Utan licens

banja

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda 125 CBR
Hej!

Jag bor i Spanien och funderar på att köpa en Honda 125 CBR och köra till jobbet med. Enligt ett EU-direktiv får jag köra 125 cc med mitt vanliga B-körkort inom spanien. Det jag undrar över är om det är svårt att lära sig att köra en motorcyckel med så liten motor om man har minimal erfarenhet av motorcycklar/mopeder med växel. Trafiken i spanien/gibraltar är ju rätt intensiv under rusningstid och man har ju inte lust att sätta sig själv i någon husvägg.

Tips, idéer? Någon som kanske har erfarenhet av både hojen och övningskörning?`

tacksam för svar!

Rolf

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
banja skrev:
2526964 Hej!

Jag bor i Spanien och funderar på att köpa en Honda 125 CBR och köra till jobbet med. Enligt ett EU-direktiv får jag köra 125 cc med mitt vanliga B-körkort inom spanien. Det jag undrar över är om det är svårt att lära sig att köra en motorcyckel med så liten motor om man har minimal erfarenhet av motorcycklar/mopeder med växel. Trafiken i spanien/gibraltar är ju rätt intensiv under rusningstid och man har ju inte lust att sätta sig själv i någon husvägg.

Tips, idéer? Någon som kanske har erfarenhet av både hojen och övningskörning?`

tacksam för svar!

Rolf

Tips är la att försöka lära sig på en tom parkeringplats och i och med att det är ett folk rikt land så är det kanske svårt att hitta en tom parkeringsplats så antingen får du köra sent på kvällen då det inte är mycket bilar eller köra inhängnat område.
sen finns det ju hur många ställen som helst där det inte är bilar du kan köra på men aja lite tips iaf...
Jag övningkörde bil på parkeringsplats innan jag kunde köra på vägen:tummenupp

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Precis, Försök att ta en kväll eller en natt vid en parkering eller en låg trafikerad gata nära dig.

Det här med växling kommer du att lära dig snabbt du kommer nog få in känslan ganska snabbt tro mig, och Honda CBR är en väldigt lätt manövrad hojj och den har inte den värsta effekten som finns direkt heller..

Så ut och pröva du kommer lära känna cykeln ganska fort tror jag och kan säga att det är en riktigt skön hojj som går mjukt och är skön att åka långt med och glida landsväg med.

Lycka till ha de bra i Spanien:tummenupp

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tozerd skrev:
2527038 Precis, Försök att ta en kväll eller en natt vid en parkering eller en låg trafikerad gata nära dig.

Det här med växling kommer du att lära dig snabbt du kommer nog få in känslan ganska snabbt tro mig, och Honda CBR är en väldigt lätt manövrad hojj och den har inte den värsta effekten som finns direkt heller..

Så ut och pröva du kommer lära känna cykeln ganska fort tror jag och kan säga att det är en riktigt skön hojj som går mjukt och är skön att åka långt med och glida landsväg med.

Lycka till ha de bra i Spanien:tummenupp
Öva på en parkeringsplats tills du kan hojen lite och rova sedan på småvägar (om sådana finns) För att ge sig ut i rusningstrafik med ett fordon man inte kan hantera är ju inte att rekomendera. Men så är bara att hålla på tills du börjar känna dig säker så du kan gå vidare på större och större vägar :tummenupp

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Glöm inte heller skydden, med tanke på att man har ju sett endel skräckexempel med folk som bara kör i shorts/t-shirt där:gnissla !

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
!ante skrev:
2527151 Glöm inte heller skydden, med tanke på att man har ju sett endel skräckexempel med folk som bara kör i shorts/t-shirt där:gnissla !
precis det är mycket viktigt.. men en off/on road hojj typ en yamaha XT125X är nog lite lättare att lära sig på osv..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Mr EmCom skrev:
2527179 precis det är mycket viktigt.. men en off/on road hojj typ en yamaha XT125X är nog lite lättare att lära sig på osv..
Desutom är den inte lika förbanat liten. Dock fulare.

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
tror iaf att du kommer ha en enorm glädje utav hojjen iaf! eftersom att den lär kräva retså lite med skötsel, samt att den e soppa snål! misstänker att honda bygde cbr'en just för att ha som pendlar hojj....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...