Utbildning i Sverige

NX-speed

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
södra Finland
Hoj
Yamaha TZR 125 tbc fighter
Jag har planerat att flytta till Sverige efter min ofrivilliga vapentjänst här i Finland, än så länge är det ändå gymnasiestudier som gäller.
Hurdant är utbildningssystemet där? Jag har förstått att det skiljer sig en del från det finska systemet, men vad finns det för möjligheter för studier efter gymnasium?
Redogör lite för vad man har för möjligheter, gärna inom något som har med teknik att göra, jag vill inte kvävas av damm på ett kontor. :confused:

Ja förresten, finns det någon möjlighet att som utlänning bara komma och få utbildning i Sverige?
Jag har planerat att bosätta mig där helt sådär... fast.

Tackar i förväg!

P.S. bry er inte om jag skriver något konstigt eller så, jag är finlandssvensk:gnissla
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hej, ännu en som kommer till visdomens källa för upplysning :)

Utbildningssystemet i Sverige kortfattat: Supa sönder med polarna, gå i stor klass med oengagerade lärare och få bra betyg =)
Efter gymnasiet om du har okej betyg är det dags för högskola.
Då super du ännu mer med polarna.
Pengar e inge problem, du har studielån och det finns rätt sjysst med studentbostäder.
Det finns massvis med olika utbildningar bara googla lite på svenska högskolor.
Vore jag du skulle jag lätt utbilda mig till skogsmaskinsförare, alltid tyckt att det vore så jävla ballt att köra !

Skulle du efter utbildningen inte få jobb gör det inget, vi har fett med bidrag i Sverige.
Då kan du supa ännu mer med polarna =)

Lycka till med dina val hoppas det går bra.

PS
Hur hård är värnplikten i Finland egentligen?
Jag har fått för mig att den e hårdare än i Sverige, på en skala 1-10 då 10 är riktigt hårt och 1 är .. Sverige-mesigt :D
 

NX-speed

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
södra Finland
Hoj
Yamaha TZR 125 tbc fighter
Ja värnplikten... Är man riktigt fet och lat kan man komma undan med att totalvägra och sitta i fängelse ett par månader.
Är man lite mindre lat och fet är det civiltjänst som gäller och då är de i princip slavarbete i 10 månader på t.ex. ett sjukhus som den som får provsmaka alla inälvor före de transplanteras eller något sånt.
Om man är klipsk kommer man undan med ett halvt år i gurksalladsuniformen, man bör låtsas vara sjuk och så.
Vanligtvis är det ändå 10 månader i pajasdräkt som man måste tåla med, och strängt är det på modern skala, vad jag har förstått så skulle det då vara ungefär dubbelt så hemskt som i Sverige.
Jag tänkte försöka komma undan med ett halvt år, jag har ett medfött fel i vänstra foten som jag kan hänvisa till och slippa marschera långa sträckor. Befälhavarna tar inga risker, det skulle ju bli på deras(statens) ansvar att stå för sjukhuskostnaderna om mammas lilla pojke får men för livet.:huvet :huvet
 

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Esbo, FIN
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Universitet och högskola är väl ganska lika i Finland och Sverige. Och då du kan svenska är det bara att söka som "normala" svenskar till höskolor och universitet i Sverige.

(info på finska)
http://www.wakkanet.fi/~lukio/lehti/arkisto/03_2002/ruotsissa.shtml

Det kanske kan löna sig att skriva högskoleprovet också, dom brukar ha tillfälle att göra det i Vasa om du sku ha nåt ärende dit.

Från min gymnasiklass for väl nästan 1/3 till Sverige (Umeå mest) och studera så det borde väl inte vara någå problem för dej heller.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top