Man kan ju hållaliv i en ny bil billigt också, det är poängen.
Jag minns när verkstäder vägrade befatta sig med framhjulsdrivna bilar för de var ”så komplicerade”. Tidigt sjuttiotal, hur många anser att de är komplicerade idag?
Buy quality, cry once
De värsta vansinnigheterna har klingat av.
Peugeot 204, sent sextiotal.
Det tvärställda drivpaketet var inte stort - men skulle få plats i ett ändå mindre motorrum.
Aggregarremmen drogs "runt hörnet" i 90 grader via hjälptrissor för att driva vattenpump och fläkt på framsidan av motorn.
"Va? Vill ni ha bilen hela dagen för att byta fläktrem? Vad kostar det?"
Klart att en oberoende bilverkstad hellre valde att avsäga sig ett sådant jobb där man riskerade att hamna i konflikt med både kund
och den anställde som man lade ut jobbet på.
Andra skolor satte kylet i linje med den tvärställda motorn - ute i hjulhuset. Utsatt för stensprut och den geggamojja med avlagringar som normalt sett frätte sönder bilen på 10 år åt här upp ett kyl om året i vissa delar av landet.
Vem vill riskera garanterat tjafs med kunden redan om ett år?
Man nobbade jobb för att man inte ville hamna i trubbel, för att det fanns enklare frukt på lägre grenar att plocka.
Framhjulsdrivna bilar skiftade från att vara dyrare att producera till billigare - och framförallt var dom mer utrymmeseffektiva.
De värsta idiotierna på konstruktionsfronten slipades av, CV-knuten blev pålitlig - verkstäderna föll in i ledet.
Vi skall heller inte glömma att de tidiga framhjulsdrivna bilarna kunde vara förbannat trista på vägen och var redigt illa omtyckta av folk som ansåg sig gilla bilar.
Volvo gick till och med iväg till Holland och köpte en hel bilfabrik inriktade på bakhjulsdtivna småbilar när dom efter "bensinkrisen" insåg att dom behövde downsizea.
Med den den tidens tunga och utrymmeskrävande CVT-låda var det ingen överhängade risk att det bli någon framhjulsdrift i koncernen ännu på länge...