte gjorde det i ett villaområdet eller där det fanns barn, men jag antar samtidigt att du gjorde det på allmän väg - så varför ska du nu helt plötsligt leka moralpolis??

Vad jag menar med mitt inlägg är att jag skiter i om trådskaparen utsätter sig själv för risker men om andra blir inblandade (trafikolycka), då blir det stora problem utan försäkring.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...