Lite sent ute, men som föregående inlägg kan jag rekommendera...
..
Fjällräven Vidda Pro, finns i liknande utförande som Lundhagsbyxorna.
Positiva delar med Vidda Pro är att det finns en ficka för nästan allt, möjlighet att skicka i knäskydd i de förstärkta knäna. Bensluten går lätt att ställa med knappar + att de har elastiska band som verkligen spänner åt kring kängan. Jag har inte riktigt hunnit testa byxan mer än ett par gånger vid fiske, med tillhörande "bergsklättring/-hasning". Krok för infästning i käng-snörningen håller bensluten på plats i miljöer med mycket ris och låga buskage.
Har även ett par
Haglöfs Rugged Mountain Pant, som jag använt i ett par år nu till allt från fiske & dikesfoto till skallgång i djup blötsnö. Dessa är också riktigt bra byxor, men kan bli ganska fuktiga och sladdriga efter några timmar i blöt miljö. Positivt är dock att de torkar upp nästan lika snabbt som de blir blöta. Impregnering kanske funkar, men då tappar man troligen den utomordentliga andningsförmågan. Finns även en dragkedja i sidan på benen för ventilation vid vandring. Bensluten går att dra åt, men på min modell så är det ibland lite besvärligt med att fästa den del av remmen som blir över. Även dessa har krok för infästning i kängans snörning då det är mycket kvistar och annat skrot som du ska trampa igenom.